Nye Scott Spark har gjemt demper og 120 mm vandring
Scotts nye Spark integrerer bakdemperen inni rammen og får mer vandring enn tidligere. Rammen er superlett, både på rittmodellene Spark RC og de raske stisyklene kalt Spark.
NY GNIST: Scotts nye Spark bør få det til å rykke i rittfoten for de fleste.
Lesetid: 7 minutter
Det lå kanskje i kortene av Scott ønsket å integrerer demperen inne i rammen på sin nye Spark. I 2019 kjøpte den sveitsiske giganten det mindre sveitsiske sykkelmerket Bold. Bold var nettopp kjent for sine superryddige stisykler med bakdemperen gjemt inne i rammen.
Scott Spark er den desidert mestvinnende rittfulldemperen på internasjonale toppnivå de siste ti årene, kanskje mest kjent i bruk av Nino Schurter. Her hjemme har blant annet Erik Hægstad syklet samme sykkel inn til flere seiere. Likevel begynte den gjeldende modellen å dra på årene.
Forrige generasjon Spark ble lansert foran Rio-OL i 2016. Nå fem år senere kommer en helt ny Spark. Den nye modellen satser på å beholde hegemoniet som et av de desiderte førstevalgene for ambisiøse rittsyklister, men ønsker også å ta store jafs av markedet for kvikke stisykler.
Ved å gjemme bort bakdemperen inne i selve rammen oppnår Scott flere ting. Bakdemperen får bedre støtte på sidene, slik at den blir mindre utsatt for sideveise krefter som kan få den til å binde seg.
De kan også bruke større kulelager i det store vippeleddet på seterøret. I tillegg beskytter plasseringen bakdemperen for slag, sand, grus og slitasje. Selv om demperen er bortgjemt inne i seterøret er den lett tilgjengelig via luker både under kranken og på seterøret.
På selve vippearmen - altså der setestaget treffer seterøret har Scott integrert en brukervennlig sag-måler som gjør det lett å sette opp demperen, uten at den er direkte synlig.
Et vindu lar deg uansett se inn på demperens O-ring, slik at du kan kontrollere både sag og mengden vandring du har brukt på den gamlemåten.
Fakta om nye Scott Spark
To modeller: Spark RC og Spark
Hjulstørrelse: 29 tommer
Vandring Spark RC F/B: 120/120 mm
Vandring Spark F/B: 130/120 mm
Bakdemper: Scott Nude by Rock Shox med tre nivåer og Twinloc
Bruksområde Spark RC: Rittsykling både rundbane og maraton
Ramme: Karbon på alle RC-modeller, karbon på de dyrere Spark-modellen, aluminium på de rimeligere.
Oppgitt rammevekt: 1860 gram inkludert bakdemper med dyreste HMX karbon-miks
Geometritall Spark RC i large:
Styrevinkel: 67,2 grader
Reach: 471 mm
Setevinkel: 76,6 grader
Kjedestagslengde: 437,5 mm
Akselavstand: 1190 mm
Mer vandring
Standarden i mange år har vært at rittfulldempere har 100 mm dempervandring foran og bak. De siste årene har noen rittsykler kommet med gafler med 110 og 120 mm vandring, uten at mengden bakhjulsvandring har endret seg på de fleste. Ofte har racing-modellene for de mest ambisiøse konkurransesyklistene uansett holdt på 100 mm vandring både foran og bak.
Nye Scott Spark, både i rittmodellene RC og i den mer stiorienterte standard-Spark-modellen kommer nå med 120 mm vandring bak. RC-syklene parer dette med 120 mm også foran, mens sti-Sparkene settes opp med 130 mm vandring i gaflene.
Den økte vandringen er ikke bare et resultat av at moderne rittløyper er mer krevende, den er også et resultat av at moderne karbon- og demperteknologi gjør det mulig med mer vandring, uten at det går utover vekt og effektivitet. Med 2 centimeter mer vandring i nye Spark er det liten tvil om denne sykkelen blir et råskinn i utforkjøringene i krevende rundbane- og maraton-ritt. Akkurat som om Nino Schurter trengte hjelp til å henge med i utforkjøringene.
Scott har også funnet plass til to flaskeholderfester inne i frontrammen, en detalj alle som drar på lange stiturer med rittsykkelen vet å sette pris på.
Den økte vandringsmengden til tross, rammevekten på Spark-rammene med den dyreste karbonkvaliteten er på minimale 1860 gram, inkludert bakdemper.
Likt bakhjulsoppheng
Scott sitt single-pivot-oppheng har vist seg å fungere på øverste nivå i en årrekke. Bakrammen uten ledd og linker har innebygget fleks i setestagene for å hindre at opphenget binder seg under bremsing, og for å gjøre det mer aktivt. Scott viderefører også sin populære Twinloc-funksjon. Der du med en brukervennlig bryter på styret kan flikke mellom bakdemperens tre nivåer - låst, ekstra stram og åpen. Scott kaller innstillingene Lockout, Traction og Descend.
Den samme bryteren veksler også mellom gaffelens åpne og låste innstilling.
Fordelen med å Scotts system har vært muligheten for mellomstillingen på bakdemperen som mange sykler har droppet. Med Traction-mode på endres fjærraten på demperen og vandringen kortes ned til 80 millimeter. Dette gir en likevel aktiv demper som gjør at bakhjulet får godt feste mot underlaget og svupper unna for steiner og røtter på flater der du tråkker hardt og i krevende klatringer.
I åpen stilling får du tilgang på alle de 120 millimetrene med vandring, gjerne mykere enn det du kanskje ville ha satt opp en sykkel med kun åpen og låst å velge mellom.
Da senkepinne også har blitt standardutstyr på rittsykler har Scott integrert en egen knapp for senkepinnen i den slanke Twinloc-bryteren under styret. Scott Spark RC-syklene kommer satt opp med Fox sine helt Transfer SL-pinner. Vanlige Spark kommer med standard-Transfer.
Moderne geometri
Scott påpeker at de ikke bare har kastet seg på de nye geometri-trendene uten å stille spørsmål. De har gått vitenskapelig til verks og fått hjelp av sveitsiske biomekanikere og proffene på Scott-Sram-laget for å lage en geometri som funker både på ritt-raceren Spark RC og på den kvikke stisykkelen Spark.
Ønsket var at de to syklene skulle ha samme sittestilling relativt til pedalplassering, selv om sti-Spark har slakere styrevinkel og 10 mm lengre gaffel. Forskjellen i styrevinkel tas ut ved hjelp av et justerbart styrelager, i tillegg til bruk av den litt lengre gaffelen.
Spark RC kommer med 67,2 graders styrevinkel, mens sti-Spark får 65,8 graders vinkel i front. Ønsker du slakere vinkel på Spark RC kan du rotere det øvre styrelageret 180 grader for en grad slakere front. På tilsvarende vis kan du få en grad brattere front på sti-Spark.
Rammemålene på de to versjonene av Spark er så godt som identiske forøvrig. Sti-Spark får ørlite grann kortere reach/rammelengde og så klart noe lengre akselavstand.
I tråd med siste års trend på stisykler har Scott også rettet opp setevinkelen på nye Spark. Dette gir en mer offensiv sittestil i motbakkene. Med senkepinne kludrer det ikke til balansen over sykkelen i nedkjøringene, som det kanskje ville gjort på en sykkel med fast setepinne.
Spark RC har setevinkel på 76,6 grader i large. Det tilsvarende tallet for sti-Spark er 76,4. Da selve seterøret på Spark er brattere enn den oppgitte setevinkelen - som er vinkelen til en linje fra kranken til midt på setet - vil vinkelen kunne bli noe slakere hvis du har setet spesielt høyt.
Alle syklene er beregnet brukt med ganske kort stem. RC-modellene kommer satt opp med 50 mm på small, 60 mm på medium, 70 mm på large og 80 mm på XL.
Sti-spark får 50 mm på small, 60 mm på medium, 60 mm på large og 70 på XL.
Nye Spark kommer i et stort utvalg modeller. Sti-Spark kommer også med en helt nyutviklet alumiumsramme som rimelig alternativ. Denne er til forveksling lik karbonrammen på de dyrere syklene og har lik geometri og samme integrasjon av bakdemperen. Modellen Spark 950, Spark 960 og Spark 970 får alle aluminiumsramme.
De norske prisene blir som følger:
SPARK RC veil-priser
SPARK RC SL EVO AXS 159 990 kr
SPARK RC WC EVO AXS 119 990 kr
SPARK RC WC AXS 99 990 kr
SPARK RC PRO 79 990 kr
SPARK RC TEAM AXS 64 990 kr
SPARK RC TEAM 56 990 kr
SPARK RC COMP 43 990 kr
SPARK veil-priser:
SPARK 900 ULTIMATE EVO AXS 149 990 kr
SPARK 900 TUNED AXS 109 990 kr
SPARK 900 AXS 76 990 kr
SPARK 910 64 990 kr
SPARK 920 54 990 kr
SPARK 930 48 990 kr
SPARK 940 42 990 kr
SPARK 950 39 990 kr
SPARK 960 33 990 kr
SPARK 970 28 990 kr
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.