Modellen Epic har i alle år vært sykkelmerket Specialized sin rittsykkel nummer én.
Fulldemperen, som lenge har vært synonymt med Brain-teknologi(se mer senere i saken), kort vandring og skarp rittfølelse, har også blitt syklet inn til flere topplasseringer både i verdenscuper og mesterskap.
Det er en stund siden denne sykkelen sist ble oppgradert, og ryktene har allerede vært ute om at en ny Epic har vært på vei.
Dette er nytt
Det er altså to nye Epic-modeller som lanseres:
Epic 8
Epic 8 Evo
Hvis du nå er litt forvirra av modellnavnene og hva syklene skal stå for, her er Specialized sine egne ord på det:
Epic 8 skal være mer kapabel enn den forrige Epic Evo. Og den nye Epic 8 Evo skal «sette en ny benchmark for downcountry-sykler».
Betyr dette nå at det kommer flere Epic Evo på bruktmarkedet? I så fall bør du kanskje lese vår test av forgjengeren fra 2020 her:
En tydelig trend vi har sett de siste årene, er at rittfulldemperne blir bare mer og mer kapable. Det ekstreme fokuset på å presse vekten ned er noe nedtonet. Selv om teorien om at lettest mulig sykkel fortsatt er ekstremt viktig for mange.
De nye Epic-syklene føyer seg også inn i denne trenden, med moderne geometri og det som bare for noen år siden ville blitt sett på som ganske mye vandring, med 120 millimeter.
Epic 8 Evo blir utstyrt med 130 millimeter vandring foran, og kommer fra fabrikk med grovere dekk, kraftigere bremser og er dermed egnet for enda litt mer røff sykling.
Begge modellene får geometrijustering, som endrer både styrevinkel og krankhus-høyde. Noe forskjell er det i dempingen og hvordan den kan justeres. For Brain er som kjent borte.
På Epic 8 er det tre moduser; Wide Open, Magic Middle og Sprint-On-Lock.
På Epic 8 Evo derimot, er det bare to moduser; Wide Open og Sprint-On-Lock
Den nye Epic 8-rammen skal være 76 gram lettere enn forrige utgave, for dem som jager de små grammene. Til tross for at det er skrapet av rammevekt, er det gjort rom for en såkalt SWAT-boks i underrøret, hvor du kan oppbevare
Ikke Brain, men Flight Attendant
Epic-modellene har opp gjennom mange år kanskje vært aller mest for sin «automatiske» låsing av dempere, i form av Brain-teknologien som Specialized har vært sentral i å utvikle.
Toppmodellen av Epic 8 får derimot Flight Attendant XC-systemet fra RockShox, altså dempere som styres elektronisk av algoritmer når du sykler i terrenget.
Lurer du på hvordan Flight Attendant funker? Det har vi testet, men da på en stisykkel, og dommen vår kan du lese her.
Norske priser, Epic 8 og Epic 8 Evo
Epic S-Works - 178 000 kroner
Epic Pro - 117 000 kroner
Epic Expert - 92 000 kroner
Epic Comp - 64 000 kroner
Epic Pro Evo - 111 000 kroner
Epic Comp Evo - 64 000 kroner