LANG OG SLAKK: BMC Fourstroke er den rittsykkelen på markedet med mest progressiv geometri. Slakest styrevinkel, brattest setevinkel og kortest kjedestag. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes
Sveitsiske BMC er et ganske så nytt sykkelmerke, men de har på få år vist at de ønsker å være helt i forkant når det kommer til teknologi og utvikling.
Så sent som i 2008 begynte de med landeveissykler i helkarbon. Allerede 11 år senere er de blant bransjens mest innovative både på veien og i terrenget.
Fourstroke er merkets rendyrkede rittfulldemper. Den er konstruert for å ta mannen eller kvinnen oppå raskest mulig fra A til Å via både bratte klatringer, tekniske flater og krevende utforkjøringer. Å lage en god rundbanesykkel kan nesten virke som et umulig kompromiss.
En sykkel som kan vinne moderne rundbaneritt må være fjærlett, og sideveis stiv i tråkket. Den må være relativt lav i front for balanse i oppoverbakker. I tillegg må den ha et dempersystem som lar deg gi bånn gass nedover. Dempersystemet må også gi ekstra grep og tråkkeffektivitet bortover og oppover.
Å lage en sykkel som både klatrer som en sveitsisk gemsebukk og går nedover som en sommerbobb i et alpinanlegg, er ikke en enkel sak. Flere ting jobber tilsynelatende mot hverandre. Lav vekt øker klatrefarten, men kan gå utover både holdbarheten og presisjonen nedover.
Et tråkkeffektivt demperoppheng kan slite med å åpne ordentlig opp i harde utforkjøringer. I tillegg kan en klatretilpasset geometri plassere kroppsvekten uheldig over sykkelen for de bratteste rennene nedover.
Flere års forsprang
BMCs nye Fourstroke er en rittsykkel som tar flere ganske så unike valg for å klare å levere på alle de ønskede egenskapene en moderne rittsykkel bør ha.
Ingeniørene hos BMC har åpenbart fulgt med i timen når det kommer til moderne stisykkel-geometri. Men stisykler er først og fremst laget med utforlek og fremkommelighet i tankene. Klatrefart er sjelden så høyt prioritert på sti- og endurosykler. BMCs tenkende herrer har også sett på sin forrige rittfulldemper - forrige generasjon Fourstroke.
Også den hadde en geometri litt til venstre for det som var datidens standard. Forrige generasjon Fourstroke kom på markedet i 2014 og ble erstattet først nå. På mange måter var den fortsatt en av de mer moderne rittfulldemperne på markedet. Men som BMC selv sier: «Skal man holde på et forsprang så må man stadig gå fremover.»
Forrige generasjon Fourstroke var spesielt lang i overrøret, og kom med kortere stem enn de fleste andre rittsykler. Den hadde også et avansert demperoppheng. Mens de fleste andre rittfulldempere holder seg med enkle ett-ledds-oppheng, bruker BMC et DW-link-lignende oppheng med to korte parallelle vippearmer mellom front og bakramme.
Løst på en god måte gir slike avanserte oppheng en sykkel som gir bedre klatregrep og fraspark enn en halvdemper, uten at du får vekten for langt bakpå i brattene.
Der forrige generasjon Fourstroke skilte seg fra de aller mest moderne sti- og rittsyklene var på styrerørsvinkel og kjedestagslengde. Forrige Fourstroke hadde 70 graders styrevinkel og 445 mm lange kjedestag. Trenden går mot slakere vinkler og kortere stag på stisykler, også på en del rittsykler.
Likevel hoppet BMC bukk over de fleste konkurrentene med helt ferske rittfulldempere da de satte opp den nye Fourstroke-sykkelen med 67,5 graders styrevinkel og 429 mm kjedestag. I tillegg tok de også en annen lærdom fra moderne endurosykler - bratte setevinkler. Nye Fourstroke har den bratteste setevinkelen i rittsykkelsjangeren på 75,6 grader.
Oppsummert er nye Fourstroke blant de 2-3 rittsyklene på markedet med lengst frontramme. Den er slakest i styrevinkelen og brattest i setevinkelen. I tillegg er den også kortest i kjedestagene.
Det er ikke å overdrive når vi sier at BMCs Fourstroke 2019 har dratt geometri-strikken lenger enn noen annen rittsykkel på markedet.
Et slikt sjangerbrudd er forbundet med en viss risiko. Med så mange mål utenfor det som de fleste ser på som standard, kan man ende opp med en sykkel som både ser rar ut og fungerer snodig. Med et profflag med ambisiøse rundbanesyklister i ukentlige verdenscupritt og tidenes mestvinnende verdenscupsyklist Julian Absalon i kulissene, har BMC hatt rikelig med muligheter for å teste prototyper på veien til det ferdige produktet.
BMC har også den unike ressursen det er å ha et eget karbonlaboratorium ved siden av pultene til ingeniørene i Sveits. Med IMPEC-laben, som BMC kaller det, tilgjengelig kan BMC prøve ut mange forskjellige geometrier på fullt kjørbare karbonsykler, uten å vente på tidkrevende Asia-produksjon.
BMC har også utviklet sin egen programvare for å simulere hvordan en karbonsykkel vil holde, og hvordan karbonfiberne kan legges mest mulig effektivt for å oppnå ønsket vekt og stivhet.
Så hvordan fungerer den unike sykkelen?
Det ene problemet med helt unik geometri - rart utseende kan vi med en gang slå fast at BMC har kommet seg rundt. Opplevelsen av utseende er personlig og høyst subjektivt, men det er vanskelig å argumentere mot at nye BMC Fourstroke ser ut som en rå rittmaskin.
Den er kompakt til tross for lengden. Den er lav over overrøret. Den har kraftige kjedestag og en rammefront som oser styrke og presisjon. Modellen her, 01 Two med Shimanos nye XTR-gruppe er nedtonet svart, men med oppsiktsvekkende dekk med skinnsider.
Sykkelen ser både lekker og hypereffektiv ut på en gang - kudos må gis til den norske designeren Torgny Fjeldskaar som står bak linjene, og BMCs ingeniørteam som står bak konstruksjonen.
Bakrammen er asymmetrisk med et loddrett stag mellom sete- og kjedestag kun på venstresiden. Den øvre vippearmens bakre lager er gjemt bak koblingen mellom setestag og vippearm. Bakdemperen monteres som på Scott Spark, halvveis nedi en brønn på underrøret og får tilført vaieren fra fjernkontrollen direkte gjennom underrøret.
Som på alle BMC-sykler er rørene kantete. Vaierføringen går gjennom underøret og inngangen rett bak styrerøret fungerer også som en styresperre som skal forhindre at du smeller gaffelkrona inn i ramma eller styreenden inn i overrøret.
Den integrert senkepinnen er oval og ser ut som en vanlig pinne, uten senkefunksjon. Tre flaskeholder-skruer gjør at du kan velge å montere flaska litt høyere opp på underrøret enn normalt. Praktisk hvis du bruker liten flaske og ønsker å strekke deg kortest mulig for å nå den.
Den integrerte senkepinnen er verdt et avsnitt i seg selv, og den kommer vi tilbake til.
Allerede fra første tråkk er det tydelig at BMC har laget en unik sykkel, som likevel føles som mange andre gode sykler før den. Ingenting føles rart, alt føles effektivt.
Den bratte setevinkelen plasserer oss godt over pedalene. Det korte stemet gir oss styret der vi ønsker det. Den slake styrevinkelen gjør at forhjulet kommer lenger foran oss enn vi er vant til.
Likevel føles styringen om noe, bare mer responsiv og presis enn på andre rittsykler. De korte kjedestagene gjør at sykkelen er ganske lett å løfte i front, bratt setevinkel og langt overrør til tross.
I tekniske klatringer setter BMC Fourstroke en ny standard. Flere titalls rittfulldemperer har gått gjennom undertegnedes hender de siste årene og ingen har ført til en så umiddelbar forbedring i balanse i klatringene som den nye BMC-sykkelen.
Forhjulet holder seg på underlaget så lenge du vil. Samtidig er det lett å løfte det over røtter og holde det oppe over flere trappetrinn og kanter oppover. I en klatring kom vi helt ut av linja midtveis, men uten å sette foten ned fant vi raskt balansen igjen og kunne vende nitti grader tilbake inn i bakken og så klatre hele greia.
På flatene er det trygt å ha forhjulet litt foran seg. Vi kan sitte på setet å jage over stier med høye og tette røtter og korte, bratte løft opp og kanter ned. Bakhjulsopphenget er ganske stramt og vi må sette det opp med nærmere 30 prosent sig for å unngå og stange litt i toppen av bakdemperen.
En enkel sig-indikator på toppen av setestaget gjør oppsettet enkelt. Fjernstyringen til demperen kontroller både gaffel og bakdemper på en gang, men i motsetning til Fox sin egen fjernstyring har BMC gått for en spak fra DT Swiss som lar deg bruke Fox-dempernes mellomstilling - det som het Trail-modus da Fox-dempere brukte CTD-benevning.
Nå heter innstillingen bare Medium. Med demperne i Medium får du bedre klatregrep enn med stive dempere, samtidig som du står høyere i vandringen enn du gjør med demperne helt åpne. Denne enkle, men sjeldne funksjonen gjør at vi kan kjøre bakdemperen litt ekstra myk i åpen stilling, uten at vi trenger å låse den helt i klatringene.
Vi kjører i medium-stilling også på gruspartier og opplever at den lille vandringen på bakhjulet gir forbedret fraspark og grep også her.
Sykkelens lave totalvekt gjør at vi angriper klatringer med selvtillit, uten å bekymre oss for fremtidig melkesyre. Balansen i sykkelen gjør at vi får færre glipptak enn på andre sykler, i hvert fall så lenge dekkene ikke er våte.
Vår testsykkel har vært i sirkulasjon siden i vinter og Vittoria-dekkene har i det siste blitt veldig glatte på vått underlag, eller på tørt underlag når dekkene er våte. Ferskere dekk vil fikse dette umiddelbart. Når vi er inne på dekk. Denne sykkelen fortjener solide dekk som tåler juling, men grepet sykkelen gir oppover gjør det mulig å bruke dekk med lite mønster.
Sykkelen er et råskinn oppover, sannsynligvis en av de to-tre beste på markedet. Nedover er den i en nesten egen klasse. Den stisykkellignende geometrien gir deg en trygghet i brattene som du ikke får på mange andre rittsykler.
Den integrerte senkepinnen byr bare på 80 mm vandring, men det er akkurat passe til at du får superkrefter utfor. Den lange fronten hjelper deg med å skjære skarpe svinglinjer. Styrevinkelen gjør også at vi med god samvittighet kommer lenger fram på sykkelen utfor, noe som igjen gir bedre grep både i svinger og ned bratte renner.
Bakdempingen er igjen litt slagete før vi slipper ut litt mer luft enn vi ville ha gjort på andre rittfulldempere.
De rå egenskapene nedover kommer med en pris - rittdekk tåler ikke all verden, selv når de er satt opp slangeløst. Du kommer til å sykle fortere nedover på denne sykkelen enn på nesten alle andre rittsykler, garantert, derfor er det lurt med et litt ekstra tjukt bakdekk.
XTR-drivverket er 12-delt og det var med en viss skepsis vi tok det i bruk. SRAM har hatt monopol på 1x11/12-drivverk i flere år nå, så det var spennende om Shimano kunne ta igjen forspranget.
På de første turene knirket det nye MicroSpline-bosset i baknavet noe helt inne i helvete. MicroSpline er Shimanos svar på SRAM Xd-boss og gjør det mulig med et lite 10-tenners tannhjul nederst på kassetten. Vi tok av kassetten - her trenger du bare den vanlige HG-kassettavdrageren du alltid har brukt, som også brukes på SRAM Xd, rengjorde sporene og la på litt fett.
På neste tur var sykkelen stille. Vi har opplevd tilsvarende boss-knirk på den nye tolvdelte XT-gruppen også. Vær obs på at de små rillene på MicroSpline-bosset nok bør holdes ganske rene.
Forøvrig girer nye XTR bedre enn alle SRAMs tolvdelte grupper. Kjedet sitter bedre på tannhjulene mens du girer, noe som gjør at du kan ha fullt pådrag og gire samtidig, uten at kjedet slipper eller hopper. Dette gjelder både giring oppover og giring nedover kassetten.
SRAM ble vesentlig bedre på dette med 12-delt EAGLE enn på de 11-delte gruppene, men Shimano løfter det ett hakk videre. Hendelfølelsen er dog litt mindre kontant og solid enn på SRAMs toppgrupper. Til gjengjeld lar XTR deg gire 2 gir nedover kassetten, eller 4 gir oppover kassetten med ett hardt trykk på riktig knapp.
Også de nye Shimano-bremsene er supre. Bremsehendlene har fått en ekstra støtte mot styret slik at selve hendelen er stivere i bruk. Dette gir veldig god bremsefølelse.
Vi kan si at den nye XTR-gruppen kler sykkelen veldig godt. Eller motsatt.
DT-hjulene bare funker. 25 mm breie felger er ikke like moderne som resten av sykkelen, men helt klart med på notene. Til prisen forventer vi egentlig karbonfelger, men DT-hjulene er ganske så lette og solide uansett.
BMC er ikke redde for å ta sjanser. Det skal de ha. Å utvikle sin egen integrerte senkepinne, som ikke kan erstattes med noe annet er et ganske høyt spill. Fordelene er potensielt ganske små, ulempene kan være ganske store. Holdbarhet har på generell basis vært et litt ømt tema når det kommer til senkepinner. Dette kan gå både i BMCs favør og disfavør.
Pinnen er en enkel mekanisk konstruksjon. Den har kun tre høyder; helt nede, i midten og helt oppe. Bryteren på styret er av den enkle sorten. Plastikkbryteren er egentlig ikke sykkelen verdig. Her må BMC steppe opp. Så lenge pinnen fungerer så er den god. Den synker nesten friksjonsfritt ned med en rask touch med rumpa, og den spretter kontant opp igjen.
Men når det blir problemer med pinnen, noe vi opplevde i testperioden, er gode råd dyre. Hele sykkelen må på service. Du kan lære deg å fikse setepinnen selv, men hvis den ikke lar seg fikse enkelt kan du ikke bare erstatte den med en annen pinne mens du venter.
Når selve pinnen er integrert i hele sykkelen blir det sånn at når pinne ikke funker, så fungerer heller ikke sykkelen. Vår pinne lakk luft. Vi fikk fikset den og den har siden ikke lekket. I tillegg har pinnen fått tydelige friksjonsmerker nederst på baksiden av innerrøret. Det er lurt å holde pinnen godt smurt med fett. Samt rengjøre den med jevne mellomrom.
Topp-høyden på pinnen regulerer du heldigvis enkelt med en unbrakonøkkel lange nede på seterøret. Uansett hvor høyt du vil ha setet får du uansett kun 80 mm vandring fra pinnen. Her vil nok også en del ønske seg litt mer - noe du ikke kan få.
BMC kunne ha gått en enklere vei ved å lage Fourstroke med vanlig seterør og heller levere den med en lett Bikeyoke Devine eller en KS Lev C-pinne, men de ønsket heller å gjøre det sjøl. De skal ha for viljen, men akkurat på dette punktet kan det hende at burde ha holdt igjen.
Er BMCs nye Fourstroke den beste rittfulldemperen på markedet?
Ja, og nei.
Når alt fungerer er den det. Den klatrer bedre enn de aller fleste, går nedover bedre enn alle. Den har også bransjens mest tråkkeffektive bakhjulsppheng på en rittsykkel. I tillegg har den smart og funksjonell fjernstyring til demperne, med mulighet for medium-innstilling i klatringene og på raske, flate stipartier.
Vekten er også klasseledende, senkepinnen tatt i betraktning. Lettere hjul kan fort kappe av noen hundre gram, hvis det er det om å gjøre.
Er du en proffsyklist med egen mekaniker, skal det godt gjøres å finne et bedre verktøy mot rittseiere.
Skjæret i sjøen er den smarte og effektive senkepinnen. Å inkludere en senkepinne som standard på sykkelen vitner om at BMC følger med og er på ballen, men å lage en egen løsning som ikke kan byttes i noe annet, ikke en gang midlertidig, kan gjøre sykkellivet vanskelig for en ambisiøs entusiast. Mange har ikke tid til å klare seg uten sykkelen i noen dager.
Den integrerte senkepinnen umuliggjør både det å montere en senkepinne med lenger vandring, og det å bruke en stiv pinne som reserve, eller på rene grusritt.
BMC opplyser til oss at vår testsykkel var fra første produksjonsrunde og at de ikke har opplevd noen problemer med senkepinnen på nyere sykler.
Er du villig til å satse på at pinnen fungerer som den skal når den må, er BMC Fourstroke i siste årgang en helt unikt rå rittsykkel, som resten av bransjen kommer til å kopiere en etter en de neste årene.
Med rask sykkel bør du også trene effektivt.
Få noen tips i videoen nedenfor.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.