Mest vandring, lavest vekt og lavest pris: Cannondales nye Scalpel SE har en lett ramme, 120mm vandring både foran og bak og en bunnsolid utstyrspakke. De unike bøyelige kjedestagene bidrar til bedre dempeegenskaper.
Det kan være litt vanskelig å bli klok på Cannondale.
Noen ganger fremstår de som veldig dyre, andre ganger klinker de til med super-dealer.
Scalpel Carbon SE 1 er et eksempel på det siste. At denne sykkelen er klart billigst i denne testen synes vi var såpass utrolig at vi måtte sjekke det flere ganger. Prisen stemmer.
Scalpel-plattformen til Cannondale har rike tradisjoner. Årets modell er helt ny. De første Scalpel-modellene hadde lite vandring og baserte seg kun på fleksende karbon-kjedestag for å sette dempersystemet i bevegelse. De senere års modeller har hatt faktiske vippeledd mellom front- og bakramme.
Årets modell har mekanisk vippeledd mellom front- og bakramme, men har i tillegg flatklemte kjedestag i karbon som er laget for å bøye seg. De fleksible kjedestagene fungerer både som bladfjærer og skal sørge for en litt annen hjulbane og fjærrate enn Cannondale tidligere har oppnådd med sitt enkle oppheng på Scalpel.
Cannondale mener de skal gjøre noe av den samme jobben som en Horst Link gjør på stisyklene deres, altså et ledd rett foran og nedenfor hjulakslingen.
På stisyklene har Cannondale etter mange år med helstiv bakramme, omfavnet konstruksjonen med ledd bakerst på kjedestaget. Specialized hadde USA-patent på dette før, men denne patenten er nå utgått.
I praksis kjenner vi med en gang at den nye Scalpel-en flyter bedre i terrenget, og husker mindre i tråkket enn tidligere modeller. Å låse bakdemperen er mye mindre kritisk på denne Scalpel-modellen enn vi har følt med tidligere versjoner, det til tross for 20 mm ekstra vandring.
Scalpel SE har til forskjell fra ritt-Scalpel-modellen 120 mm vandring både foran og bak. Ramma er forøvrig den samme, det er kun selve demperenheten som er annerledes. Cannondale har klart å gi SE-modellene både mer vandring og en noe mer stitilpasset geometri enn rittmodellene, selv med den samme lette ramma.
Scalpel-ramma er oppgitt til å veie 1910 gram inkludert bakdemper. Dette er selvfølgelig noe av hemmeligheten bak den lave totalvekten.
Cannondale Scalpel SE 1 har et nedtonet utseende. Ensfarget ramme i en litt industriell gråfarge roper ikke om oppmerksomhet.
Utstyrspakka er gjennomført både for bruksområdet og prisnivået. Shimanos nye 12-delte XT-drivverk fungerer bra, selv om selve følelsen i girspaken er noe ullen og mindre tillitvekkende enn tilsvarende fra SRAM.
Demperenhetene fra Rock Shox holder god kvalitet og gir gode justeringsmuligheter. At du må bruke en 2,5 unbrako for å justere returen på bakdemperen er litt irriterende, men det er ganske greit å komme til. Specialized Epic EVO har den samme løsningen.
Gaffelen, SID Select + er lettere enn tidligere varianter fra Rock Shox. Den føles også noe smidigere i toppen av vandringen enn SID-gafler har gjort tidligere. Justering av luftvolum med plastspacere i venstrebeinet er lett å utføre.
Vi liker godt at Cannondale har motstått fristelsen til å montere en styremontert lock-out på denne sykkelen. Det gjør at den viktigere senkepinne-bryteren blir lettere tilgjengelig.
Samtidig er Cannondales egen senkepinnebryter en kjip affære. Den fortjener en oppgradering, helst fra Cannondale selv. Selve senkepinnen fungerer bra, Fabric-setet også.
Det lett oppsvingte styret har god bredde. Er du en aggressiv klatrer som liker å ha styret lavt vil du nok kanskje foretrekke et rett styre helt uten oppsving, men Cannondale-sykkelen har nøyaktig samme rammehøyde som Specialized Epic EVO, så fronten oppleves ikke som for høy.
Geometrimessig kunne vi likevel ha ønsket oss at Cannondale var litt mer fremme i sykkelskoene. Rammelengde på 45 cm i large er ikke spesielt langt etter dagens trender, noe som gjenspeiles i den litt gammeldagse stemlengden på 80 mm. Mondraker F Podium er 20 mm lengre i ramma og har 20 mm kortere stem. Kjøreegenskapene er dog av det forusigbare slaget. Du får ikke maks påfyll av selvtillit nedover, men du har god kontroll. Akkurat som du ikke inspireres til å ta svingene enda litt hardere enn du egentlig våger. Cannondales nye Scalpel SE leverer kjente varer, trygghet og god fremkommelighet, men ingen store wow-opplevelser.
Karbonhjulene og de lettrullende, men kraftige dekkene fra Maxxis klarer spennet mellom stivennlig robusthet og rittvennlig kvikkhet på en god måte. Rekon Race er et supert bakdekk til mye rask sykling. Ardent Race i 2,35-tommers bredde gir ekstra trygghet og mer selvtillit i front.
Vi kunne gjerne ha sett at Cannondale gikk for enda breiere felger. 30 mm kommer til å bli standarden fremover, både til rask stisykling og rittsykling, men her matcher Cannondale alle de andre syklene i denne testen.
Cannondale Scalpel Carbon SE 1 er en rask og fjærlett stisykkel som du fint også kan bruke i krevende terrengsykkelritt. Den nye rammekonstruksjonen med fleks bakerst på kjedestagene gjør at bakhjulet både følger underlaget bedre enn på tidligere Scalpel-modeller og gir det bedre grep i motbakkene.
Prisen, den lave vekten og den gjennomførte utstyrspakka gjør at Cannonale Scalpel Carbon SE 1 fremstår som det aller beste kjøpet i denne testen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
● Lav vekt ● Godt grep fra aktivt bakhjulsoppheng ● Ekstra vandring ● Topp utstyr ● Supre dekk ● God pris ● Plass til to flaskeholdere ● karbon-hjul
Noe å tenke på
● BB30-kranklager kan være utsatt for knirk ● Noe husking på asfalt/grus ● 2,5 mm unbrako kreves for å justere retur på bakdemperen ● Noe smale felger ● Skarp, slarkete senkepinnebryter ● Kunne vært litt lengre i front