Hjul/Dekk: DT Swiss XRC 1700/Schwalbe Racing Ralph 2,35 SGRD bak, Schwalbe Wicked Will 2,4 SRC foran
Canyons rittfulldemper Lux ble lansert i nåværende versjon i 2018.
De har akkurat lansert en videreutvikling av denne sykkelen med moderne tilpasninger for å gjøre den mer stivennlig og bedre egnet til mer krevende teknisk stisykling.
Gaffel med 120 mm vandring i stedet for 100 og 110 mm som er standard på den vanlige Lux-versjon er i ferd med å bli standard på flere rittsykler. Scotts nye Spark kommer levert med 120 mm gaffel som standard. Vi har tidligere testet Specialized sin Epic EVO, Cannondale Scalpel SE og Pivot Mach 4 SL som er tilsvarende stitilpassede rittsykler som Lux Trail. Også Merida har to varianter av sin nye Ninety-Six. Vi mener på generell basis at 120 mm gaffel i front kan være vel så egnet til ambisiøs rittsykling som 100 mm.
I tillegg til den lengre gaffelen har Canyon investert i dyre karbonformer for å lage en helt ny frontramme til Trail-versjonene av Lux. Trail-rammen har lengre frontramme, slakere styrevinkel og like bratt setevinkel som ritt-varianten. Bakrammen på Lux Trail er identisk med den på standard-Lux. Også bakhjulsopphenget er det samme. Canyon kaller sitt oppheng for triple phase suspension. Opphenget er et ganske standard single pivot-oppheng, uten ledd i bakrammen. Fleksible karbonstag skal øke følsomheten og begrense hvor mye dempingen stivner av når du har mye kraft på pedalene eller bremser hardt.
I denne testen har vi valgt å sammenligne Canyon Lux Trail CF 7 med den vesentlig dyrere Santa Cruz Blur CC. Syklene totalt sett er ikke helt sammenlignbare på grunn av den store forskjellen i pris, men rammene har tilnærmet lik tilnærming til demping og geometri. Samtidig er tenkt bruksområde ganske så likt.
Sett bort i fra den tyngre og rimeligere utstyrspakken på Canyon-sykkelen kjemper disse to syklene om de samme kundene.
Canyon Lux Trail CF 7 har en lett karbonramme på drøye 1900 gram inkludert bakdemper. Som nevnt er frontrammen lengre enn på ritt-varianten av Lux - 480 mm i størrelse large. Styrevinkelen på 67,5 grader er en snau grad slakere enn på Santa Cruz Blur, men det er de to centimeterne ekstra vandring i gaffelen som sørger for dette. Under sykling i terrenget vil sig i gaffelen gjøre den praktiske forskjellen her noe mindre.
Canyon-sykkelen er satt opp med Shimanos 12-delte XT-drivverk og tilhørende bremser. Aluminiumsstyre og stem fra Race Face og aluminiumshjul fra DT Swiss drar opp vekta noe sammenlignet med karbonstyret og felgene på Santa Cruz-sykkelen.
Canyon har satt opp sykkelen med et lettrullende Schwalbe Racing Ralph bakdekk med Schwalbes Addix Speed-gummi og bredde på 2,35 tommer. Fordekket er et grovere Wicked Will-dekk med mykere Addix Speedgrip-gummi og 2,4-tommers bredde.
Demperne fra Fox har felles styremontert låsebryter. Denne har tre klikk, slik at du kan bruke dempernes mellomnivå selv med fjernkontroll. Dette er en funksjon vi savner på mange rittfulldempere med fjernstyring. Demperlås med mellomnivå har på mange måter vært Scott sitt trumfkort på deres Spark-sykler.
Selve demperbryteren sitter under styret på venstre side og sloss om plassen med bryteren til Fox Transfer SL-senkepinnen. En løsning som RockShox sin vri-lås som Santa Cruz-sykkelen kommer med ville vært vesentlig bedre her.
Ute på stiene
Vi har testet Canyon Lux Trail parallelt med Santa Cruz Blur. Dette gjør at de innbyrdes forskjellene disse syklene i mellom blir tydeligere og lettere å identifisere. Allerede i det vi setter oss på Canyon-sykkelen er det åpenbart at bakdemperen og opphengets utveksling er tunet annerledes enn på Santa Cruz-sykkelen. Selv med 25% sag i bakdemperen føles Canyon-sykkelen strammere og hardere enn Santa Cruz-sykkelen med tilsvarende eller mindre sag.
Canyon-sykkelen gir oss følelsen av å sitte høyere i vandringen når vi trår i gang på stiene og demperen gir oss følelsen at den trenger noe mer hjelp for å settes i gang. Sittestillingen på Canyon Lux Trail er effektiv, men også ganske utstrakt. Den litt høye fronten gir god trygghet og en offensiv posisjon på sykkelen.
I tekniske klatringer prøver vi å bruke mellomnivået på demperne. Dette gjør at bakhjulet fortsatt kan søke grep mot underlaget, samtidig som det skal minimere husking i tråkket. Vi sitter litt dypere i sykkelen enn med helt avstivede dempere, men opplever at dempefunksjonen blir hakket og ubehagelig. Treffer vi en rot eller stein i litt fart føles det litt som om sykkelen knekker sammen i et skarpt hakk. Følelsen minner mye om den vi har hatt med Specialized Brain-funksjon på deres rittfulldemper Epic.
Demperen får en terskel som vi bryter gjennom på en skarp og brå måte. Vi velger å spare mellomnivået på demperne til mer jevne grusklatringer og lar demperne være helt åpne i teknisk terreng.
På raske flater gir Canyon-sykkelen ok flyt. Senker vi setet og står og trår over slagete terreng kommer vi oss ned i sykkelen og klarer å utnytte både den ekstra vandringen i gaffelen og dempingen bak, men også her får vi litt følelsen av at sykkelen har mindre vandring enn den skal ha på papiret. Dempingen på bakhjulet er ikke like smidig og trinnløs som på Santa Cruz Blur.
Vi får mer følelsen av at den hele tiden vil tilbake i utgangsposisjon, selv om vi skrur på litt mer returdemping og fortsatt har mellom 25 og 30 prosent sag i oppsettet. Det føles tråkkeffektivt, men ikke så effektivt med tanke på grep og demping av slag. Vi får litt følelsen av å sitte på en fulldemper tilpasset syklister som egentlig ikke har helt trua på fulldempere. Den demper slagene den skal, men flyter ikke over terrenget like bra som Blur.
Bryterkaos
At bryteren for senkepinnen sitter på samme sted som bryteren for demperne er også et konstant irritasjonsmoment. Vi trykker ofte på demperlåse-knappen når vi ønsker å senke eller heve setet, og treffer sete-senke-knappen når vi egentlig ønsker å låse demperne. Med tanke på at Lux Trail skal være en stisyklingsversjon av Lux føler vi at senkepinnen bør prioriteres over demperlåsing. Senkepinnebryter under styret og låsespaker på selve demperne hadde føltes mer i tråd med kategorien.
I direkte sammenligning med Santa Cruz Blur føles Canyon Lux Trail mindre kvikk både nedover og oppover. Vi kommer opp mange skikkelig krevende klatringer, men ønsker bedre grep på bakdekket - Scwalbes Addix Speed-gummi er ikke spesielt god på vått føre. Utfor føler vi ikke at de 20 millimeterne ekstra vandring i gaffelen gir seg utslag i mer selvtillit og fart.
Hadde vi ikke visst bedre ville vi ha trodd at Santa Cruz-sykkelen hadde minst like mye vandring i gaffelen som Lux Trail. Det ekstremt stive styreoppsettet på Canyon-sykkelen med 35 mm tjukt alu-styre må kanskje ta noe av skylda, men vi heller mer mot at det er den mindre smidige bakdempingen som gjør utslaget.
Konklusjon
Canyon Lux Trail er en fornuftig modernisering av standard-Lux, som var gammeldags allerede ved lansering i 2018. Samtidig føler vi at Canyon ikke helt har truffet på sjangerforståelsen med Lux Trail. Standard-Lux er en ekstremt effektiv og kompromissløs rittsykkel med stram demperfølelse og ganske bratt geometri.
Ved å øke gaffellengde og rammelengden har Canyon dratt Lux Trail litt i riktig retning. Likevel føles også Lux Trail som en rittfulldemper med fokus på stramhet og effektivitet snarere enn en stisykkel der fremkommelighet, flyt og sykkelglede bør prioriteres høyt.
Utstyrsnivået er solid for prisen, men det er selve rammegeometrien og dempersystemet som gjør at Santa Cruz Blur er en vesentlig bedre sti-racer enn Canyon Lux Trail.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.