Giant har drevet med litt opphenting etter at de for få år siden bestemte seg for kun å satse på 27,5-tommers hjul.
Kameler er slukt, og Anthem er igjen klar for å fortjene nasjonalsanger etter ritt med sine store 29-tommers hjul.
Prisen omtrent midt på skalaen i denne testen og utstyrsnivået gjenspeiler dette. Testsykkelen kommer til gjengjeld utstyrt med fine karbonhjul, noe som gjør at utstyrspakken på Srams GX-nivå forøvrig fremstår som mye for pengene.
Anthem har Giants spesielle Maestro-oppheng for demping på bakhjulet. Dette er et avansert oppheng med to små vippearmer mellom frontramme og et stivt baktriangel. I tillegg har Giant begrenset vandringen for bakhjulet til 90 mm i stedet for 100 mm som er normen for kategorien.
Giant-sykkelen har ganske klassisk rittsykkel-geometri, selv om det høye nesten vannrette overrøret ser litt gammeldags ut. Sykkelen har også ganske slak vinkel på selve seterøret. Dette gjør at den reelle setevinkelen for sykkelen blir slakere desto høyere du har setet. Er du lang i beina risikerer du å havne litt langt bakpå. Vurder i så fall en setepinne uten bakoverbøy i hodet.
Ute i terrenget er Giants stramme rittsykkel en av de som gir aller best respons i tråkket. Låsebryteren på styret, som har motsatt fjærbelastning slik at utgangsstillingen for demperne er låst, trenger vi knapt å bruke.
På flate grusstrekker gir Anthem-opphenget super flyt i åpen stilling og den ekstra tryggheten du får med åpen gaffel. I tekniske klatringer og i grusklatringer med dårlig feste er det en stor fordel å kjenne at bakdemperen jobber, uten at sykkelen synker sammen i tråkket, eller at bakhjulet henger igjen i kanter. Åpen bakdemper gir vesentlig bedre grep enn låst.
I tillegg slipper vi låse gaffelen, slik at vi unngår at fronten blir høyere enn vi liker i motbakkene. At Giant-sykkelen også er testens letteste gjør at den vinner terreng i partiene der det er mest tid å hente. Giant beviser at et effektivt multi-link-oppheng lar seg kombinere med lav rammevekt.
Når vi stuper utfor og gir gass nedover den raske, men teknisk krevende utforkjøringen på testrunden setter vi pris på det brede styret og de store Maxxis-dekkene. At sykkelen har en centimeter mindre vandring bak enn de andre merkes ikke.
Som på alle syklene unntatt Canyon Lux, savner vi en senkepinne i det bratteste terrenget. Valget av slank 27,2-setepinne vil gjøre en slik oppgradering litt mer krevende enn på de syklene som kommer standard med 30,9 eller 31,6mm tjukk pinne. Senkepinner i 27,2 mm finnes, men utvalget er lite.
I slakere partier med energisk tråkking og jaging, føles Giant-sykkelen som den som gir oss mest igjen for å kaste oss på pedalene. Sykkelen føles stram og effektiv med tyngde på pedalene, samtidig som bakhjulet følger underlaget veldig smidig.
Apropos setepinnen, så sliter Giant med å få til gode løsninger for setepinneklemma. En vanlig en-bolts klemme gjør susen for alle andre, men Giants kileklemme med unbrakobolt ned i overrøret er i overkant komplisert. I tillegg endte gummikappen fort opp et sted midtveis opp på setepinnen. Også gummiproppene ved inngangen for vaierne var krevende å få til å sitte. Slike detaljer bør sitte i 2019.
Giant Anthem Advanced Pro er den sykkelen i testen som skyter mest effektivt fart med demperne i åpen stilling. Dette gjør at vi nyter fordelene fulldemperen kan gi både på flate grusstrekker og i bratte, krevende klatringer. Nedover føles sykkelen stiv, presis og solid, men det høye overrøret stjeler litt selvtillit. Er du mellom to størrelser bør du vurdere å gå ned, snarere enn opp på akkurat denne.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.