Gaffel: Fox F29 P-S SC Boost m/EVOL-luftkammer og remote
Bakdemper: Fox Float P-SE DPS m/ EVOL-luftkammer og remote
Styre/styrefremspring: FSA SL-K 740 mm, Ritchey WCS C-220
Sete/setepinne: Selle Italia SLS, Ritchey WCS 1B 400x31,6mm
Hjul og dekk: Notubes Crest MK3/DT Supercomp/KT Boost-nav, Foran: Schwalbe Racing Ray EVO Addix Snakeskin 29x2,25” Bak: Racing Ralph EVO Addix Snakeskin 29x2,25”
Modellen Team SL er denne testens nest dyreste sykkel. Utstyrsnivået står ganske godt i stil med prisen.
Komplett tolvdelt X01-girgruppe med karbonkrank sikrer presise girskift og lav vekt.
De fine NoTubes-hjulene har ikke karbonfelg, men likevel lav vekt. Hard Rocx har utviklet sykkelen sammen med produsenten i Østen, og tilsvarende ramme selges blant annet av Ridley. Asker-firmaet har likevel eksklusivitet på de bøyde setestagene. Dette er en lett synlig signatur for Hard Rocx, men bøyen gir ingen ekstra funksjon.
Geometrien på Forza Volante er slik vi er vant til å se på rittsykler. Styrevinkel på 70 grader gir lynkvikk følelse, men også litt nervøsitet utfor. Setevinkelen er oppgitt til 74 grader, men denne vil bli slakere hvis du har lange bein og høy setehøyde, da selve seterøret starter foran krankhuset og ligger slakt bakover.
Setepinnen har ingen bakoverbøy i toppen. Dette gjør det mulig å få setet langt nok frem også for langbeinte. Stemet er litt lenger enn det som er standard på de mest moderne syklene i kategorien. Som på de andre syklene i denne testen, unntatt Scott Spark, kommer Hard Rocx Forza Volante med fjernstyrt lås for begge demperne.
En spak låser både gaffel og bakdemper. En løsning vi gjerne skulle vært foruten, selv om to brytere raskt vil gjøre en fremtidig montering av senkepinne mer komplisert. Vi vet at Fox og DT swiss har en tredelt bryter tilgjengelig og synes det er synd ikke flere har tatt denne i bruk.
På grusveien har Hard Rocx-sykkelen litt samme følelse som Cannondale. Det husker en del i åpen stilling, og med låsen på blir det ubehagelig stivt, i tillegg til at grepet blir dårligere oppover. I åpen stilling setter sykkelen seg mer bakpå enn vi liker i klatringene, men låsen hever dessverre både gaffel og hekk.
På slagete flater er det mulig å få et effektivt driv gående. Med tyngdepunktet sentrert over begge hjul og dempere flyter det bra over røtter og steiner. Både små og store slag slukes på en myk og smidig måte. Schwalbe-dekkene som kom ferdig satt opp slangeløst fra Hard Rocx ruller godt og var på hjemmebane på de raske, tørre stiene rundt Barcelona.
Den ganske så skarpe styrevinkelen gir superkvikk styring. Et realt bredt styre gjør det likevel greit å holde den linja du ønsker, samtidig som du raskt som en røyskatt smetter unna steiner du ikke klarer, eller ønsker å hoppe over.
Nedover har dempingen på bakhjulet mye den samme følelsen som på Cannondale-sykkelen. Den er veldig smidig på både store og små slag og sluker raskt unna det som kommer. Fox-gaffelen er ikke like presis som Lefty Ocho-gaffelen og Hard Rocx Forza Volante føles rask, men ikke like trygg og presis når vi jager på nedover. Setepinnen i 31,6 millimeters størrelse gjør det lett å oppgradere til senkepinne.
Som alltid på Hard Rocx sine sykler er vaierføring og vaierlengder ryddig og kappet akkurat passe. Slangen til bakbremsen går under underrøret, men dette er enkelt, funksjonelt og brukervennlig.
Hard Rocx matcher den internasjonale konkurransen bra med sin Forza Volante Team SL. Den er lett og velfungerende. Den ligger ikke fremst i utviklingen når det kommer til moderne geometri og hadde hatt godt av en bryter til demperne som gav oss en mellomstilling på bakdemperen, slik at vi kunne fått bedre grep oppover uten å havne for langt bakpå.
I terrengløyper med mye klatring på grus og teknisk sti nedover vil Hard Rocx-sykkelen være i sitt ess.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.