Aggressiv geometri og god flyt: Spanske Mondraker er kjent som pionerene når det kommer til de siste års trend mot lange rammer og slake styrerørsvinkler. Deres rittsykler F Podium er intet unntak. De varter opp med moderne geometri og effektivt demperoppheng.
TRENDSETTER: Mondraker var først ute med det vi nå kaller moderne geometri. F Podium-modellene er blant de lengste og slakeste rittsyklene på markedet.
Geometri-trenden med å forlenge rammene og slakke opp styrevinkelen med flere grader i forhold til den tidligere normalen startet med Mondrakers utforprofflag for snart ti år siden.
På Mondrakers utforsatsing møttes den tredeoble verdensmesteren Fabien Barel og den unge, talentfulle Cesar Rojo. Begge de to utforsyklistene hadde en analytisk tilnærming til sykkeloppsettet.
Barel og Rojos nyvinning med lang ramme, slak styrevinkel og superkort stem har det siste tiåret sveipet gjennom hele bransjen og gjennom alle kategorier terrengsykler.
En utvikling som startet på utforsykler har også for lengst nådd rittsyklene. F Podium er det spanske merkets rittfulldemper. DC R-modellen har 120 mm vandring i gaffelen mot 100 mm på de enda mer rendyrkede rittracerne.
Da resten av bransjen har kommet etter Mondraker og gitt sine nye sykler slakere styrevinkler og lengre fronter, skiller ikke lenger Mondrakers Forward geometri seg så mye ut.
Likevel, Podium F DC R har testens nest slakeste styrevinkel på 66,8 grader og testens lengste rammelengde på 470 mm i large. Dette kombineres med lavere rammehøyde i front (stack) enn på noen av de andre syklene i testen.
Summen gir oss en sykkel som får god angrepsvinkel mot underlaget, god plass bak styret, samtidig som det er lett å holde vekten over forhjulet når du trenger svinggrep og presis styring.
Den andre tingen Rojo utviklet, da han jobbet for Mondraker i forlengelsen av utforkarrieren var deres unike bakhjulsoppheng, Zero. Dette er et oppheng som har egenskaper som minner om DW-link-opphenget vi finner på Pivot Mach 4 SL.
Zero-opphenget gjør at Mondraker F Podium CR er veldig myk og smidig over små, tette slag. Dette gir sykkelen en veldig god flyt i slakt terreng over røtter og steiner.
Følelsen kan minne om en båt som har kommet godt opp i plan. Når vi jager på bortover slagete flater kjenner vi at bakhjulet følger underlaget veldig bra, men vi opplever ikke at sykkelen steiler eller bukker mens den demper slagene.
Det føles som om bakhjulet beveger seg fritt opp og ned uten å hekte i hindringer. Følelsen innbyr til å bli sittende på setet og måke på over tette rotklynger og gjennom grovere røyser.
I bratte utforkjøringer, når vi tar vekten bort fra bakhjulet og flytter den fremover har Mondraker-sykkelen en tendens til å stramme seg opp bak. Den spenner på en måte fra med bakhjulet og hever seg i vandringen. Effekten forsterkes av den spesielt lave fronten på sykkelen.
Når vi ikke har flyttet setet ut av veien ved hjelp av senkepinnen opplever vi å havne litt mer frempå på Mondraker-sykkelen enn på de andre. Senkepinnen bøter likevel greit på dette og den slake styrevinkelen gir oss kontroll og selvtillit til å sykle fort utfor.
Dessverre er senkepinnebryteren klønete i bruk, spesielt kombinert med demperlåsen omtrent på samme sted. Å bytte ut demperlåsen med en twist-lock-variant fra Rock Shox, eller senkepinnebryteren med en nettere sak som Wolftooth sin vil gjøre forvirringen mindre.
Problemet med at vi ofte treffer feil knapp i kampens hete, forsterkes av at demperlåsen på Mondraker-sykkelen er satt opp i såkalt «push to open»-modus. Det vil si at du spenner opp fjæra og trykker inn den store knappen på fjernkontrollen for å gjøre demperne myke. Et kjapt trykk på den lille knappen returnerer demperne til låst stilling. Flere ganger låste vi demperne i situasjoner der vi egentlig ønsket å senke setet.
Altså på verst tenkelige tidspunkt.
I de fleste situasjoner er vi fornøyde med å la demperne jobbe. Zero-opphenget er ikke bare smidig over små slag, det er også veldig stramt under tråkk. Noe som gjør den fjernstyrte låsen tilnærmet overflødig.
Selv under spurting opp bratte kneiker der vi står og trår og river i styret er det lite unødig bevegelse å spore fra bakdemperen. Vi får likevel bonuseffekten av et effektivt demperoppheng, mindre hjulspinn og bedre grep.
Utstyrsnivået å Mondraker F Podium DC R ligger litt lavere enn på de andre syklene her. Sammenlignet med Cannondale-sykkelen, som er en god del rimeligere, mangler Mondraker-sykkelen karbonhjul, den har vesentlig kjipere bremser, aluminiumsstyre i stedet for karbon samt et drivverk som også ligger hakket under XT-drivverket på Cannondale-sykkelen.
Dekkene er supre rittdekk. Til uvøren sykling uten startnummer ville vi ha montert et grovere og kraftigere fordekk.
Den litt rimelige utstyrspakka gjenspeiles på vekta, som er testens høyeste.
Mondraker F Podium DC R har et supereffektivt demperoppheng og en veldig fremtidsrettet geometri. Den vil være et solid rittverktøy og et raskt treningsredskap på stiene. Dessverre trekkes den ned av kronglete oppsett av demperlås og senkepinnebryter og en litt tung og billig utstyrspakke, prisen tatt i betraktning.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.