Topputstyrt og effektiv: Pivot Mach 4 er markedets eneste rittfulldemper med det spesielle DW-link demperopphenget. Sykkelen kommer med Fox-dempere fra øverste hylle og allsidig oppsett forøvrig.
Pivot Mach 4 SL har en superlett ramme, oppgitt til å veie under 1900 gram. En del sykkelmerker oppnår lave rammevekter på rittfulldempere ved å forenkle demperopphenget.
Dette ser vi for eksempel på Specialized Epic EVO i denne testen. Pivot har klart å nå den lave rammevekten selv med det avanserte og ganske kompliserte DW-link demperopphenget.
DW-link består av to korte lenker mellom front og bakramme. Disse lenkene kan både bevege seg parallelt, men den nedre lenken kan også bevege seg motsatt vei av den øvre på steder i vandringen.
Effekten er uansett et oppheng som er veldig smidig på små slag, samtidig som det gir følelsen av ekstra grep og ekstra fremdrift i klatringer og når du tråkker hardt på pedalene.
Foruten det avanserte og velfungerende demperopphenget kommer Pivot Mach 4 SL med en spesielt gjev utstyrspakke, prisen tatt i betraktning. Toppdempere fra Fox med det eksklusive, gullfargede Kashima-belegget er lett å legge merke til, og sette pris på.
Drivverket og bremsene er fra Shimano. En kombinasjon av XT og XTR i girsystemet er kombinert med de fine XT-bremsene og en prissparende Æffect-krank fra Race Face.
Hjulsettet er det eneste som vitner om noe sparebluss på sykkelen. Mens både Specialized og Cannondale har prioritert dyre karbonhjul, har Pivot valgt å utstyre Mach 4 SL med bunnsolide og noe tunge hjul fra DT Swiss. Er du gira på reale superhjul tilbyr Pivot og importør Birk en mulighet til å oppgradere til karbonhjulene DT Swiss XRC 1200 mot et tillegg i prisen.
Pro-modellen av Mach 4 SL som vi har testet her kommer utstyrt med gaffel med 120 mm vandring. Akkurat lik sykkel kan også leveres med 100 mm gaffel, for et mer rendyrka rittoppsett.
Med 120 mm gaffel blir fronten en del høyere i tillegg til at styrevinkelen blir slakere og den effektive rammelengden kortes noe ned.
Styrerørsvinkel på 67,5 grader er fint og moderne, men rammelengden på 447 mm i størrelse large oppleves som noe kort. Med 100 gaffel er tilsvarende mål 68,5 grader og 460mm.
Pivots sykler har flotte detaljer og leverer klassebeste når det kommer til vaier- og slangehåndtering. Mach 4 SL er intet unntak.
Her går girvaier og bremseslange inn i små hull på siden av ramma. Også vaieren til senkepinnen har sin faste plass. Rør inne i ramma gjør det enkelt når du ønsker å bytte vaiere, bremser eller setepinne.
Vi merker med en gang at Pivot-sykkelen er noe høy i front. Vi monterer det fine stemet så lavt som mulig. Rammehøyden er da også oppgitt til å være 20 mm høyere enn på Mondraker-sykkelen.
I terrenget har Pivot-sykkelen mer stisykkelfølelse enn Mondraker og Specialized. Den ligger nærmere Cannondale-sykkelen i følelse. DW-link-opphenget oppfører seg akkurat så bra som vi håper på.
Det driver oss avgårde på stien. Sittende på setet nyter vi godt av suverent grep, også hjulpet av de kraftige Maxxis-dekkene. Pivot Mach 4 SL kommer satt opp med Maxxis Ardent Race både foran og bak. Dette er noe overkill til rittsykling, men flott til rask treningssykling på stier.
Et dekkbytte kan vippe sykkelvekten under 12 kilo.
Det effektive demperopphenget gjør at vi ikke føler behov for å bruke demperlåsen på styret i det hele tatt. Å låse dempere med DW-link er omtrent bare aktuelt på asfalt. Akkurat som på Mondraker-sykkelen har Pivot rota det til med kombinasjonen av demperlås-bryter som låser demperne hvis du kommer borti den, og en senkepinnebryter som befinner seg på akkurat samme sted.
Vi ville ha foretrukket låsespaker på demperenheten og senkepinnebryter under styret på sykkelen. Dette burde Pivot har gjort selv, i hvert fall på modellene med 120 mm gaffel.
Selv til rittsykling vil du ønske å bruke senkepinnen hyppigere enn demperlåsen.
Sittestillingen på Mach 4 SL er litt oppreist. En lengre stem kan vurderes til aggressiv rittsykling, men vi klarte å få bra driv med 60 mm stemet som står på.
Det stive og brede karbonstyret gir oss supert moment og god balanse. Pivot-sykkelen føles super både under stående klatring og sittende kverning. Akkurat som på Mondraker-sykkelen er sykkelen på sitt aller beste når vi jager fart i slakt terreng med hyppige slag. Her holder den seg i plan uten å hekte noe som helst i røtter eller steiner.
Når vi hiver oss ned bratte renner bukker ikke Pivot-sykkelen på samme måte som Mondraker-en med noe tilsvarende oppheng. Det er lett å få Pivot-sykkelen til å sette seg i svinger for så å springe ut når du hiver deg på pedalene.
Tilslaget er umiddelbart.
Til tross for at Pivot Mach 4 SL bare har 100 mm vandring bak, kombinert med 120 mm foran, føles den som den mest robuste sykkelen i testen. De kraftige dekkene og hjulene bidrar her, det samme gjør det breie styret og de litt tjukke holkene. I grovere stipartier føles ikke Mach 4 SL skjør eller nervøs. Den kan fint håndtere grove stier og kan slå fra seg i høyere vektklasser på stitur.
Pivot Mach 4 SL Pro er en supereffektiv sykkel som har et avansert demperoppheng og lav rammevekt.
Utstyrsnivået er best i testen. Som rittsykkel føles den med 120 mm gaffel litt kort og oppreist til offensiv sykling. Byggekvaliteten på karbonramma er suveren. Er du av typen som sitter mest på setet vil du likevel oppleve at den er en lynrask sykkel i både lett og krevende terreng.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.