Rasket til mål med fulldempet rittsykkel. Utviklingen på stisykler har gått i store klyv de siste årene. Mye av utviklingen og nyvinningene derfra har dryppet ned på rittfulldemperne.
VENNLIGSINNET TVEKAMP: Dagens fulldempede rittsykler fungerer like bra til å utfordre kompisen på stitrening som til å jage topp plasseringer i viktige ritt. Mathias Marley ler av Øyvind Aas’ forsøk på å kjøre i fra. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Siste generasjon rittfulldempere drar nytten av en rundbaneverdenscup med høy prestisje og stadig mer krevende rittløyper både nasjonalt og internasjonalt.
Den typiske rittfulldemperen har likevel satt seg nå. Alle syklene i denne kategorien kommer med 29er-hjul, i hvert fall i størrelser fra medium og oppover. De har cirka 100 mm vandring for bakhjulet og 100-120 millimeter i gaffelen. Lette karbonrammer er selvsagt. Likeså kraftige, men lette hydrauliske skivebremser.
Geometrien har endret seg noe fra forrige generasjon rittsykler. Standard styrevinkel er nå på 69 grader eller slakere. Flere og flere sykler kommer uten mulighet til å feste frontgir. Dette gjør det mulig med kortere kjedestag og bedre dekklaring. Alle syklene i denne testen er satt opp med SRAM Eagle-drivverk med 12 gir og kun ett tannhjul på kranken. Noen har plass til to flaskeholdere inni rammetriangelet.
De aller fleste sykler laget med rittsykling i tankene har fjernstyrt lås for både bakdemper og gaffel. Bortsett fra Scott-sykkelen, har alle syklene her låsebryter som kun veksler mellom åpne og låste dempere. Fox-dempere tillater også bruk av et mellomnivå der spesielt bakdemperen blir strammere og fastere, uten å bli helt stiv. Vi savnet dette til tekniske klatringer på flere av syklene. De siste årene har utviklingen på stisykler gått mot breiere dekk og breiere felger. Denne utviklingen har også nådd rittsyklene. Dekk på 2,2-tommers bredde og felger med 23-27 millimeters innvendig bredde er nå standarden, sammenlignet med 2,0 dekk og 19 mm felger som var normalen før. Senkepinne har for mange ambisiøse rittsyklister blitt standardutstyr. Dessverre er det kun én sykkel i denne testen som kommer med dette. Den funksjonen alene gjør at Canyon scorer best i utforkjøringene. Senkepinne har ekstremt mye å si for trygghet og fart nedover. Styreframspringene er også blitt kortere, ned mot 50-60mm. Overrør og rammelengde har samtidig blitt lengre. De største geometriendringene gjelder først og fremst de merkene som har lansert en ny modell de siste to årene.
De seks syklene i denne testen har blitt valgt ut i fra et ønske om å presentere både markedets standardmodeller og sykler vi ikke tidligere har testet. Vi har ønsket å ta med sykler fra siste generasjon i tillegg til modeller som vi vil se på ritt på toppnivå. Som alltid med en slik test vil det være noen modeller som ikke er med. Noen merker har lik ramme som vi har testet i tilsvarende test tidligere, mens andre har valgt å si nei til å være med, eller så har de ikke sykkel i tilnærmet lik prisklasse som syklene her. De mest påfallende fraværene i denne testen er klassikeren Specialized Epic, som vant to gull og to sølvmedaljer i siste års rundbane-VM og den helt nye, grensesprengende BMC Fourstroke. Specialized valgte å takke nei til å være med. BMC sendte en sykkel som var så mye dyrere enn de andre i denne testen at vi har valgt å presentere en egen test av den ved en annen anledning.
Feltet av rittsykler er akkurat nå ganske splittet. De merkene som har kommet med en ny modell de siste par årene, og fulgt med på, eller drevet fram utviklingen av terrengsykkelgeometri, avanserte bakhjulsoppheng og demperløsning, har nå et forsprang på merkene med litt eldre modeller. Flere av syklene i denne testen bærer preg av at de trenger en oppdatering.
Syklene i denne testen har blitt testet i skogene utenfor Barcelona. Løypene der byr på god variasjon. Vi har syklet både raskt og teknisk terreng, grus og grove utforkjøringer. Vi har syklet den samme testrunden på alle syklene på samme dag, under like forhold. De tre testsyklistene har mellom hvert sykkelbytte justert demperoppsett og sittestilling etter sine preferanser slik at vi har sikret oss at syklene viste seg fra sin beste side for hver tester, på hver runde. Alle syklene har blitt veid av oss, på samme vekt og forøvrig brukt slik de kom levert. Noen med slanger i dekkene, og noen med slangeløst oppsett.
Om testerne
Kristoffer H. Kippernes (32), Redaktør og fotograf, Terrengsykkel
Kristoffer har testet sykler for Terrengsykkel siden 2010. Han er en rendyrka stisyklist som brenner for fine nedkjøringer og freske linjer.
Øyvind Aas (42), Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
Øyvind har testet sykler siden årtusenskiftet. Han ser på seg selv som stisyklist, men konkurrerer i både rundbane, maraton og enduro når sjansen byr seg.
Mathias Marley (31), Ingeniør og testsyklist
Mathias «Gnarly» Marley har testet sykler for Terrengsykkel i et tiår. Marley er villig prøvekjører ned de verste rennene og er ofte å se med startnummer både i enduro og rundbane.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.