Helt nye Santa Cruz Blur dropper merkets velkjente VPP-demperoppheng til fordel for en enklere og lettere løsning. Samtidig har sykkelen fått moderne og progressiv rittsykkelgeometri.
Mange ble overrasket da Santa Cruz lanserte sin nye rittsykkel, Blur foran årets sesong. 2021-sesongen er den første der Santa Cruz sponser et terrengsykkel-lag med syklister helt i toppen av verdenseliten. Det var ventet at nye Blur skulle bli en enda mer kompromissløs racing-maskin enn forrige generasjon. Ny, moderne geometri var en selvfølge. Det som overrasket mange var likevel at Santa Cruz valgte å droppe sitt velprøvde og velfungerende VPP-oppheng på den nye Blur-modellen.
Santa Cruz har siden første generasjon Blur ble lansert i 2001 videreutviklet og fintunet sitt unike VPP-oppheng for maks tråkkeffektivitet og smidig demping av slag. Nye Blur er første fulldemper fra Santa Cruz på nesten 20 år uten VPP til fordel for et ganske enkelt single pivot-oppheng, altså et bakhjulsoppheng der bakhjulet kun vipper rundt et enkelt ledd mellom frontramme og bakramme.
Utviklingen fra flerleddede oppheng til enklere løsninger kommer som et resultat av et ønske om lavere vekt og rammer som er stivere sideveis.
Selv om opphenget på nye Blur tilsynelatende er ukomplisert og enkelt har Santa Cruz jobbet nitid og hardt med å lage en karbonramme med riktig mengde fleks og en fjærrate og utveksling mellom bakramme og bakdemper som skal kunne gi mange av de samme egenskapene som multi-link-oppheng som VPP har.
Når vi tidligere har testet Santa Cruz Blur og den lette stisykkelen Tallboy har vi satt pris på disse syklenes nærmest magiske fremdrift i tekniske motbakker. Gode multiliink-oppheng har en egen evne til gi skikkelig grep og en følelse av et ekstra dytt i ryggen, spesielt under sittende klatring.
I stedet for å miste fremdrift opp kanter og i møte med slag i motbakke har VPP-sykler gitt oss følelsen av ekstra fremdrift, snarere enn å synke sammen og henge igjen.
Vi var derfor veldig spent på om Santa Cruz hadde klart å ta vare på de supre tråkkegenskapene vi har lært oss å sette pris på med deres andre fulldempere. Ville den enklere og lettere Blur anno 2021 være like effektiv i motbakkene som tidligere varianter.
Geometrien på nye Blur er moderne, men ikke super-progressiv eller nyskapende. Nye Blur er vesentlig lenger i frontramma enn forrige generasjon, men Santa Cruz har valgt å ikke gå for superslak styrevinkel. 68,3 graders styrevinkel er nesten en grad brattere enn den nyskapende BMC Fourstroke og 2020-versjonen av Specialized Epic. Samtidig er nye Blur blant de aller bratteste i setevinkelen. 75,8 graders seterørsvinkel er brattere enn alle andre rittfulldemper på markedet i 2021.
Rammelengden - altså reach-målet er på 470 mm i størrelse large, 10 millimeter mer enn på forrige generasjon Blur, identisk med Specialized Epic og 5 mm lengre enn Fourstroke.
Kjedestagslengden på 435 mm er et par-tre millimeter lengre enn de fleste andre rittfulldempere lansert de siste to årene.
Andre endringer på nye Blur i forhold til forrige generasjon er plass til to flaskeholder inne i frontramma og raust med plass til 2,4-tommers dekk.
Vekten på rammesettet er på rett under 2 kilo med demper i størrelse medium. Vår testsykkel i størrelse large veide inn på rett over 10 kilo komplett, uten pedaler - imponerende lett.
Prisen på testsykkelen er vanvittig, selv om 100 000 kroner er i ferd med å bli mer normalisert i sykkelverdenen.
En rimeligere utstyrt C-versjon med noe tyngre karbonramme og sammenlignbare komponenter med Canyon Lux Trail CF 7 koster 60 000 kroner og er oppgitt å veie 11,9 kilo.
Nok snakk - Hvordan fungerer den?
Den raske beskrivelsen er: Vanvittig bra! Nedenfor følger den litt lengre beskrivelsen.
I terrenget er det ganske tydelig at Santa Cruz har klart å tune det enkle opphenget på en slik måte at bakhjulet beveger seg ganske så fritt og aktivt, uten at huskingen blir påtrengende. Selv under stående tråkking med demperne åpne gir rammen konstant fraspark og god følelse av effektivitet. På flate tråkkepartier med røtter og steiner flyter sykkelen godt. Tråkkrytmen er lett å opprettholde, samtidig som sykkelen er lett å nappe med seg opp og over kanter, uten at kompresjoner av dempingen bremser fremdriften.
Om noe så er det litt krevende å få en helt optimal sittestilling med den bratte setevinkelen og setet med spoiler. WTB-setet har tjukkere polstring i bakkant, noe som gir god støtte i bratte klatringer, men som kan tilte hofta litt fremover under energisk tråkking på flatmark. Vi plasserte setet ganske langt bak på setepinnen og kom godt over pedalene, uten at vi følte at for mye vekt havnet over styret. Santa Cruz var tomme for seter og denne sykkelen kommer egentlig levert med et flatere WTB-sete uten oppsving bak.
Fox Transfer SL-senkepinnen fungerer veldig bra. Den har kun 100 mm vandring og kan bare låses i nedre eller øvre stilling. Den har lite motstand på vei ned og spretter lynraskt opp igjen. Vi savnet ikke muligheten til å ha pinnen i mellomposisjoner og føler 100 mm vandring holder til denne sykkelens bruksområde.
Nye Blur har lav stack, altså lav front, med 100 mm gaffel. Vi valgte derfor å beholde 2 cm med avstandsringer under den 50 mm korte stemen. I de aller bratteste utforkjøringene føles fronten på nye Blur ganske bratt - dette er med på å gjøre den lynkvikk i klatringene, men en halv til en grad slakere styrevinkel hadde ikke skadet. Den lave stacken, bratte setevinkelen og ikke superslake styrevinkelen inviterer deg nærmest til å utstyre denne sykkelen med en gaffel med 120 mm vandring. Nye Blur kommer også i en ferdig sti-versjon med 120 mm gaffel og 115 mm vandring bak, men ritt-modellen med 100 mm vandring bak vil også fint tåle 120 mm vandring foran.
Den lette SL-gaffelen med 32 mm tykke innerbein føles noe mindre retningsstiv enn tjukkere Rock Shox og Fox-gafler, men vi opplevde det ikke som noe problem å holde linjene vi ønsket oss både i krappe svinger og i slagete partier.
I bratte klatringer med løst underlag klatrer nye Blur veldig bra. Dempingen holder seg ganske aktiv og den bratte setevinkelen gir godt feste på bakhjulet. Om noe så savner vi ørlite grann av magien vi har følt på VPP-utstyrte Santa Cruz-sykler tidligere. Her vil vi likevel si at Blur er blant de 2-3 beste rittfulldemperne på markedet. BMCs Fourstroke er kanskje den eneste som gir enda bedre fremdrift og grep enn Blur.
Du kan velge å låse begge demperne på sykkelen med den smarte vri-låsen fra RockShox, men det skal være veldig plant underlag før dette oppleves som noen fordel. Vi er uansett veldig glade for at vri-låsen på styret ikke er i veien for senkepinnebryteren, slik den er på Canyon Lux. Er det noe du ikke ønsker så er det å låse demperne når du egentlig prøver å senke setet.
Selv med noe bratt styrevinkel og kun 100 mm vandring foran og bak er nye Blur et råskinn utfor. I slake utforkjøringer der vi tråkker det vi kan og hiver oss rundt svinger og over rothauger er den i sitt ess. Den er ekstremt lett å styre, samtidig som den føles solid og presis. De 2,4-tommer store Aspen-dekkene har ikke mye mønster, men de gir likevel selvtillit og grep utover det de fleste rittfulldempere kan by på. Selv en noe spinkle SID SL-gaffelen i front klarer å ta bort det bunnsolide inntrykket nye Blur gir utfor.
Med setet i bunn av Fox Transfer SL-pinnen med 100 mm vandring, kommer vi godt ned mellom de store hjulene. Fronten er superlett å få opp og over ting. Ganske store hopp med ugreie landinger forseres uten frykt og uten hard bunning bak. Selv når vi bruker hele vandringen føler vi ikke at vi havner bakpå eller mister den offensive posisjonen over sykkelen.
Santa Cruz Blur med den utstyrspakken vi har testet den med er dyr, men også den letteste rittfulldemperen med 29er-hjul vi har testet. Den superlave vekten fører verken til en skjør eller nervøs følelse.
Sammenlignet med Canyons Lux Trail, som er en hakket mer stiorientert sykkel på papiret overleverer Blur. Den kortere gaffelen til tross, Blur føles raskere, mer leken, mer solid og vesentlig mer aktiv i dempingen enn Canyon Lux Trail. Hadde vi ikke visst bedre ville vi ha trodd at det var Santa Cruz Blur som var i Trail-versjon og ikke Canyon-sykkelen. Samtidig er Blur også en bedre klatrer og tryggere brattrenne-sykkel enn Canyons nye Lux-variant.
Konklusjon
Tross en viss skepsis rundt Santa Cruz valg å droppe VPP-opphenget på nye Blur ble vi raskt overbevist og solgt på nye Blurs posisjon som en av bransjens aller beste rittsykler. Nye Blur er mer kapabel enn forgjengeren. Den er lettere og den føles minst like solid. Klatreegenskapene er supre, til tross for at ørlite grann av VPP-magien er borte når klatringene er løse og tekniske. Santa Cruz Blur 2021 er en rittfulldemper som tåler hard stisykling og gir suveren flyt i terrenget. Det høye utstyrsnivået forsvarer på mange måter den stive prisen. Til moderne rittløyper og stisykling i hverdagen ville vi ha valgt Trail-utgaven av nye Blur. Denne er minimalt tyngre enn rittversjonen her, men har større vandringsreserver og én grad slakere styrevinkel.
Sammenlignet med Scott Spark RC med 120 mm vandring føles Blur noe mer ettergivende, tross kortere vandring. Senkepinnen bidrar til at det er lettere å få tyngdepunktet ned mellom hjulene. Scott Spark på sin side føles hakket strammere og fastere i fisken enn Blur. Scott-sykkelen er også en ryddigere enhet med demper og vaiere integrert i selve rammen.
Scott sin Twin-lock-bryter er esset i ermet som gjør at Scott Spark trekker det lengste strået som rittsykkel i en direkte sammenligning - men det fordrer montering av senkepinne og da Scotts egne Triple-lock-bryter som kombinerer Twin-lock med senkepinne-knapp.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
Supre utforegenskaper - Veldig lett - Brede, gode dekk - Vri-bryter for å låse demperne - Føles veldig solid - Klatrer som en rakett - Gjenget kranklager - Presise AXS-gir - Super karbonhjul med topp garanti
Noe å tenke på
Litt mindre magisk oppover enn VPP-sykler - Ikke mellomnivå på demperne - Høy pris - Noe slark i senkepinnen - Fiklete retur-justering på bakdemperen - Litt bratt i vinklene - Setestagsbeskytteren løsner i limingen