VÄRLDSMÄSTERCYKELN: Både svenske Crescent og Eddy Merckx har vunnet VM-titler på oransje sykler. Scott Spark har de siste årene vunnet alle de viktigste rundbanerittene.
Utstyrspakka er ikke luksuriøs, men veldig funksjonell og godt tilpasset både bruk og prisnivå, selv om et par av de tilsvarende prisede syklene her har noe dyrere oppsett.
Scott har en av bransjens letteste fulldemperrammer, men sykkelen her er en halvkilo tyngre enn den letteste i testen. Vi opplever at denne ekstra vekten kommer godt til sin rett og bidrar til robusthet og solide kjøreegenskaper, snarere enn treghet og seighet i motbakkene.
Karbonrammen er Scotts nest dyreste variant med såkalt HMF-karbon i stedet for HMX-karbonet vi finner i toppsykkelen til Schurter.
SRAM GX Eagle-drivverket har litt rimeligere finish og høyere vekt enn XO-oppsettet på at et par av de andre syklene, men funksjonen er upåklagelig. Det samme kan vi si om de pålitelige Shimano SLX-bremsene. Forøvrig er Scott-sykkelen utstyrt med deler fra Scott-eide Syncros. Både hjul, stem, styre, sete og setepinne har Syncros-navnet på seg.
Gaffelen, en Rock Shox SID RL3 er stram og fast i fisken og er i tillegg koblet opp med Scotts unike Twinlock-bryter som også er koblet opp til bakdemperen. Denne er en spesiell Scott Nude-demper laget i samarbeid med Fox. Bakdemperen har den spesielle funksjonen vi finner på alle Scott-fulldempere, at den kan settes i en midtstilling der den får kortere og strammere vandring.
Fra Twinlock-bryteren på styret kan du raskt veksle mellom 100 mm vandring, 70 mm strammere vandring, såkalt traction mode, og helt låst. Vanlige Fox-dempere kan også settes opp med et strammere midtnivå, men dessverre er det ingen av de andre syklene i denne testen som har denne innstillingen tilgjengelig fra en bryter på styret.
Scott Spark har testens slakeste styrevinkel, noe som gjør at den henger med på nisjemerkenes utvikling her. Kombinert med 70 mm kort stem på medium-syklene og 80 mm på large, gir dette trygge og solide egenskaper i utforkjøringene.
I tekniske klatringer er Scott Spark RC 900 i en klasse for seg i denne testen. Mye takket være midtstillingen på bakdemperen som sikrer at bakhjulet både følger og trykkes ned mot underlaget, samtidig som tråkket er effektivt. I tillegg unngår du i denne stillingen følelsen av å miste fremdrift når bakdemperen komprimeres i en skarp kant under klatringer.
Scott-sykkelen gjør det lett å holde høy fart opp motbakkene, enten de er bratte med forutsigbart feste, eller slagete med tett med kanter og trinn.
På flater og i utforkjøringer virker bakdemperen og bakhjulsopphenget smidig, uten at det smeller gjennom hele vandringen på store slag, slik forrige generasjon Spark ofte gjorde. Nye Spark gir god støtte ved akselerasjoner, i bunny hop og i landinger, uten at den føles for stram og hard på tette, skarpe slag i høy fart. Scott Spark er både den sykkelen vi tror vi sykler fortest med i ritt, og den sykkelen vi helst tar med oss på lange, tekniske stiturer. Rått levert av Scott!
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
Moderne geometri Klatrer supert, også i teknisk terreng Mellomstilling på bakdemper/fjernstyring Lekker vaierføring Flotte dekk God skrittklaring Lav front