Scott Spark er en av de aller mest suksessfylte rittsyklene gjennom tidene. Ikke bare når det kommer til resultater i store ritt, men også på salgstallene har Spark vært markedsledende i en årrekke. Den aller nyeste Spark-modellen skiller seg vesentlig fra forrige generasjon på mange punkter, ikke bare rent utseendemessig.
Nå tar Scott et stort grep med sin Spark-plattform. Et grep tydelig drevet frem av at moderne rittsykling har blitt mye mer teknisk krevende og intenst. Verdenscupløypene inneholder nå oftest hopp og dropp på over meteren og steinrøyser med svære kampestein.
Med kortere konkurransetid enn tidligere er det enda mer kritisk å holde full fart i alle rittets faser.
Ekstra vandring
Nye Spark har 120 mm vandring foran og bak. Dette er mål vi tidligere bare så på sporty stisykler og kategorien som i Tyskland gjerne omtales som maratonsykler - da gjerne med tanke på Alpe-kryssende maraton med lange utforkjøringer og et større fokus på komfort enn lav vekt.
Forrige generasjon Scott kom da også i en rittversjon med 100 mm vandring foran og bak, og en stiversjon med 120 mm vandring. Nye Spark kommer i RC-versjonen her og i en stiversjon med 130 mm vandring i front, men også den med 120 mm vandring bak.
Ulempen med lengre gaffel har tidligere vært at dette oppleves tregere da fronten på sykkelen blir høy og at stående klatring og spurting ofte vil føles mindre kvikt og rytmisk. I bratte motbakker kan også en høy front gjøre det vanskelig å holde forhjulet på bakken når man sitter og trår. Vi kommer tilbake til om disse utfordringene også gjelder for Scotts nye rittsykkel.
Rammen
Den ekstra vandringen er revolusjonerende på sitt vis. Kanskje enda mer oppsiktsvekkende er hvordan Scott har integrert bakdemperen og deler av selve bakhjulsopphenget inne i karbonrammen. Løsningen har i flere år vært brukt av det sveitsiske merket Bold, som Scott kjøpte i 2019.
Demperen og vippearmen som driver denne er gjemt inne i seterøret. Ventil for luftpåfyll og bryter for justering av returdemping er lett tilgjengelig bak et lokk under underøret. Inne i seterøret er bakdemperen helt beskyttet mot elementene, noe som kan øke dens varighet og holdbarhet.
Demperens øvre festebolter er tilgjengelig gjennom et lite vindu på seterøret, hvis du komprimerer demperen litt. Disse boltene løsnet etter første testtur, men var enkle å stramme når vi først fant dem.
En lett synlig skala for sag sitter utenpå rammen der hvor bakrammen vipper rundt seterøret. Det er derfor veldig enkelt å sette opp bakdemperen, selv om den sitter litt kronglete til. De funksjonene du trenger å nå i det daglige er lett tilgjengelig.
I tillegg til den integrerte bakdemperen har Scott også integrert vaiere og bremseslanger i fronten av sykkelen ved at alt går ned i en ring under stemen og inn i rammen. Kun slangen til forbremsen og vaieren til gaffellåsen er ute i det fri. En evt vaier til senkepinne vil også kunne tres ned i ringen under stemen.
Rammen forøvrig har et kraftig underrør og et lavt overrør som er tynt og bredt. Baktriangelet er kraftig selv om setestagene er konstruert for å flekse litt for å gjøre demperopphenget mer aktivt.
HMF-karbonet i denne rammen er noe tyngre enn HMX SL-karbonet i de dyrere topprammene til Scott. Disse er oppgitt til å ha en rammevekt på 1870 gram inkludert bakdemper. HMF-rammen her veier rett over 2,1 kilo.
Geometrien på nye Scott Spark er en videreutvikling av den allerede moderne forgjengeren. Styrevinkelen på drøye 67 grader er blant bransjens slakeste. Rammelengde på 471 mm er også langt for rittsykkel å være. Rammehøyden er som forventet omtrent 2 cm høyere enn andre nye rittsykler med 20 mm kortere vandring i gaffelen. Setevinkelen er ganske bratt, uten at du havner helt på tuppa, mens kjedestagene er korte, uten å sette noen ny rekord.
Oppsummert kan vi si at geometrien er moderne og velprøvd. Progressiviteten her ligger i de 20 millimeterne ekstra vandring.
Spark RC Team Issue er en rimeligere variant av sykkelen som Nino Schurter tok VM-gull på i sommer. Den har SRAMs trådløse AXS-girsystem og demperenheter fra RockShox. komponentene forøvrig kommer fra Scotts eget komponentmerke, Syncros. Dekkene er 2,4 tommer brede Maxxis Recon Race. De virkelig store dekkene var det Schurter og hans lagkamerater på Scott-laget som innførte til rittsyklingen. Så store dekk ble tidligere sett på som rent stisyklingsverktøy. Nå er det bred enighet om at bredt er fett, også til rittsykling.
Vi stusser over at Scott ikke har funnet plass i budsjettet til en senkepinne på denne modellen. Rimelig alu-styre og alu-felger er med å bringe vekta på sykkelen til ca 65 000 kroner opp på 12 kilo. Lett for en stisykkel, men ganske tungt for en rittsykkel, prisen tatt i betraktning. Alle bør i tillegg budsjettere inn en senkepinne, noe som vil legge på minst 200 gram og om lag 2000 kroner på prisen.
I klatring
Selv moderne terrengsykkelritt vinnes i stor grad i klatringene. Det er i motbakkene at du virkelig kan få luke til konkurrentene å avgjøre et ritt til din fordel.
Spark er en god klatrer. Den lange gaffelen til tross, vi sitter godt over pedalene og sliter ikke med at forhjulet letter. Muligheten til å bruke Scotts gjennomprøvde Twin-Lock-funksjon i klatringene gjør Spark ekstra effektiv i tekniske motbakker. TwinLock-bryteren har en midtstilling der bakdemperen får 80 mm vandring og strammere fjærrate. Gaffelen forblir åpen.
Scott kaller midtstillingen for Traction-mode og den gjør akkurat det navnet tilsier. Bakhjulet kan bevege seg å søke grep, samtidig som slag ikke stopper fremdriften. Vi opplever av dempingen er litt hard og stump i Traction-mode og velger derfor kun å bruke denne innstillingen i de bratteste bakkene.
Også med helt åpne demper klatrer Spark supert. Den bratte setevinkelen, de store dekkene og den sideveis stive rammen jobber godt sammen for å gi fullt fraspark oppover. Sittende klatring oppleves som suverent. Stående klatring med demperne åpne kan skape litt mer husking enn vi liker - her er det noen mer avanserte oppheng, som BMCs APS og Pivots DW-link som leverer bedre følelse av fremdrift.
På asfalt er det digg å kunne låse av begge demperne med den gode styre-bryteren. TwinLock-bryteren til Scott er mye bedre i bruk enn nesten alle andre tilsvarende brytere på markedet. Ønsker du å montere senkepinne på denne sykkelen bør du også sørge for å oppgradere bryteren til Scotts egne med tre knapper.
På flatene
Det er under jaging på småkupert sti, vekselvis sittende og stående at Scott Spark føles aller best. Her kommer den ekstra vandringen til sin rett når farten går opp. Fronten føles ikke høy og sykkelen er enkel å løfte i front.
Selv i tråkket napper vi raskt med oss sykkelen opp kanter og over rotklynger og steiner. Sykkelen føles spesielt effektiv og stram i fisken. Den er også veldig stillegående. Den gode støydempingen i ramme og drivverk gir hele sykkelen en bunnsolid følelse når vi gønner på bortover raske stipartier.
På strekninger der det går stadig opp og ned nyter vi fordelen av å ha Twin-Lock-bryteren lett tilgjengelig. Om det så bare er noen få sekunder av gangen så føles det som om vi vinner noen tideler på å bruke bakdemperens Traction-modus i korte motbakker og på jevne stipartier der vi virkelig legger kraften i pedalene.
Utfor
Når det går brattere nedover kommer Spark sine ekstra 20 mm vandring virkelig til sin rett. Gaffelen er ikke RockShox aller mest avanserte og vi sliter litt med å få den til spille helt på lag. Vi setter den opp noe mykere enn anbefalt for å få brukt hele vandringen. Den føles likevel presis i styringen. Dempingen bak er ikke like smørmyk som på mer stiorienterte sykler med 120 mm vandring vi har prøvd, men sluker unna godt, uten å kaste oss fremover når vi bremser hardt.
Selvfølgelig savner vi senkepinnen i de bratteste partiene, men vi blir også litt overrasket over hvor fort vi sykler med setet i full høyde. Det er lett å fordele vekten over sykkelen, selv med setet der. Den slake styrevinkelen og solide følelsen gir god trygghet selv i partier der vi helst ville hatt en endurosykkel.
Styret på 740 mm oppleves som hakket for smalt, men dette er et nødvendig kompromiss for å kunne manøvrere i trange rittfelt med kamp om hver eneste plassering på excel-arket etter rittet.
Selv uten at vi kan senke oss ned mellom hjulene opplever vi at sykkelen har god popp og at den er trygg også når vi forlater jorda i noen tideler for å bruke lufta som bro over grove steinpartier eller fra en naturlig rampe på stien.
Konklusjon
Spark RC Team Issue som er testet her veier i overkant mye og kommer dessverre uten senkepinne. Prisen er høy, dette og utstyrsnivået forøvrig tatt i betraktning.
Scotts helt nye Spark kombinerer likevel oppsiktsvekkende utseende og lav rammevekt med mer vandring enn konkurrentene.
Sykkelen er en real stirakett og et supert rittverktøy både for dem som liker å tråkke fra oppover og dem som tar rotta på konkurrentene utfor.
Ønsker du å ha en sykkel som både tåler hard og uvøren stisykling og som kan hjelpe deg til topplasseringer i ritt, vil Scott Spark RC dekke behovene dine på en super måte. Spark RC føles solid, effektiv og kapabel, men husk å legge inn kjøp av senkepinne i totalbudsjettet.
Forrige generasjon Scott Spark er den desidert mest populære rittsykkelen i rundbaneritt i Norge. Så fremt den norske Scott-importøren Ramo klarer å skaffe nok er vi helt sikre på at nye Spark kommer til å bli minst like populær – den høye prisen til tross.
Sammenlignet med Santa Cruz Blur setter vi pris på de ekstra millimeterne med vandring. De føles ikke begrensende på klatrefarten. Twin-lock-bryteren gjør spurter i motbakker og mot mål bedre enn med andre brytere. Tross den ekstra vandringen har Scott Spark RC en kompromissløs og fast følelse. Dette gir selvtillit og fart i ritt, men kan føles i overkant stramt på stisyklingstur uten merkebånd i trærne.
Både Scott Spark og Santa Cruz Blur visker ut mellomrommet mellom skarp rittsykkel og kvikk stisykkel. Aldri før har det vært så gøy å trene på teknisk sti med den samme sykkelen vi sykler ritt med på søndagene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
Ekstra vandring - Brede dekk - Twin-lock fungerer bra - Føles veldig solid - Integrerte vaiere/bremseslanger - AXS er supert - Integrert bakdemper er lekkert
Noe å tenke på
Noe husking med demperne åpne - Høy pris - Ingen senkepinne som standard - Høy vekt - Enkel gaffel for prisen - Demperdeksel falt av under sykling - Ingen styredemper som hindrer styret og slå i overrøret ved fall