Skørn er merket til Wubbo Boiten på Fagernes. Vi har testet det aller råeste han kan levere av rittfulldempere med Skørn Tjuge9 STI+ Boost Proff XX1 Eagle Ultimate
LETT FRA FAGERNES: Skør’ns desiderte toppmodell til terrengritt har fjærlette og stive karbonhjul, topp demperenheter og gyldne detaljer. Bygget er signert Wubbo Boiten.
Skør’n i Valdres, butikken og sykkelmerket drevet av entusiastiske Wubbo Boiten er et minimerke i den store sammenhengen.
Boiten har likevel tilgang på tilsvarende rammer som store internasjonale merker.
Tilsvarende ramme som Skør’ns Tjuge9 blir brukt av spanske Megamo, italienske Torpada og syklisten Gerard Kerschbaumer. Han vant sølvmedalje i fjorårets rundbane-VM.
Testsykkelen her er Skør’ns aller råeste rittfulldemper, utstyrt med det gjeveste som er å oppdrive av komponenter, flere fra tyske Bike Ahead, et merke Boiten selv importerer til Norge.
I hjertet av rittfulldemperen Tjuge9 STI finner vi en lett karbonramme i en flott blank svart finish. Ramma har et enkelt, men effektivt demperoppheng, der stive og overdimensjonerte kjedestag går over i slanke setestag med en viss innebygget fleks.
Karbonramma har massivt frontparti og et ekstremt kraftig krankområde. Vaiere og slanger går inne i ramma. Rammevekt er oppgitt til 1750 gram i størrelse medium, uten demper.
Som et symbol på Boitens muligheter til å spesialkomponere syklene han selger, kommer vår testsykkel med Fox sine toppdempere, men med låsebryter fra Rock Shox, og med Boitens signatur på setestaget.
Drivverk og bremser er fra SRAMs øverste hylle, XX1 Eagle og Level Ultimate. Hjula fra Bike Ahead har seks kraftige karboneiker og bred karbonfelg, alt spesiallaget av Bike Ahead i Tyskland. Hjulparet veier under 1200 gram, ekstremt lett for 29er-terrengsykkelhjul med real felgbredde. De koster også 33 000 kroner for paret.
Styret og setepinnen kan spare deg for 100-150 gram i forhold til deler fra de vanlige produsentene.
Skør’n-sykkelen er ekstremt lett. 9,5 kilo for rittklar 29er-fulldemper, er mer enn konkurransedyktig med produsenter som Scott og Specialized. Vekten inkluderer til og med kraftige nok dekk til grove rittløyper og teknisk stisykling.
Hva med egenskapene i terrenget? Skør’n-sykkelen er helt klart lynrask. Ramma er stiv sideveis og med de stive hjulene går kraften fra pedalene uavkortet til fremdrift. Forhjulet oppleves som så stivt at vi mer enn på andre sykler kjenner at den lette Fox-gaffelen gir etter sideveis i harde svinger.
For å få god balanse mellom tråkkeffektivitet, med demperen aktiv, og gode demperegenskaper, måtte vi finjustere trykket i bakdemperen. Bakdemperen har kort slaglengde. Utvekslingen i opphenget er høy. Omtrent tre centimeter vandring på demperen skal gi 100 mm bevegelse for bakhjulet.
Litt mye luft gir hard og for progressiv demping. Litt lite luft kan føre til husking og at sykkelen henger igjen i kompresjoner.
Vi valgte å legge oss litt på den myke siden, og heller bruke låsebryteren aktivt. Styrebryteren låser både gaffel og bakdemper med én knapp. Vi foretrekker egentlig å kunne ha gaffelen åpen ved sittende klatring, og liker best at låsingen er separat. I tillegg var RockShox-bryteren på Skør’n-sykkelen slik at vi må trykke inn bryteren for å åpne demperne. Utgangsposisjonen er låst.
Dette er uheldig hvis vaierne løsner eller ryker. Du vil heller sykle med åpne dempere enn å være låst i stiv innstilling. Dette kan dog Boiten spesialtilpasse etter ønske.
Den lave vekten på ramma og hjulene gjør at vi føler vi har et ekstra gir i motbakkene og i akselerasjoner. Sykkelen føles veldig lett og kvikk i terrenget. Den er, lengden tatt i betraktning enkel å få opp i lufta ved behov. Vi ønsker oss en mellomstilling på bakdemperen for virkelig å utnytte fulldemperens grep oppover, men ha myk demping på flatene og nedover.
Få produsenter tilbyr dempere med fjernstyring med tre innstilinger, myk, medium og låst, dessverre. Scott og BMC er blant få merker med egen løsning her.
Demperopphenget gir ikke den magiske følelsen mer avanserte oppheng kan gi, der du føler bakhjulet spenner fra og dytter deg opp bakkene. Sykkelen følger likevel underlaget godt. Den progressive dempingen gjør at sykkelen ikke setter seg for mye i harde svinger, og vi føler oss trygge nedover, også når vi drar på. Stort fordekk, bredt styre og middels slak styrevinkel gir trygghet i front.
Forventningene til en testsykkel til tett opp til 100 000 kroner er skyhøye.
Skør’n må enten overlevere på detaljene, eller konkurrere på pris for å matche de store produsentene. I demperfunksjon føles ramma litt mindre raffinert enn de aller beste fra de store merkene.
Vi kan med en gang slå fast at denne sykkelen ikke konkurrerer veldig på pris, selv om du vil finne andre toppmodeller til både 105 000 og 110 000 kroner. Da kommer vi til detaljene. Bike Ahead-delene og hjulene er så bra og eksklusivt det blir. Der leverer Skør’n. Dessverre opplevde vi likevel et par lyter vi gjerne skulle ha unngått på en sykkel til denne prisen.
Vaierføringen rakler inne i rammen. Rakling på en sykkel til nesten 100 000 kroner bør unngås, enten ved å polstre strømpene med skumrør, ha egne, trange karbonrør i rammestøpen eller sørge for at de står i spenn inne i ramma.
Vi opplevde også at sykkelen begynte å knirke i tråkket etter kun få timer. Boiten understreket da vi fikk sykkelen at han ikke hadde tatt gjengelås på boltene i demperleddene ennå, og at han gjør det på sykler han selger. Dette kan hjelpe på knirkingen. Men vi vet ikke om det var her knirkingen kom fra.
Er du ofte i nærheten av Fagernes er veien kort til entusiastisk service fra Skør’n, men bor du langt unna blir det vanskelig å nyttegjøre seg Wubbo Boitens ekspertise og engasjement. Det er desto viktigere at sykkelen er perfekt fra start. At du får med en runde med sykkeltilpassing ved sykkelkjøp er også verdt å merke seg.
Skør’n Tjuge9 STI Boost er en god og rask rittfulldemper med en lett og velfungerende ramme. Utstyrspakka på verstingmodellen er ekstravagant og sikrer superlav totalvekt. I en prisklasse der du kan velge fra øverste hylle hos de fleste produsenter, bør det være muligheten til å spesialkomponere en sykkel som gir Skør’n en fordel.
Å bare velge de dyreste delene utnytter ikke denne muligheten fullt ut. Et par smarte bytter kan spare noen tusen kroner, uten at det går utover vekt og egenskaper. Skør’n Tjuge9 STI er en sykkel du kan vinne viktige ritt på. Vi ønsker oss likevel enda mer fingerspitzgefühl i tillegg til den superdyre utstyrspakka for at vi skal velge et dyrt entusiast-bygg fra Fagernes over en sykkel fra et av de store, anerkjente merkene.
Pluss
Pluss:
Veldig lett
Stramt og effektivt tråkk
Veldig stive og lette hjul
Flotte Bike Ahead-deler og hjul
Solide og gode stiritt-dekk
Mulighet for spesialtilpassing og hjelp med sittestilling inkludert.
Minus
Minus:
Noe slark i bakhjulet
Vaier-skrangling
Rock Shox-låsebryter matcher ikke helt med Fox-demperne
Dyr!
Skørn Tjuge9 STI+ Boost Proff XX1 Eagle Ultimate
Pris: ca 95 900 kroner inkludert bikefit og valgfri farge
Styre/Styrefremspring: Bike Ahead The Riser 760mm bredt, Syntace Force 109 stem
Sete/Setepinne: SQ-Lab Pro falcon karbon, Bike Ahead The Seatpost
Hjul og dekk: Bike Ahead Biturbo RS karbon-hjul m/27 mm innvendig felgbredde, Maxxis Ardent 2,25 foran, Maxxis Ikon EXO 3C MaxSpeed TR 2,20 bak
Drivverk: SRAM XX1 Eagle, 12-delt, XX1 Eagle DUB, 32T Direct Mount 175 mm krank
Bremser: SRAM Level Ultimate, m/180/160 mm Ashima-skiver
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.