Lettsyklet, manøvrerbar og dyr: Specialized Epic er så klassisk fulldempede rittfulldempere kan være. Sykkelen har vært med på mange milepæler opp gjennom terrengsykkelhistorien. Den siste generasjonen har superlett ramme og progressiv geometri.
Specialized Epic var den første fulldempede terrengsykkelen til å ta VM-gull i rundbane med Christoph Sauser i 2008 og den første fulldempede 29eren til å vinne VM-gull i rundbane med Jaroslav Kulhavy i 2011.
Den har også blitt syklet til utallige verdenscupseiere, VM-medaljer og OL-medaljer de siste 20 årene.
DESIGNET I CALIFORNIA: Specialized er stolte av sitt amerikanske opphav.
Årets versjoner av Epic er helt nye. Den har fått en lettere ramme enn tidligere og en mer moderne geometri. Evo-versjonen vi tester her har også fått økt vandringsmengde både foran og bak, henholdsvis 110 og 120 mm. Brain-funksjonen, som har vært signaturen på tidligere modeller av Epic, og fortsatt er det på ritt-versjonen, er fjernet fra de nye EVO-modellene.
STIVE STAG: Specialized har sluttet med horst-link på Epic-syklene sine. Dette gir lavere vekt og økt stivhet, men også noe mindre fraspark i tråkket i terrenget.
Geometrien på Epic EVO er nesten som på en real stisykkel. Styrevinkel på 66,5 grader, gjør Specialized-sykkelen til testens slakeste. Rammelengde på 460 mm i large, gjør den også til den nest lengste. Specialized setter opp Epic EVO med 60 mm stem i alle størrelser. Dette sikrer at hver størrelse får likest mulig egenskaper i terrenget.
KORT STEM: Specialized Epic EVO kommer med 60 mm kort stem uansett størrelse.
Vi kan med en gang slå fast at Specialized har truffet dønn med geometrien på den nye Epic EVO. En ting er at størrelser må passe med kroppsfasong, men kjøreegenskapene, det som kan omtales som handlingen, eller håndteringen på Epic EVO, er best i klassen.
Den ganske så progressive geometrien føles aldri rar eller uforutsigbar. Det er lett å få grep med forhjulet i svingene samtidig som bratte klatringer forseres enkelt uten at forhjulet sniffer rundt eller letter.
LETT FRONT: Rock Shox SID Select + og flott Roval karbonhjul gir Epic EVO en lett og kvikk følelse i front.
Vektbalansen er god over små hopp. Den bratte setevinkelen på 75,5 grader gjør det også enkelt å gnage seg opp bratte klatringer med dårlig feste.
Tidligere har Epic-modellene til Specialized kommet med leddet kjedestag - såkalt horst link. Dette gir et bakhjulsoppheng som er noe mer aktivt og mindre huskende enn det enkle opphenget Epic har nå. Av syklene i denne testen er Epic den vi aller helst hadde utstyrt med demperlås på styret.
KUN SENKEPINNE: Bryteren på styret er enkel og funksjonell. I valget mellom senkepinnebryter under styret, eller demperlås, ville vi valgt senkepinnebryter hver eneste gang.
Racing-modellen av Epic kommer selvfølgelig med Specialized sitt unike selvlåsende Brain-system. Vi er glade for at Epic Evo ikke har dette, men samtidig er sykkelen noe utsatt for husking på jevnt underlag og mer hekting i tekniske klatringer.
Specialized sine stisykler med horst link har den deilige dytt-i-ryggen følelsen i slagete motbakker. Denne får vi ikke på Epic EVO.
Likevel, den lave vekten og de suverende kjøreegenskapene forøvrig veier opp ganske mye. Lette karbonhjul satt opp de supre FastTrak og Ground Control-dekkene gjør Epic EVO til lynrask både i trange rittløyper og på treningsturer der både klatringene og utforkjøringene blir lengre.
LETT-POLSTRET: Underrøret på Specialized Epic EVO har et lag med beskyttelsesteip.
Når det kommer til utstyrspakka på Epic EVO Expert leverer Specialized som vanlig en gjennomtenkt miks av solide, rimelige og lette deler. De har spart inn på de rette stedene, som på krank, stem og setepinne.
Kategoriforståelsen som gjør at Specialized setter opp Epic EVO med fire-stemplede bremser er det som gjør at amerikanerne ofte blir målestokker for moderne tolkning av sykkelkategorier.
TRENDSETTER: Specializeds Power-sete startet trenden med korte og breie seter. Power-setene er lette å like.
Alu-krank, alu-styre og senkepinne fra X-Fusion er supre komponenter som kan spare inn noen tusenlapper. Karbonhjulene med kvalitetsnav fra DT Swiss og Rock Shox-dempere fra rett under toppnivå er også både smart og funksjonelt.
KRAFTIGE HJUL: Roval-hjulene har kraftig karbonprofil. Bremsekalipere med 4 stempler er en genistrek Specialized er alene om i denne testen.
Oppsettet på Epic EVO Expert er egentlig farlig nære perfekt til bruken, problemet er bare at sykkelen er så mye dyrere enn de andre i denne testen, uten at selve nivået på utstyret gjenspeiler det. Lillebroren, Epic EVO Comp byr på full Shimano SLX-gruppe, SID Select-gaffel og alu-hjul med Shimano-nav til 25 000 færre kroner. Da det er rammegeometrien som virkelig skiller seg ut positivt med Epic EVO fremstår denne som et vel så godt kjøp, og et godt utgangspunkt for fremtidige oppgraderinger.
FIN OG RIMELIG: Alu-kranken fra SRAM er stilig, funksjonell og rimelig.
At Specialized er flinke på å spare der det ikke har noe å si, gir lite igjen når prisen egentlig tilsier at det ikke skal være på spart på noe. Prisen er for høy i forhold til hva du får.
Specialized Epic EVO varter opp med testens beste geometri og mest hensiktsmessige utstyrspakke. Demperopphenget føles ikke like effektivt som på de andre syklene, men lar deg likevel sykle styggfort både oppover og nedover.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.
● Lav vekt ● Topp håndtering ● Gode bremser ● Standard girøre ● Gjenget krankhus ● Plass til to flaskeholdere ● SWAT-verktøy ● karbon-hjul
Noe å tenke på
● Ekstremt dyr! ● Noe husking på asfalt/grus og henging i tekniske klatringer ● Litt puslete bakdekk ● 2,5 mm unbrako kreves for å justere retur på bakdemperen ● Alu-styre og -krank til denne prisen ● Noe smale felger