TIPP-TOP: Trek Top Fuel 9.8 SL er godt utstyrt og har allsidige egenskaper. Foto: Kristoffer Kippernes
TREK TOP FUEL 9.8 SL
PRIS: 48 373 kroner VEKT: 11 kg (slanger) VEKT HJULSETT: 4185 STØRRELSE TESTET: L NETT: trekbikes.no
UTSTYR VANDRING F/B: 100/100 RAMME: Karbon/aluminium GAFFEL: Fox Float 32 Performance StepCast BAKDEMPER: Fox Float Performance RE:aktiv STYRE/STYREFREMSPRING: Bontrager Race X Lite styre, Bontrager Pro Stem SETE/SETEPINNE: Bontrager Montrose Elite sete, Bontrager Pro setepinne HJUL OG DEKK: Bontrager Kovee Elite 23 hjul, Bontrager XR2 Team Issue 2,2 dekk DRIVVERK: SRAM 1x12 GX Eagle, SRAM Stylo 32t krank BREMSER: SRAM Level TLM
Trek har røtter som strekker seg helt tilbake til terrengsyklingens spede begynnelse, og har alltid ligget langt framme i utvikling.
Top Fuel er deres rittfulldemper for de ambisiøse. Som med mange andre sykler har også denne sykkelen vært gjennom flere runder med oppgraderinger.
Sist vi testet Top Fuel var i 2015, men da i en rimeligere aluminiumsvariant. Den fikk gode tilbakemeldinger av testpanelet da. Hvordan har den holdt seg?
Trek Top Fuel 9.8 SL har en fornuftig utstyrspakke. Som totalleverandør med eget husmerke er sykkelen følgelig utstyrt med komponenter fra Bontrager på kontakt- punkter og hjul/dekk. Sykkelen er en av de aller beste i testen når det kommer til finish. Her er ikke noen detaljer overlatt til tilfeldighetene. Kvalitetsfølelsen er god.
Trek sitt Full Floater-oppheng som bruker Treks egne RE:aktiv dem- perteknologi har fått gode skussmål i Terrengsykkel før, og ikke uten grunn. Når det kommer til følsomhet mot slag fra underlaget og tråkkeffektivitet, er det ikke mange som kan hamle opp med Trek Top Fuel.
Vi lar oss spesielt imponere over hvor godt bakdemperen tar unna slag, men samtidig holder seg oppe i vandringen når vi sitter på setet og dundrer på i kupert og teknisk terreng.
Top Fuel 9.8 SL er utstyrt med en hendel på styret som låser demperne både foran og bak. Denne så vi oss egentlig kun nødt til å bruke i lengre grusklatringer og i korte sprintklatringer i terrenget, så godt tråkker denne sykkelen.
I mer teknisk krevende terreng sluker sykkelen unna, og er presis i håndteringen. Trek Top Fuel imponerer oss med sitt allsidige image, og svarer godt til hva vi forventer en rittfulldemper i 2018 må skilte med.
Det finnes sykler som responderer bedre når vi skal jage sekunder, men vi mener dette er en sterk kandidat om du har lange, tekniske maratonritt som satsingsmål. Og ikke minst til treningsturene i marka i hverdagen, som det tross alt er flest av.
Gode tråkkegenskaper og fornuftig utstyrsvalg gjør dette til en av våre favoritter.
JUSTERBAR: Top Fuel har justerbar geometri, du endrer styrevinkel ved å snu på en del i demperopphenget. Foto: Kristoffer Kippernes
SAMLINGSPUNKT: Vaierføringen er gjort ryddig på Top Fuel. Foto: Kristoffer Kippernes
EKSTRA, EKSTRA: StepCast-gaffelen fra Fox har ekstra volum for bedre dempeegenskaper. Foto: Kristoffer Kippernes
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.