Kanadiske Rocky Mountain har laget terrengsykler lenger enn de fleste. Nye Vertex er deres nyeste halvdemper i en lange rekke av klassiske terrengsykler.
NY KLASSIKER: Rocky Mountain har akkurat lansert siste generasjon av den klassiske halvdemperen Vertex. Her Vertex Carbon 90.
Lesetid: 4 minutter
Halvdemperens død har blitt spådd en rekke ganger de siste 20 årene. Nå er det mye som tyder på at kategorien har fått en liten renessanse, også i nord-Amerika. På tirsdag lanserte Santa Cruz sin nye Highball og nå lanserer Rocky Mountain en helt ny Vertex.
MIDTNIVÅ: Vertex C70 kommer i to fargevarianter. Denne turkise og en helsvart variant.
Vertex ble først lansert som en stål-halvdemper i 1992 og har vært med i Rocky Mountain-katalogen i ymse former siden da. Den nye modellen er selvfølgelig den mest avanserte Rocky Mountain har laget noensinne.
I SPANSKE HØYFJELL: Rocky Mountain valgte seg Katalonia og fjellene over Girona som bakgrunn for pressebildene av nye Vertex. Her i C70-utgave i helsvart. Foto: Dennis Stratmann/Rocky Mountain
Nye Vertex er selvfølgelig laget i karbon. Rocky Mountain har brukt noe de kaller Smoothwall HBO teknologi for å optimalisere konstruksjonen. Dette innebærer i følge Rocky Mountain bruk av faste, stive former inne i rammerøren under støping, i stedet for oppblåsbare plastblærer. Dette skaper en jevnere, rynkefri overflate på innsiden av karbonrørene, noe som motvirker svake punkter og overflødig karbonbruk.
TIL OPPTURENE: Vertex er en ritthalvdemper som skal klatre raskt, men også fungere utfor. Her fra klippene ved Cadaques helt nord i Katalonia. Foto: Dennis Stratmann/Rocky Mountain
Kanadierne hos Rocky Mountain har også benytter flere forskjellige typer karbon på forskjellige steder på rammen, for å hente ut ønskede egenskaper. Det er dette moderne karbonkonstruksjon handler om for de fleste nå. Færre og færre produsenter bruker nå oppblåsbare blærer ved rammestøping. De stive innerformene består oftest av noe som minner om hard isopor. Noen produsenter 3D-printer også innerformene av fiberplast, eller bruker latexballonger som er nøye formet etter disse formene.
Oppdatert til nye standarder
Nye Vertex har også blitt oppdatert til de nye standardene som gjelder. Boost-avstand mellom stagene bak. Gjennomgående akslinger, vaierføring for Di2 og senkepinne er også på plass.
Rocky Mountain har også oppdatert geometrien.
Som de sier det selv i en pressemelding: – Its lightweight frame provides incredible stiffness and rolling speed, while its modern, aggressive geometry inspires confidence everywhere on the race course—even technical corners and descents.
Konkret om geometrien skriver Rocky Mountain: – Our Vertex retains all the ride DNA that makes Rocky Mountain Bicycles famous. We’ve focused on XC performance for at out speed but have not made compromises on ride quality, keeping our bikes fun when out on the trail. We’ve lengthened the reach, slackened the head angle, and shortened the wheelbase, maintaining rear end compliance and a comfortable ride.
Det er naturlig å sammenligne nye Vertex med Santa Cruz sin nye Highball. Begge ritthardtailer fra produsenter som er mer kjent for stisykler. Rammen i nye Vertex skal veie 1220 gram i medium. Santa Cruz sin nye ramme veier rett over 900 gram. Vi kan anta at Rocky Mountain nok har gjort noen andre prioriteringer eller valg enn Santa Cruz her, men rammevekt på under kiloen for ritthalvdempere har vært ganske standard fra mange produsenter i en del år.
TOPPMODELL: Vertex C90 får ekstra lett ramme, Sram X01 Eagle og toppdeler forøvrig.
Når det kommer til geometrien matcher Rocky Mountain Vertex Santa Cruz Highball både i styrevinkel, 69,5 grader og i kjedestagslengde 430 mm.
Når det gjelder reach og stack-målene i størrelse large skiller det en del. Vertex får reach/rammelengde på 435,2 mm - Her er Highball 450 mm lang.
Stack/rammehøyde er på Vertex 620,9 mm, mens Highball måler inn på 615 mm. Noe av dette forklares med at Rocky Mountain har valgt å plassere krankhuset 60mm lagere enn hjulakslingene, mens Highballs krank ligger 56 mm lavere.
Lavt kranklager gir i teorien stabile egenskaper i fart og gode egenskaper i svinger.
Nye Vertex vil komme i tre utstyrsnivåer. Vertex 90, 70 og 50. Vertex 90 får i tillegg en dyrere karbonkvalitet enn 70 og 50.
Vertex 90 kommer med:
Sram X01 Eagle,
Rock Shox SID RLC dempergaffel og
hjul bestående av eget Rocky Mountain fornav og DT350 baknav og Stans Crest MK3-felger med Schwalbe Racing Ralph Liteskin 2,25-dekk.
Totalvekt på Vertex 90 skal være 9,7 kilo.
Vertex 70 får:
Sram GX Eagle,
Shimano XT-bremser,
Fox Float 32 Stepcast Performance-gaffel
DT 370 baknav og Sun Helix TR25 SL-felger.
Vekten skal havne på 10 kilo blank
Vertex 50:
Shimano XT 2x11-gruppe
Shimano SLX-bremser og
Samme hjul som på 70.
Prisene blir veldig konkurransedyktige sammenlignet med mange andre topp-utstyrte karbonhalvdempere.
Vertex 90: 45 000 kroner
Vertex 70: 29 000 kroner
Vertex 50: 26 000 kroner
De to aluminiumssyklene Vertex alloy 50 og Vertex alloy 30 kan i følge importør Sju Blåner taes inn hvis interessen er stor.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.