Tidligere i år lanserte Rose sine 2016-modeller i Kitzbuhel. Noe av det mer spennende de kunne vise frem var prototypen av den nye enduro-sykkelen de har på gang.
Sykkelen skal visstnok være klar for salg våren 2016. Akkurat dét er vi ikke helt overbevist om, for sykkelen var i sommer ikke kommet lenger til prototype-stadiet, og ligger fortsatt ikke ute på nettet sammen med de andre 2016-modellene fra Rose.
Navnet på sykkelen skal, etter det Terrengsykkel erfarer, være Pikes Peak og den skal komme med 27,5 tommer hjul. Prototypen på bildene er temmelig grovbygd, og produksjonsmodellen vil bli vesentlig penere. Med prototypen ønsker man blant annet å teste om geometrien fungerer i praksis. Pikes Peak vil få en justerbar geometri, det vil si at styrevinkel kan justeres mellom 65,5- og 66,5 grader ved å snu på demperfestet ved krankpartiet. Dette kan enkelt gjøres med unbrako-nøkkel og tar ti-femten sekunder. Sykkelen vil komme i to varianter med henholdsvis 150- og 160 millimeter vandring.
JUSTERBAR:Ved å rotere akslingen i den nedre innfestingen av demperen, endres sykkelens geometri.
Prototypen er laget i aluminium, men ryktene svirrer om at sykkelen kommer i en karbonversjon. Det viktigste på dette stadiet i utviklingen er uansett å teste at geometri og dempeoppheng fungerer. Om man ønsker å gjøre endringer på prototypen, er det billigere, raskere og enklere å gjøre det når den er laget av aluminium enn med karbon.
Utfordrer: Klarer Rose å tilfredstille et kresent enduro-marked med den kommende Pikes Peak, er spørsmålet mange stiller seg. Vi gleder oss til å se det ferdige resultatet neste år.
Ny alu-ramme og elektrisk halvfeit
REELT ALTERNATIV:The Uprising starter på rundt 8000 NOK (ink. tysk moms). Alle Rose-sykler kan du selv spekke sykkelen som du selv vil, og prisen blir deretter.
Alu-halvdemperne Count Solo (27,5) og The Uprising (29) har endelig fått 12 millimeter gjennomgående aksling bak. Vaierføringen er forbedret, og det er nå slutt på kabelrasling inne i ramma. Kabelrasling har vært et problem på alle terrengsyklene til Rose, men nå har de utviklet en løsning som strammer kablene der de går inn i ramma, slik at de ikke slår i rørene innvendig.
Det er ikke all verdens med nyheter på terrengfronten for Rose neste år, så da tar vi med en nyhet for deg som ikke liker å bli klam i trøya. Tyskerne har nemlig en E-terrengsykkel på gang. Ramma har plass til både 27+ og 29-hjul. Doningen kommer med en 250 watts motor fra Continental og batteriet er pent integrert i ramma. Målgruppa er, i følge Rose-ingeniør Cristoph Krüppel alt fra jobbpendlere til stisyklister.
WATTNISSE:Hos Rose får du foreløpig 27+ kun på e-sykkel, men ikke på vanlig tråsykkel slik som hos andre produsenter.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.