Les også vår omtale av rittsykkelen Blur XC Carbon her.
Med 140 mm vandring på det andregenerasjons VPP-opphenget er Blur LTc en lettråkket stisykkel som likevel gir deg selvtillit til å sykle fort nedover. Terrengsykkels testmodell var satt opp med en ny versjon av Rock Shox Revelation med 150 mm vandring., et godt kompromiss mellom tråkkeffektivitet og utforegenskaper.
Du føler deg raskt hjemme om bord på en Blur LTc, geometrien stemmer umiddelbart. Sykkelen tråkker bra i mellomklingen og storklingen, nesten like bra i minsteklingen. Nedover er det lite å utsette på. Men alt dette vet dere jo fra før. Så hva er nytt med Blur LT Carbon? To ting:
Stivere:
Blur LTc er akkurat så stiv som Santa Cruz påstår. Det er først når du gir alt du har i teknisk terreng at du merker forskjell, men da føles det til gjengjeld som om sykkelen har et ekstra gir, både oppover og nedover. Den er en fryd å kjøre krappe svinger i høy hastighet. Sykkelen reagerer på den minste forandring fra din side og gjør akkurat som du vil.
Lettere:
Terrengsykkels testeksemplar var utstyrt med Crankbrothers Joplin setepinne, breie dekk og ellers lett, men solid utstyr. Vekten lå på imponerende 11.8 kilogram (veid av Santa Cruz). Du skal være følsom for å kjenne forskjell på de 450 grammene som skiller mellom karbon- og aluminiumsrammen, men skal du bygge en lettvekter teller alle gram.
Velg riktig bakdemper!
Blur LTc leveres med enten Rock Shox Monarch eller Fox RP23. Monarch er lett, men demperegenskapene imponerer ikke. Satt opp med riktig sag bruker du mesteparten av vandringen ved små påkjenninger, slik at det er lite igjen til de virkelig store slagene. Bakdemperen er ekstremt viktig for hvordan bakhjulsopphenget oppfører seg. Sparer du gram her kan det fort gå på bekostning av sykkelens egenskaper.
Allsidig og bunnsolid
Med ingen begrensning på gaffellengde, stivhet og styrke som en utforsykkel og vekt som en middels xc-sykkel er Blur LTc en utrolig allsidig ramme. Den kan bygges opp som en superlett langbeint xc-sykkel. Eller du kan gjøre den om til en fartsvillig stimaskin uten å bekymre deg for at rammen skal svikte i det du velger de groveste linjene og største droppene ned favorittløypa.
Det er betryggende at Santa Cruz stolt viser frem en oppkuttet versjon av rammen, de har ingenting å skjule. På den kan man se at tykkelsen på veggene er større på steder utsatt for slag (og betydelig tykkere enn aluminiumsrammer). Førsteinntrykket er at Blur LTc er en bunnsolid ramme. Hvordan den vil tåle ytre påkjenninger som spisse steiner vil likevel kun tiden vise.