STIV OG KOMFORTABEL RITTMASKIN: Santa Cruz tar steget helt ut med nye Highball - en ren ritthalvdemper, som selvfølgelig også kan sykles med på sti. Foto: Gary Perkin.
Lesetid: 8 minutter
NYE TAKTER: Santa Cruz kan fort få et stor kult-publikum av rittsyklende terrengsykkel-nerder med sin nye Highball. Foto: Øyvind Aas
Da Terrengsykkels utsendte skulle få prøve nye Highball i forbindelse med en større presselansering på fabrikken i Santa Cruz, var det en Highball CC XX1 Reserve som stod klar med en post-it lapp med mitt navn på. Som eneste journalist på lanseringen hadde jeg haket av for High-posting på skjemaet vi hadde fått tilsendt på forhånd. Sykkelen kommer levert uten senkepinne som standard, og det var slik jeg ønsket å teste den. For det er slik den vil bli levert til de som kjøper den. Jeg har syklet halvdempere på sti i 25 år uten senkepinne, og klarer det hvis jeg må fortsatt.
TOPPMODELL: Highball CC XX1 carbon har SRAM XX1 Eagle og Santa Cruz Reserve 25-hjul. Foto: Øyvind Aas
Highball CC XX1 Reserve har Santa Cruz’ dyreste og beste karbonkvalitet. Den er utstyrt med SRAMs 12-delte Eagle-gruppe og selvfølgelig Santa Cruz’ egne karbonhjul, Reserve. I denne sammenhengen med 25mm bred felg. Factory-gaffel fra Fox med Kashima-belegg og fjernstyrt lås sørger for dempingen i forkant. Spesiell rammekonstruksjon skal sørge for demping bak.
Et flatt 750mm bredt styre og lettrullende og ganske store Maxxis Aspen 2,25 TR-dekk var andre komponenter som i stor grad påvirker kjørefølelsen. Santa Cruz har valgt Syntace som leverandør av styreframspring og setepinner. 70mm stem og P6 Hi-Flex-pinne i 27,2 matcher pakken godt.
KLAR FOR TUR: Terrengsykkel utsendte står klar utenfor Santa Cruz' lokaler. Ytters til høyre Will Ockelton Global Marketing Director hos Santa Cruz
Terrengsykling er ofte en bilbasert aktivitet i mange steder i USA så det var forfriskende at vi kunne sette oss på sykkelen inne i showroomet i Santa Cruz og sykle noen kilometer langs en idyllisk sykkelvei på vei bort til stiene der vi skulle få noen timer kvalitetstid sammen med Highball og et knippe av de ansatte hos Santa Cruz.
En kort sykkeltur med Highway One på den ene siden og Stillehavet på den andre fører oss til Wilder ranch park, som er et stort område med smale, svingete stier over grønne åser. Hele tiden med utsikt langt utover det veldige Stillehavet og med terrengsykkeltilpassede stier som gir voldsom flyt og fart. Stiens kant mot gressengene rundt kan brukes som naturlige doseringer. Hver forhøyning i terrenget kan brukes til å pumpe fart. Innimellom de åpne gressåsene dukker vi inn i mørke skogholt med røtter, steiner og skarpe hårnålssvinger.
INN I SKOGEN: Nye Highball oppfører seg eksemplarisk på sine egne hjemmestier på Wilders Ranch utenfor Santa Cruz. Foto: Gary Perkin
Det er på disse stiene Santa Cruz sine ingeniører har testet prototyper og følt seg frem til konstruksjonen og oppsettet på nye Highball. Det føles riktig fra de første meterne vi klatrer inn i terrenget.
Highball veide inn på 8,8 kilo i størrelse large før vi dro ut på tur. Dette uten pedaler, men med flaskeholder. Karbonhjulene på er stive, solide og veier over 1600 gram. Lavere vekt er helt innen rekkevidde, men spørsmålet er om man trenger og ønsker seg det.
FLYTSTIER: Åsene utenfor Santa Cruz byr på et nettverk av smale, raske stier. Foto: Gary Perkin
Som alltid på fellesstur med til dels fremmede journalister fra andre magasiner, blir det dratt til litt inn i første klatring. Den spenstige rammen føles som en god match til en nordboer som er sulteforet på tørr flytsti. Selv med styret plassert et par avstandsringer høyere enn jeg strengt tatt ville ha fortrukket inviterer Highball til mer jaging enn vinterformen min egentlig tillater. Jeg prøver å gi det jeg har. Hele sykkelen føles supersmidig og medgjørlig. Den er kvikk og superlett, men føles ikke sprø og skarp mot de faste, raske stiene. Geometrien virker som et godt kompromiss mellom lekenhet, manøvrerbarhet og stabilitet i fart. Det er lett å holde linjen i lange dragere. En del av mine turkamerater frykter de lettrullende dekkene. Men som XC-dekk er Maxxis Aspen både komfortabelt og forutsigbart. To-hjulsdrifting i en løs grussving på en kjerrevei bare bekrefter det inntrykket.
Å sykle halvdemper med styrebredde på over 70 centimeter er en egen opplevelse. Det er lett å glemme hvor moro det er. Det er også lett å glemme at en stiv hekk egentlig ikke begrenser syklingen så mye.
KLASSISK: Stiene i Santa Cruz har vært åsted for mang en prototype-test opp gjennom årene. Foto: Øyvind Aas
En runde på Old Cabin Trail fremstår som en eneste lang pumptrack med noen harde magadrag opp noen seige klatringer. Enchanted trail går inn i en mørk skog og byr på flere 30-40 centimeters smådropp over røtter og steiner. Sikten med solbriller er dårlig, men den lett fuktige skogbunnen gir så bra grep at det går fint å komme litt brått på ting. Hero-dirt kaller de sånt her borte.
MØRKE PARTIER: Åpne enger og mørke skoger kjennetegner stiene i Santa Cruz. Foto: Gary Perkin
Highball-sykkelen føles som et trygt sted fra første tråkk. Jeg kunne tenkt meg å sirkulere disse stiene hele dagen. Den lette sykkelen med den komfortable ramma gjør at jeg har krefter igjen, selv når turen går mot slutten. Vi avslutter stituren ned en ganske lang og steinete utforkjøring. Det klages rundt meg på risting og slag, men jeg opplever at det føles ganske så smooth. I slagete terreng med halvdemper gjelder det å se seg ut hvilke steiner du vil treffe og hvilke du vil hoppe over. Treffer du får du både fine småhopp og smidige landinger på baksiden av steiner lenger ned i bakken. 23 psi i de ganske store dekkene og at jeg husker å åpne låsen på gaffelen gjør at den slagete utforkjøringen føles bra. Highball takler det med selvfølgelighet. Hver eneste utforkjøring i Oslo-marka er mer slagete enn denne, tenker jeg, men koser meg med farten og det at jo fortere det går, jo mindre slagete føles underlaget. Alle som har syklet i trapper kjenner seg igjen i det.
GAFFELLÅS: Fox sin nye gaffellås er enkel i bruk og fin å se på. I de fleste tilfeller er den likevel overflødig. Foto: Gary Perkin
Turen avsluttes tilbake langs klippene og strendene. Vi ser seler som soler seg på klippene nede i vannkanten, og små-hvaler som spruter vann på utpust ute i horisonten.
Turen på Santa Cruz' nye Highball har som sykkelturer flest vært super. Stiene har vært av den typen vi savner i Norge - få store slag, mange svinger og opp og ned i åpent terreng. Highball er åpenbart på hjemmebane her. Den akselerer fort og klatrer minst like bra som den lave vekten tilsier, i hvert fall i dette terrenget. For meg på 184 centimeter og setehøyde på 76,5 cm føles large spot on. Moderne breie styrer med ekstra bakoverbøy og i xc-sammeheng kort 70 mm stem gjør at lange rammer føles kortere. Det gir trygghet uten at det går utover rappheten.
UT MOT HAVET: Det er lett å få et drømmende forhold til livsstilen vi har blitt servert gjennom filmer og reklamer når man sykler langs klippene i Santa Cruz. Foto: Gary Perkin
Highball føles helt klart som en komfortabel sykkel, men igjen underlaget i åsene i Wilder Ranch byr ikke på de store ujevnhetene, selv ikke den steinete utforkjøringen på slutten.
I tillegg er den Highball-sykkelen jeg sitter på en helt ny toppmodell. Mange sykler føles bra i topp spekk og i så flotte omgivelser som Santa Cruz byr på.
Det er vanskeligere å helt se for seg hvordan sykkelen vil oppføre seg i mer særnorsk terreng. Forhåpentligvis blir det muligheter for en mer grundig test senere.
Uansett, førsteinntrykket av Santa Cruz’ nye Highball er av en fjærlett halvdemper som lar deg gi gass, og som gir deg god kontroll over både for- og bakhjul. Tynn setepinne og de senkede setestagene bidrar sammen til komfort og godt grep i slake klatringer opp småhumpete gressåser, uten at sykkelen føles dempet og nummen.
Det er helt klart at Santa Cruz har klart mye av det de ønsket med nye Highball. De har laget en ritthalvdemper som kan ta opp kampen med de faste aktørene i kategorien, både når det gjelder vekt og når det kommer til egenskaper i terrenget. Når de også nå er blitt mer konkurransedyktige på pris her hjemme enn før, kan Santa Cruz fort vinne nye markeder her på berget.
GEOMETRI: Noen hakk forbi hva som tidligere ble kalt klassisk NORBA-geometri - den gang 72/73 var optimal styre- og setevinkel.
RYDDIG: Vaierføringen gjennom ramma takler både mekanisk og elektronisk giring. Og selvfølgelig fjernstyrt senkepinne. Foto: Gary Perkin
FARGEVALG: Highball kommer i kremhvit eller i denne lilla-fargen som Santa Cruz kaller eggplant - på godt norsk aubergine. Foto: Gary Perkin
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.