Hardtail-klassikeren Chameleon kommer nå i ny versjon med plass til store hjul og dekk samt 130 mm vandring i gaffelen. I motsetning til forgjengeren kommer nye Chameleon ikke i karbon-versjon.
HERJESYKKEL: Nye Chameleon kan brukes til mye og vil tåle det meste
Lesetid: 4 minutter
Santa Cruz har gått fra å være en produsent som lagde alle sine sykler i aluminium, til nesten kun ha karbonrammer i kolleksjonen. Nye Chameleon går mot strømmen. Den nye hardtailen er laget for å være robust, allsidig og relativt rimelig. At den da lages i metall gir god mening.
Santa Cruz sier at deres nye Chameleon er laget for «Backyard trail thrashing and backcountry soul-searching», altså både korte, intense turer i nærskogen og lengre turer der du oppdager like mye nytt om deg selv som av verden rundt deg.
For at sykkelen skal fungere til dette er den laget som en stisykkel med moderne stisykkel-geometri. Selv om de første versjonene av Chameleon på midten av nittitallet gjerne ble brukt både som rittsykler og stisykler er det nå åpenbart at Santa Cruz har flyttet Chameleon inn i stisykkelkategorien.
Forrige generasjon Chameleon var en mer eksklusiv karbonsykkel med kortere gaffel og mindre aggressiv stigeometri.
Moderne geometri
Styrevinkelen er på slake 65 grader med gaffel med 130 mm vandring.
Setevinkel på 74,4 grader virker kanskje ikke spesielt bratt sammenlignet med alle stisyklene som har kommet med både 76 og 77 graders setevinkel i det siste, men Chameleon er en hardtail. Den vil med andre ord ikke synke bakover i bratte motbakker, noe alle fulldempere vil gjøre i større eller mindre grad.
Reach-mål på 465 mm i størrelse large, må sies å være i den kortere enden av skalaen for moderne stisykler. Nylanserte Trek Top Fuel med tilsvarende mengde vandring i gaffelen har for eksempel rammelengde på 480 mm i tilsvarende størrelse.
Specialized-sykkelen har styrevinkel på 66,5 grader, setevinkel på 74 grader og rammelengde på 460 mm - altså hakket kortere enn nye Chameleon.
Canyon Stoic har 140 mm vandring i gaffelen, 65 graders styrevinkel, 75 graders setevinkel og rammelengde på 480 mm i størrelse large.
Orbea Laufey, som også har 140 mm vandring i gaffelen har 65,5 graders styrevinkel, 75 graders setevinkel og rammelengde oppgitt til 459 mm.
Santa Cruz’ nye Chameleon føyer seg dermed godt inn i rekken av sti-hardtailer som er blitt lansert på markedet de siste to årene.
Store hjul eller blanding
Chameleon kommer med store 29er-hjul som standard, men kan også settes opp i med mindre 27,5-tommers hjul bak. Et oppsett likt deres grovere stisykkel Bronson MX, som vi har testet tidligere i høst.
Santa Cruz opplyser også at Chameleon kan settes opp som en single-speed, eller til og med med fastnav - fixed, hvis man skulle ønske det. For 10-15 år siden var akkurat dette med single speed-mulighet kanskje et salgsargument, men i disse dager er det vesentlig mindre trendy. Justerbare dropouts vil likevel også muliggjøre bruk av baknav med interngir slik som norske Kindernay, uten bruk av en ekstra kjedestrammer.
Chameleon har plass til store dekk, minst 2,5 tommer, enten du velger symmetrisk hjuloppsett eller går for MX-oppsett med mindre bakhjul. Overrøret er lavt for å gi plass til lang senkepinne.
I motsetning til på de fleste av Santa Cruz sine karbonrammer har Chameleon kun delvis intern vaier- og slangeføring. Både girvaier til bakgiret og bremseslangen til bakbremsen går langs setestagene utenpå bakrammen. Hydraulikkslangen til senkepinnen går internt i frontrammen, men er ute i dagen mellom underrøret og seterøret slik at du slipper å lirke den rundt kranklageret.
Rammen har gjenget kranklager.
Ingen rådyre toppmodeller
Chameleon er tenkt å være en relativt rimelig sykkel til hardhent bruk. Utstyrspakkene ligger i den rimelige enden av skalaen.
De dyreste S-byggepakkene har Fox Float Performance 34-gaffel og SRAM GX 12-delt mekanisk girsystem.
De vil koste 47 000 kroner avhengig av når de blir tilgjengelig.
De rimeligere byggesettene vil komme på 32 000 og 38 000 kroner og blir satt sammen av henholdsvis Rock Shox Recon RL-gaffel og SRAM SX/NX-drivverk og Fox Rhythm 34-gaffel og rent SRAM NX-drivverk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.