- Konautviklet seg stadig sterkere i retning det såkalte "funbike"-markedet,og der mener vi at de ble for lite konkurransedyktige på pris.- Vi introduserte i sin tid Kona med et racing-image rettet mot aktive entusiaster og konkurransesyklister, der særlig Kona Kula fikk en solid posisjon. Men de siste sesongene følte vi slik sett at de tuklet for mye med Kulaen, i en prosess der Konaene ble stadig mer rettet mot frikjøring med grove dekk og brede styrer.
For få kjøpere
- Hva er problemet med det?- Problemet oppstår når disse syklene kommer med prislapper på mellom 15 og 40 tusen kroner. Markedet for slike sykler består stort sett av15 til 25-åringer, og av disse er det bare et ørlite fåtall som er villige til å betale så mye for en sykkel.
- Vi forsøkte lenge å få de norske Kona-syklene levert med flate styrer og semislicks, siden det er hva de fleste kjøperne ønsker seg. Men det ble mye ekstra arbeid å administrere slike spesialløsninger. Nå går det så bra med vårt eget merke, Hard Rocx, at vi konsentrerer oss om det framover, avslutter Mjerskaug.
Når de først ryddet i agentur-bunken, forsvant også Manitou og Ritchey. Manitou tas nå inn av DBS, mens det er uvisst om Ritchey-agenturet får noen etterfølger her på berget.
Merida kjøper Specialized
Men det er flere forandringer på gang: For noen uker siden kjøpte dentaiwanske giganten Merida49 prosent av aksjene i Specialized Bicycles.
Effekten forplantet seg fort til Norge: Denne uka ble det klart at Merida-importør Stians Sport på Lysaker blir ny importør av det tradisjonsrike merket.
- Vi kommer bare til å ta inn 5-600 sykler for 2002, men vil satse stort på Specialized fra og med 2003-modellene, sier Geir Vollen hos Stians Sport til terrengsykkel.no.
- 2002-modellene blir solgt hos de som tidligere hadde Schwinn,senere satser vi på å utvide forhandlernettet for Specialized.
Endelig hjemme
- Betyr det at dere dropper Schwinn?- Ja, vi erstatter Schwinn med Specialized, og har stor tro på at det nå kan bli et sterkt merke i Norge, sier Vollen.
Populære Specialized har lenge levd et svært omflakkende liv på det norske markedet, og har tidvis vært forsøkt solgt inn via Sverige. Det hører med til historien at Stians Sport allerede for 10 år siden forhandlet med Specialized om å ta inn merket, men at det den gang ikke ble noe av.Nå håper vi at merket endelig får et trygt hjem.