STORE ENDRINGER: Slik ser 2017-modellen av Scott Spark ut. Alle bilder: Martin Bissig
Lesetid: 4 minutter
Mellom snødekte topper i den sveitsiske alpebyen Lenzerheide presenterte Scott i starten av denne uka terreng-nyhetene for neste år. Det sveitsiske merket har rundbanestjernen Nino Schurter i stallen, og strekker seg langt for å gi han den mest optimale sykkelen for OL i Rio - noe merkets kunder også vil nyte godt av. Med de nye modellene handler det om lavere vekt, bedre geometri og topp komfort.
Slankekur Det er først og fremst rittsyklene Scale og Spark som har stått i fokus for ingeniørene hos merket som har hovedkontor i Sveits. Felles for begge modellene er at rammevekten er senket. Toppmodellene er laget i HMX-SL karbon. Gjennom endringer i konstruksjon og løsninger, er vekta på Scale nå helt nede på 849 gram, mens fulldemperen Spark har slanket seg over 200 gram og veier nå kun 1749 gram inkludert bakdemper.
For å få til vektreduksjonen har man bl.a. kuttet ut styrelagerkoppene i aluminium og heller integrert karbonkopper i ramma. Fordelen med dette er at du slipper å presse koppene inn i ramma, noe som betyr at belastningen på styrerøret blir mindre og man trenger mindre materiale for at det skal blir stivt nok.
PRESSER FREM VEKTREDUKSJON: Verdensmester Nino Schurter ønsket seg lettere sykkel til OL i Rio - og det får han. Schurter har til nå foretrukket 27,5"-hjul, men kommer til å kjøre 29"-hjul under OL. Han har enda ikke tatt avgjørelsen om det blir halvdemper eller fulldemper i OL-løypa.
Bremsen festes i akslingen En utfordring med direktemonterte bremsefester i bakrammen er at de gjør det vanskelig å få frem de egenskapene ingeniørene ønsker i en bakramme. Bremsefestene stiver av karbonstrukturen, mens det man egentlig ønsker er mer komfort. Derfor har sveitserne kommet opp med et bremsefeste som har det ene festepunktet i bakramma, mens det andre punktet beveger seg rundt akslingen.
I samme prosess har man fjernet en rekke smådeler rundt bakakslingen, noe som resulterer i at man på nye Spark har klart å kutte vekta i baktriangelet med hele 130 gram.
NYTT BREMSEFESTE: Sånn festes bakbremsen Scale i 2017.
Flytter bakdemperen Den kanskje mest spennende nyheten på Spark-modellen er at demperen er fjernet fra overrøret og flyttet ned i ramma. Det er i hovedsak to grunner til dette; den ene er at man ønsket et mer kompakt design som gjør demperen mer sensitiv i starten av vandringen, den andre grunnen er at ved å flytte demperen sparer man vekt.
Når alle kreftene går opp i overrøret må konstruksjonen forsterkes med mer karbon, noe som medfører ekstra vekt. Når man flytter demperfestet ned mot kranken er det ikke behov for ytterligere forsterkninger, da krankområdet allerede er designet for å tåle høy belastning.
NY PLASSERING: Fox-demperen og opphenget har fått et mer kompakt design noe som skal gjøre dempingen mer sensitiv i starten av vandringen. Scotts unike Twinlock-system blir videreført på 2017-modellene.
Mange varianter Scale og Spark kommer i mange varianter og utstyrsnivåer. RC-modellene (racing) kommer kun med enkeltdrev foran, mens du må over på Premium for å få todelt. For 2016 kom Scale i 27+-utgave, og nå ser vi også at Spark er tilgjengelig med 27+. Dette kan være et alternativ for deg som søker en kapabel stisykkel med rittsykkel-geometri. Egen sak om denne sykkelen kommer om kort tid.
NY GEOMETRI: Slakkere styrevinkel, kortere kjedestag og brattere seterør skal gjøre sykkelen bedre utfor og kjappere i svinger samtidig som det ikke går ut over klatreegenskapene.
SCOTT SCALE: Ikke lett å se endringene med det blotte øye, men ramma er en helt ny kontruksjon med blant annet lavere vekt og endret geometri.
FOR ENHVER SMAK: Spark kommer i mange varianter og prisklasser.
HALVFEIT: Vi kommer tilbake med en mini-test av Spark i pluss-utgave her på terrengsykkel.no om kort tid!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.