At de har fulgt med nok til å velge 27,5″ kommer neppe som en overraskelse, ei heller er delelisten på Birk 275 Elite i sum hårreisende. Men det vi liker å se, og som ikke er helt gjengs blant de – i anførseltegn - «norske» merkene, er den økte mengden vandring i dempergafffelen og de brede felgene. Birk har her gjort det som kunne vært en standardhalvdemper til en potensiell stirakett, og vi berømmer initiativet. Manitou Marvel Pro-gaffelen er altså hakket mer kompis når det går hardt for seg, og løfter fronten nok til å være litt tryggere når det bikker nedover.
Syntace har fått mye skryt for sine 30mm brede W30-hjulsett. Generelt får Syntace mye skryt, velfortjent sådan, men det spesielle her er brede felger kombinert med en relativt lav vekt. Den økte felgbredden gir dekk en mer markant profil, og du vil kjenne at det som ellers har føltes som for smale dekk plutselig gir helt andre inntrykk. På 275 Elite har Birk montert Schwalbe Thunder Burt i 2.1″-bredde. Det er ikke i nærheten av like aggressivt som rene stidekk i 2.3″-2.4″, men viser allsidigheten sykkelen er rettet mot. Om du derimot ønsker å tilbringe all din tid på smale blåstier hadde vi bedt om å få montert på noe litt kraftigere, dog.
Om du ikke nødvendigvis vil stemple deg som en Bamsemums-spisende, øljålete, GoPro-bærende stisyklist kan 275 Elite være et greit alibi, et som ikke går så langt fra flokken at en nummerplate fra Birken ser feilplassert ut. Bare flipp stemmet rundt, så fanger du ikke så mye vind. Og smil litt ekstra i hver utforbit. Karbonrammen, lette Syntace-deler og SRAM X01-pakken gjør en god jobb i å forsvare prisen på 32 900,-, men om du ønsker å skvise inn en sykkelferie i årets budsjett også, kan det være greit å vite at lillebroren, Birk 275 Pro , også kommer med 120mm vandring, bredere styre og kraftigere hjul enn røkla. Og det til 12 tusenlapper mindre.
Hvis du virkelig, virkelig ikke vil bli mistenkt for å være en nevnt stisyklist, kan det være smart å først barbere beina (fungerer mer overbevisende for menn), deretter kjøpe en mer kompromissløs ritthalvdemper. Birk Sport tilbyr gladelig Fuji, et opprinnelig japansk, hævvgammalt merke, nå i amerikanske hender og i moderne drakt. En rask titt på rammedesignet på toppmodellen, SLM 29 1.1, forteller at her skal tråkkeffektiviteten maksimeres.
Rør og skjøter er overbygget, og spesielt krankhuset er overdimensjonert så det holder. Med Oval-kranksettet, med sin tykkere og bredere aksling og utenpåliggende kranklagre, rett under kjedelinjen, skal ikke en watt tapes unødig. Oval-delene, som er Fujis eget husmerke, er kanskje ikke av den unike, sexy typen som får rittsyklister av det motsatte kjønn til å flokke seg i beundring og misunnelse rundt sykkelen din, men de er lette, og hjelper forklaringene på hjemmefronten når kredittkortregningen plutselig stiger med 42 900,- over budsjett.
Utstyrslisten er ellers tegnende for en sykkel ment for høy, menneskedrevet fart. Fox 32 Float Kashima, Shimano XTR, SunRinglé Black Flag SL-hjulsett med Racing Ralph-dekk og karbondeler rund baut er solid, trygt og burde sikre lav vekt og langt liv.
Om du derimot ikke forlater huset uten en pose sjokoladedekkede bjørner i sekken, mener det heter øving heller enn trening, og synes det er viktigere å være førstemann ned utforseksjoner enn å ta tiden på noen del av sykkelturen, vil Birk Sport vise deg til Breezer-syklene. Joe Breeze innehar en av de mest selvsagte plassene i Mountain Bike Hall of Fame. Si hva du vil om hvem som fant opp terrengsykling eller hvordan noe sånt må gå seg til, men Breezer var nå en gang den første produserte terrengsykkelen.
Ikke at dagens Breezer har så mye til felles med Breezer anno 1977. Mens de fortsatt ruller ut elegant stålhalvdempere fra fabrikken, er det fulldempede stisykler vi skal se på, nærmere bestemt Repack Team. Navnet stammer fra de første terrengsykkelrittene, der skyhøye hippier ragget ned grusveier på ombygde cruisere. Repack-syklene idag vil gjerne heller sykles på sti, gjerne nedover, men sannsynligvis blir det ikke av skyhøye hippier.
Repack ser ut som temmelig ordinære stisykler, frem til øynene fester seg på kjedestagene. M-Link, som Breezer kaller det, er lagt midt på kjedestaget fordi designerne, som tidligere har gjort stor suksess med andre merker, som Yeti eller Specialized, sier det er dønn effektivt. Med leddene nærmere nærmere midten av sykkelen skal hele opphenget bli stivere, kraften gå lettere ut i hjulet og bremsene skal påvirke dempingen minimalt. Undertegnedes doktorgrad i kinetikk ble aldri noe av, men det høres riktig bra ut.
Uavhengig av hvor mye du forstår av demperopphengets funksjon, er Repack Team mye sykkel for pengene. Komplette Shimano-grupper, i dette tilfellet XT, gjør oss alltid glade, og med Kashima-gaffel og demper fra Fox er mye gjort. WTB Frequency på trofast Shimano XT-nav er en solid og trygg løsning, og det eneste du trenger for å komplettere sykkelen for endurosommeren er en heve/senkepinne. Som du bør finne råd til, siden Team-modellen ikke koster mer enn 29 900,-. Og om du vil ha en ny GoPro for pengene, kan du se mot lillebrødrene, som koster enda mindre, men med samme ramme og geometri.