En suksess for Cannondale må F29-serien kunne kalles, der den har fått jevnt over svært gode tester, fra oss inkludert, og hatt høye salgstall. Dette er ritthalvdempere så det holder, med lette karbonrammer – spesielt om du velger toppmodellen med det raffe navnet Black Inc. Vi tar dog en titt på den mer oppnåelige F29 Carbon 3, som med en utpris på 23 000,- er en konkurranse- og treningmaskin du og jeg kan trives på. Rammen er bare 150g tyngre enn flaggskipet, med en vekt på 1200g i størrelse large. Og her finner vi den samme geometrien, med lavt kranklager, korte kjedestag og bratt styrevinkel, som gir en kvikk, men stabil kjøreopplevelse.
Utstyret på F29 Carbon 3 er ikke noe å klage på, med fornuftig SRAM S7/X9-miks og lette hjul; Rapid-felger fra Stan\'s montert på Cannondales Lefty-nav foran og SRAMs X9-nav bak. Magura tar for seg bremsekraften med sitt kraftige MT-2-sett. I sum er det få oppgraderinger vi ville gått for, noe som forsvarer prisen godt.
Leftygaffelen er en selvfølge på Cannondale i dette prispunktet, og PBR90-gaffelen med sin 90mm vandring er som seg hør og bør klink stiv sideveis med dertil presis styring. For de uinnvidde kan vi nevne noen fordeler for dette gaffelsystemet: To kroner gir stivheten sideveis, og uten gaffelbein på ene siden blir å skifte slange en rask og enkel affære. Ulempene er først og fremst rettet mot navet, som ikke lar hjulet demonteres fullt så raskt, og som ikke produseres av særlig mange leverandører, skulle du ønske å bygge nytt hjul med nye, eksklusive deler. Om dette egentlig er så viktig for deg må du veie selv, men vi tør påstå at fordelene veier opp for ulempene med god margin.
Jekyll har vært den grove stimaskin til Cannondale en stund, og for 2014 har de sluppet en lillebror med åpenbart de samme genene. Trigger 29 er litt kortere til beins, med 130mm vandring. Denne er igjen justerbar, som på storebroren, og kan kappes ned til 80mm med et lite hendeltrykk på styret. Fox DYAD-bakdemperen er ingen enkel design, men effektiv så fort du har fått hodet rundt justeringene av enheten. Dette gir Trigger en høy grad av allsidighet hva dens foretrukne terreng angår. Nevnte Jérôme Clémentz har vært delaktig i designprosessen, så det er ingen grunn til å tro at denne vil være en sinke når det peker nedover, samtidig som kupert terreng bør innby til lek og moro i større grad enn en langbeint stisykkel uten samme mulighet til vandringsjustering.
Også her er det liten grunn til å klage over utstyrslisten opp mot prisnivået. Midtmodellen Trigger Carbon 2 skilter med høydepunkter som en selvfølgelig Lefty, XT-gruppe med SRAM S1400 AM-krank, Mavic CrossRoc-hjulsett med matchende dekk og en KS Lev-heve/senkepinne. Veiledende pris er 38 000,- og det synes vi er greit med tanke på rammens unike designløsning.
Om du er mer ute etter en rittsykkel eller lett langtursykkel kan et blikk mot Scalpel-serien med sine 100mm vandring gi resultater. Scalpel har vært Cannondales lette fulldemperalternativ i mange år nå, og har blitt lettere og stivere, som man skulle forvente. Der forgjengeren ikke var av de stiveste i klassen, har årets modell tatt et par skritt opp på denne skalaen, med en 15mm-aksling i demperopphenget samt 142x12-aksling på bakhjulet. Hovedrammen er også forsterket, men med lettere produksjonsmetoder og materiale er rammevekten allikevel lettere enn forgjengeren.
Som på F29en ser vi det Cannondale kaller Race Geometry, som består av kortere kjedestag og brattere styrevinkel. Kvikk blir et nøkkelord. Utstyrslisten er ikke helt ulik storrebroren Trigger Carbon 2, som nevnt over. Med en pris på 37 000,- får du de samme hjulene, og den samme XT-gruppen. En XT-krank tar plass, og juksepinnen fra KS forsvinner. Om du synes dette er hårreisende mye penger finnes også to Scalpel til mindre penger, da med aluminiumsrammer. Men med samme tendens til å lukte Ultrabirken og lange stiturer.