For å hjelpe deg i kjøpsprosessen har Canyon en ganske raff kalkulator som tar imot dine sentrale mål og gir deg råd om hvilken størrelse som vil passe deg best. Skulle du bomme, kan du innen 30 dager returnere eller bytte sykkel. Som forøvrig kommer pakket eksemplarisk i ekstra store esker, med torsjonsnøkkel og demperpumpe, samt tydelig bruksanvisning. Og Canyon tilbyr god service over nett, til alt fra nye girører til å få rabatt på ny ramme om du har druset sykkelen din ut i en steinrøys. Forholdet til din lokale sykkelbutikk hjelper Canyon dog ikke til med. Så vi håper du tar ansvar, og legger igjen støttende summer på ekstrautstyr, klær og service hos din LBS.
Kvaliteten og finishen på Canyonsyklene har blitt bedre og bedre med årene. Det samme med eksponeringen. Nå sitter de med utforlegenden Fabian Barel på sitt enduroteam, og blant annet en kar fra vestlandet ved navn Kristoff på landeveislaget Katusha. Mer eksponering, mer penger og bedre design. Ikke at Canyon har hatt et dårlig utgangspunkt. De har brukt en fourbarvariant til demperopphengene sine i en årrekke, og har hatt en bred modellrekke hvori de aller, aller fleste terrengsyklister burde klare å finne seg noe å sikle etter.
Hva som utgjør en pen sykkel kan man sette igang lange diskusjoner om. Men at Spectral 9.0 EX er innenfor kategorien burde de fleste kunne enes om. Setestag som føres opp i en vinkel som tas opp av overrøret, den lekre, røde metalliclakken på alurammen og de sorte komponentene med matchende, røde dekaler gir alle et solid førsteinntrykk. En rask titt på geometri og vandring peker til en typisk grov stisykkel. Eller endurosykkel, om du insisterer. 150mm vandring, 27,5-hjul og høvelig slake vinkler er standard vare for denne typen sykler, og er nettopp hva du finner på Spectralen.
Utseendet spiller gjerne en stor rolle når man kjøper seg sykkel, men totalpakken er også viktig. Og Spectralen skårer ikke noe dårligere der, for å si det mildt. SRAM leder an, med Revelation RCT3-gaffel fra RockShox, Monarch RC3-bakdemper, X01-gruppe, Elixir 7-bremser og Roam 50-hjul. Samt en Reverb-juksepinne, selvfølgelig. Vi tar av hatten for å utstyre sykkelen med Renthal-cockpit. Det ser man sjelden på ferdigbygde sykler. Prisen du ser på Canyons nettsider kan lure deg, siden du må huske å legge til norsk moms og frakt i budsjettet. Men når utgangspunktet for Spectral 9.0 EX er 21 549 norske kroner, er det bare å la seg slå i bakken i økonomisk glede. Med totalsum under 28 000,- er dette godt innenfor hva man kaller gode kjøp.
Om du synes 27,5-hjul og 150mm vandring høres pinglete ut, er Torque EX et par hakk barskere. 180mm vandring og gamle, gode 26-hjul gir en sykkel som kanskje best settes i bås som en freeridesykkel, selv om det jo ikke er like moteriktig som #enduro. Vekten er fortsatt lav nok til at det er mulig å tråkke den oppover, om enn ikke i rittempo, men toppturer med fokus på fart nedover kan bli riktig morsomme med et slikt verktøy.
Torque EX kommer i flere varianter, og mens det ikke er noe problem å blakke deg på nysykkelen, kan du også komme veldig godt unna. Eksempelvis med en Torque EX Gapstar, som lander på døren din til en totalsum på rundt 20 000,-. Fortsatt får du en RockShox Lyrik-gaffel, SRAM X9-pakke med Elixir 5-bremser, Sun Charger-hjulsett og RaceFace-krank og -cockpit. Og en vekt inklusive pedaler godt under 16 kilo.
Damesykler er ikke Canyons sterke side, men de tilbyr flere av syklene sine i XS. Men de har et tilbud her og der. Grand Canyon AL SLX 7.9 W er et av disse. Kort overrør, kort akselavstand og damesadel er noen av detaljene som hjelper til for damer som ikke ønsker en unisexsykkel. Fargekodet i sort, hvitt og blått ser sykkelen bra ut, og som du kanskje har sett tegningen av, er også denne velutstyrt i forhold til prisen. Til omtrentlig 12 000,- må man la seg imponere av Fox 32 CTD-gaffel, SLX/XT-miks, Elixir 5-bremser, Mavic Crossride-hjulsett og en vekt under 12 kilo.