Om du har lest det siste nummeret av Terrengsykkel, har du sannsynligvis lest om Truls Johnsen, rammebyggeren i Hølen. Du har kanskje sett filmen her på terrengsykkel.no for noen dager siden. Rammebygging i Norge har ikke den store kulturarven å lene seg på utover apachesyklene og de andre syklene som rullet ut fra de forskjellige norske fabrikkene frem til åttitallet. Samtidig er rammebygging en stor del av kulturen i de store sykkelnasjonene, riktignok mest innenfor landeveissegmentet, men også innenfor terrengsykling. Så det er virkelig til å ta av seg hatten for, at lille Hølen har et stykke Portland, Oregon i seg. I form av nevnte Johnsen Frameworks.Men denne uken skal vi ikke prate om Truls i større grad enn dette. Det finnes ikke mange andre tilsvarende produsenter som tas inn til Norge. Men de to største unntakene finner du på Oslo øst og vest, hos Torshov Sport og på Anton Sykkeldelisk. Som importerer henholdsvis Independent Fabrication og Moots.Tenker du å grundig veie grunnene for og imot å kjøpe en customramme, er du nok allerede på vei mot en avgjørelse om å ikke gå inn for et slikt prosjekt. Vi tør påstå at et slikt kjøp handler mye mer om lyst enn fornuft. Til prisen for en skreddersydd titanramme har du råd til en fullgod, komplett ritthalvdemper, og om du alltid setter objektiv ytelse opp imot kostnad på sykkelproduktene du anskaffer deg, er kanskje ikke dette tingen for deg. Men om du ønsker å skaffe deg en sykkel du får lyst til å beholde i lang, lang tid, en sykkel som er unektelig din egen, er det et godt kjøp å gå for en skreddersydd ramme. Har du forelsket deg i stæsj, er det få ting som slår å ha ditt eget, unike smykke av en fullblods customsykkel i garasjen. Og om du som regel har problemer med å finne deg til rette på sykler, og må sykle med merkelige dimensjoner og innstillinger på cockpitdelene dine, kan en customramme gjøre sykkelopplevelsen din vesentlig bedre.Først ut: med arv fra legendariske Fat Cycles satset Independent Fabrication hardest på terrengsykler, men sporet etterhvert over mot landeveissykler, som de er størst på idag. Men de produserer selvfølgelig ennå terrengsykler, i form av halvdemperrammer i enten stål eller titan, med skreddersøm og fargevalg som standard. Modellnavnene deres burde være selvforklarende; Ti Deluxe er titanversjonen, og ligger på rundt 35 000,-, alt etter hvor eksplisitte ønsker du har for rammen din. Steel Deluxe er åpenbart stålrammen, med en triveligere pris på omtrentlig 19 000,-. I tillegg kan Independent Fabrication også hjelpe deg med gaffel, enten du ønsker en stilren stålgaffel eller customlakkerte ytterbein på dempergaffelen din.Er du usikker på hvilken modell du burde velge? Avhengig av rørtykkelse, rørform og geometrien på sykkelen kan man generalisere med at stål til en viss grad kan kalles mykt og behagelig, og titan lettere og stivere, men fortsatt med en stor grad av komfort. Dermed stiger også prisen.Moots har holdt på med titanrammer siden 1991, og har valgt å utelukkende holde seg til dette materialet i alle sine sykler, inkludert fulldemperne. Også her kan du bestille rammen etter dine mål og ønsker, og det til det ekstreme, om du vil. Men om så vil det fort koste det hvite i øyet. Et godt eksempel på det, er fatbiken Mike Curiak fikk bygget for noen år siden. Med deltakelse i Iditarod/Iditabike over flere år, hadde han noen helt spesielle krav til sykkelen sin. Som bensintanker til brenneren sin i rammen og gaffelen. Ikke helt hyllevare fra hans LBS, med andre ord. Levetiden på en titanramme er lang. Den begrenses heller av at du kjører bilen med sykkelen på taket inn i garasjen enn av at du sykler den myk på det trettiende leveåret til rammen. Det skumle med dette materialet er prisen; Moots X YBB, den rimeligste rammen Delisk tar inn, ligger på romslige 32 000,-. MX Divide, fulldemperen deres, ligger på sønderslående 49 000,-. Det er før du begynner å bygge opp med matchende førsteklasses deler. Fatbiken som nevnt tidligere ble solgt godt brukt for over 10 000 dollar. Hohoi! Prisen får du forsvare så godt du kan. Men om du går all in for en skreddersydd titanramme kan du være sikker på å ha et smykke av en sykkel til så godt som evig tid.
Les mer om customprosessen i siste utgave av Terrengsykkel, på plass hos din lokale magasindealer nå!