- Har selv syklet MTB på vinteren siden 1986, både i USA og Norge, og har fulgt med på utviklingen fra hjemmesveisa felger via Snowcat felgene til de første masseproduserte fullsize (65mm) fatbike felgene.
Vårt amerikanske firma var på slutten av 90 tallet leverandør (av setepinner) til QBP (selskapet som eier Surly, Salsa, 45NRTH,etc) og for en del år siden kontaktet jeg dem for å se på mulighetene til Gresvig for å importere Surly syklene til Norge, men på det tidspunktet var de ikke rigget til eksport i særlig stor grad.
Senere kom vi i kontakt med en leverandør i Taiwan som produserte fatbikes for Alaska baserte firmaer som 907. Vi fikk satt sammen en prototype og viste den på G-Sport/Intersport messa. Interessen fra forhandlerne var over all forventning, så vi satt i gang en testproduksjon på noe over 100 sykler. Det er denne som refereres til som Mk1 syklene og var i butikk vinteren 2013. Neste generasjon kom i butikk høsten 2013, og opplaget på ca. 1000stk ble utsolgt så å si umiddelbart, dermed var ting skikkelig i gang for oss, og 3. generasjon er i butikken i løpet av noen uker, med enda bredere felger, feitere og mye mer sticky dekk, og med introduksjonen av toppmodellen, drastisk lavere vekt.
Hype og trend til tross, Diamant og Nakamura består i hovedsak av "normale" terrengsykler. Hvordan står det til med interessen for de andre hjulstørrelsene der ute?
- Vanlige terrengsykler selger også svært bra. Vi har gått fra en andel (for Diamant og Nakamura) på Birkebeinerrittet fra ca. 2% i 2005 til 21% i 2013, så det har fungert godt. Dette har også god effekt på salg av rimeligere sykler, og andre typer sykler i sortimentet som hybrider, landevei, osv.
I et intervju for noen år siden mente du 29" var generelt en ideell halvdemper for det norske markedet. Vil vi se 27,5" ta over hele modellrekken etter hvert, med noen få vognhjulinger, eller satser dere på samtlige tre standarder i all overskuelig fremtid?
- 29’’ tok for alvor av i 2012, og 26’’ bruker vi nå kun på sykler opp til 4000kr. 26’’ hjulstørrelsen vil sannsynligvis ikke forsvinne helt, da den er en viktig mellomstørrelse mellom 24’’ og 27.5’’. Det selges mye 26’’ sykler med for eksempel 14’’ rammer til de som akkurat har vokst ut av 24’’ sykkelen sin.
Vi har god tro på 27.5’’, og på 8000 og 10000 prispunktene kjører vi kun 27.5, men kjører 27.5 og 29 parallelt fra 13.000 og opp til og med 30.000 prispunktet. Så har vi en 6.4kg Birken rakett i 27.5 til 45.000, mens modellen til 55.000 er fortsatt 29’’ da denne er basert på Elisabeth Sveum sin World Cup sykkel, og hun foretrekker fortsatt 29’’.
Komponentleverandørene har nå i mye større grad kommet med 27.5 spesifikke deler på samme nivå som det de lenge har tilbudt for 26 og 29, noe som til dels har vært mangelvare, så man kan nå utnytte potensialet som den mindre hjulstørrelsen har på vekt og smidighet i forhold til 29’’. Problemet inntil nylig var at en del produsenter bare tilbød toppversjonene av sine produkter (dekk, felger, gafler, etc.) i 26 og 29, så da ville en 27.5 med omtrent samme pris fort bli en del tyngre enn en 29er og da er litt av vitsen med størrelsen borte. Dette har endret seg radikalt for 2014.
2014 blir et avgjørende år i forhold 27.5 vs. 29. 29 er veldig godt innarbeidet i USA, mens i Europa og spesielt Norge, der det tok lang tid før 29 ble akseptert så er det nok mange flere som er interessert i å teste mellomstørrelsen. Noen liker den veldig godt, mens andre foretrekker fortsatt 29, så det er umulig å si sikkert hva som blir den dominerende hjulstørrelsen i 2015 og 2016.
Du er ansvarlig for det vi ser hvert år fra Diamant og Nakamura, i hvor stor grad vil du si ditt personlige syn på terrengsykling farger produktene fra Gresvig?
- Syklene er et resultat av evaluering av tilbakemeldinger fra konkurranseryttere, testryttere, forbrukere, ca. 300 butikker og de andre som jobber med sykkel i Gresvig sentralt. Som for de de fleste andre norske merker er Birken en viktig innflytelse på utformingen av en god del av syklene, men det som er interessant er at med fatbikes blir det flere som oppdager (og gjenoppdager) sykling i mer ulendt terreng. Nå som dempegaflene for fatbikes kommer for fullt til sommeren så vil man ha en sykkel med enorm fremkommelighet, og det vil gjøre stisykling mer interessant for de som har valgt å holde seg på grus og kjerreveier siden det lokale stinettet ofte er i overkant teknisk utfordrende for mange, selv på relativt grove stisykler. Med dekkbredde på oppimot 5’’, sticky dekk med ekstremt lavt lufttrykk og 100mm vandring i tillegg vil det kunne bety flyt istedenfor frustrasjon for de mange som ikke er så teknisk gode, spesielt når underlaget er vått og sleipt, og det hender det jo at det er i Norge om sommeren.
Vil vi snart få se rimelig ekstrautstyr for fatbikes? Pogies, rammebager og bærere med C4-logo?
- Vi samarbeider med importøren Brown Couch for tilbehør som dette, da i hovedsak fra 45NRTH.
Hva synes du om økenavnene Diamura og Nakamant?
- Er vel et ordtak som heter noe sånt som at kjært barn har mange navn eller noe i den retningen. Mange har blitt veldig glad i fatbikene sine, og gjenoppdaget gleden ved terrengsykling og modding av sykkel, så det er veldig hyggelig.