Fulldemperne til Giant ble det riktignok ikke så mye schwung over på den tiden. Blant annet kom de ut med ATX-utforsykkelen, som må sies å være noe av det styggere maskineriet som har drønnet ned verdenscupløyper. I 2004 må Giant ha helt styrkedråper i kantinevannet, for designerne deres klarte å komme opp med Maestro-systemet. Dette demperopphenget, som består av to ledd som gir et såkalt flytende leddpunkt, har fått overbevisende tilbakemeldinger i sykkelmedia siden.
Om du ikke tror på slik utstyrshype, men heller vil se resultater fra konkurranser i det virkelige liv, anbefaler vi deg å ta en titt på Danny Harts vinnerrun ned VM-løypen i Champéry i 2011. Forresten, vi anbefaler deg å se det uansett. Om du har sett det før, gå og se det en gang til. Få øyeblikk i terrengsykkelhistorien har blitt så overbevisende vist som måten Hart tok seieren med enorm margin i legendarisk fæle forhold.
På en Giant Glory, for den saks skyld.
Men nå for tiden er det hjulstørrelser Giant vil prate mest om. De har bestemt seg for at 26 tommer store hjul ikke lenger fortjener livets rett utover utforsykler, og at 29ere er akseptabelt, og ikke stort mer. Dette fritt tolket etter reklamene deres. Vi skal i alle fall titte litt på noen av produktene denne satsingen fra verdens største sykkelmerke gir.
Mens toppmodellen blant ritthalvdemperne til Giant ennå er en 29er, kan det være verdt å ta en titt på 27,5-flaggskipet også. XTC 275 Advanced 0 er utstyrt med samme XX1-gruppe og XX-gaffel og bremser, samme Giant/ DT Swiss-karbonhjulsett og samme cockpitdeler. Det du betaler nesten 7 000,- ekstra for er større hjul og en T800-karbonramme heller enn en T700. Lettere og stivere er alltid fint, men skal vi tro tilbakemeldinger på 27,5-modellen er den ingen tungvekter, ei heller myk som en lefse.
54 999,- gjør ikke Advanced 0 til en kompis av lommeboken, men Giants kompetanse på karbonrammer og den temmelig kompromissløse delepakken – om du liker SRAM – gjør dette til et kjøp du bør vurdere om du har ambisjoner i rundbaneritt, og ønsker en kvikkere sykkel enn den storhjulede normen.
Giant har også en damesatsing, Liv/ Giant. Herunder finner vi Tempt 27,5 0, som er en inngangsmodell for damer som ønsker en allsidig halvdemper med geometri spesifikk for dem. Som vi har sagt tidligere, damegeometri er ikke nødvendigvis tingen for alle, men om du aldri finner deg til rette på unisex-modeller er nok dette en veldig god idé. Her finnes et kortere overrør, bøyd for lettere å bruke kroppsspråk i kronglete seksjoner på stien, samt for å komme seg lettere på og av.
Utstyret er fornuftig nok for prisen og nivået. En Fox Float CTD-gaffel med 100mm vandring gir komfort, drivverket består av en miks av SLX, XT og M552-kranksett, og bremsene er usexy, men funksjonelle M447. Hjulene er Giants egne, og tilsvarer nivået ellers på sykkelen. Størrelsene går fra XS til L, og prisen er 13 999,-.
Har du blikket rettet mot Hafjell heller enn grusen mellom Rena og Lillehammer, og har sett overnevnte video av Danny Hart for mange ganger allerede, tilbyr Giant sine Glory-sykler. Til 34 999,- som må sies å være en akseptabel pris for en fullverdig rittmaskin, er Glory 1 noe å snakke om. Geometrien og vandringen er den samme som på flaggskipet, og delevalget er gjort enkelt, men godt nok til at du ikke kan klage over at det holder deg fra pallplass.
Fox 40R-gaffel med åtte tommer, det samme som rammen, leder an. Shimanos Zee-gruppe tar seg av gir og bremser, og Giant produserer selv cockpitdeler, unntatt Fizik Tundra-setet. Giant fikser også navene som står montert med DT Swiss EX500-felger og Schwalbes supre Magic Mary EVO-dekk. Sett fart!
For de stifrelste har Giant flere modeller, spesielt Anthem og Trance. Mens Anthem er sykler med 100mm vandring, relativt aggressiv geometri og dertil retning mot maratonritt og tekniske rundbaneritt er Trance-syklene allsidige stisykler med 140mm vandring og slakkere geometri, som kan gjøre tjeneste på rolige søndagsturer på sti en dag og full-fart-fremover på enduroritt dagen etter.
For 27 999,- kan du velge mellom Anthem 27,5 1 og Trance 27,5 1. Begge har samme utgangspunkt i aluminiumsrammer, SLX- og XT-miks, Giant-hjulsett med henholdsvis Schwalbe Racing Ralph og Nobby Nic-dekk. Mens Anthem har en Fox Float CTD-gaffel, har Trance en Fox Talas CTD med justerbar vandring, samt en heve-/senkepinne fra Giant og en kjedefører fra MRP. Anthem har lavere vekt, Trance går radigere utfor og har kanskje litt mer deler for pengene. Valget må du selv stå for. Moro får du uansett.
Import av Giant står Horten Sykkel for.