I dag er det en annen status på Ibis’ fulldempersatsing. Til glede og håp for retronerdene har Scot Nicol, som er tilbake i førersetet, for øvrig etter en liten pause mellom 2000 og 2005 med dertil trøbbel og konkurs for Ibis, uttalt at det er aktuelt med et comeback for stål- og titanhalvdemperne. Men det er altså fulldempere Ibis lager for terrengsyklistene nå. Og det får de til riktig så bra. Så bra at sykkeljournalister verden over sier ooooh og aaaah til samtlige av Ibis’ modeller.
Det er strengt tatt få sykler som har fått så mye hype i sykkelmarkedet de senere årene som Ibis Ripley. Ibis brukte lang tid på å få den ut på markedet, men brukte også lang tid på å bygge opp forventninger hos publikum. Fallhøyde likeså. Det ble en fjellstø landing for Ripley’en, og Ibis tjente inn bøtter og spann med medieomtale. Fortjent også. Ripley er en allsidig 29er, velegnet for både stisyklister, toppturister, maratonsyklister og rundbaneracere. 120mm vandring, relativt aggressiv geometri og anerkjente DW-Link er vitale tegn på det som har blitt en av de siste årenes mest iøynefallende nyhetene på sykkelmarkedet.
Rammeprisen fra Probike er 21 999,-. Ikke akkurat en innstegspris, men så er heller ikke Ibis akkurat rettet mot den enden av markedet. Prisen står seg mot de andre customaktørene i bransjen, dette er enkelt og greit det du må betale for en fulldempet karbonramme i disse dager. Om du synes det er tungvint og/eller skummelt å bestille inn deler til å bygge opp en komplett sykkel, finnes byggesett fra Ibis. Prisene er slett ikke gale, eksempelvis må du ut med 52 499,- for en XX1 eller XTR-utstyrt Ripley. Det mer overraskende er Ibis’ såkalte ”Special Blend”-kit. Da mister du Fox-demperne til fordel for det – i Norge - temmelig ukjente merket X-Fusion, og må gjøre en del kompromiss på utstyret ellers, men det må allikevel gis heder for at Ibis gjør Ripley’en tilgjengelig til rett under 30 000,-.
Mojo SL-R er den sykkelen i Ibis’ modellinje som likner mest på Mojo’en Ibis (re)lanserte i 2006. Den har riktignok gått gjennom en rekke oppgraderinger siden da. Som normalt er for en modells progresjon er den lettere og stivere, og den har fått relativt selvfølgelige høydepunkt som gjennomgående aksling, pressfit-kranklager og tapered styrerør, samt en bakdemper bedre tunet til DW-opphenget. Vandringen på 140mm er derimot uendret, fornuftig nok.
Noe av appellen ved Ibis er at de ikke kommer med nye modeller hvert år. Kjøper du denne sykkelen i dag, er den ikke utdatert i morgen. At Mojo SL-R ikke er lysår unna den opprinnelige Mojo fra 2006 synes vi derfor er greit. Mer enn greit, faktisk. Mojo-rammen er en av de mest særpregete designene fra 2000-tallet, og er ennå både pen og moderne. Og det er en drivende god stisykkel. Og mens rammeprisen er 19 999,- kan du få en komplett SL-R med Special Blend-kitet til 22 999,-! Da kan du bruke pengene som blir til overs fra sykkelbudsjettet til å betale deltakelse i BC Bike Race eller noe annet morsomt.
Er du bare interessert i trender, sier du? Ibis’ standardsvar til deg er Mojo HDR. Du kan velge å kjøpe 26” eller 650b-modellen. Eller 27,5”, som det heter på norsk. Som jo er det du må ha om du vil vise at du følger med i tiden. Kremt. Uansett, utseendet er ikke differensiert stort fra Mojo ellers. De samme buede karbonrørene former rammen, men denne versjonen har 130mm vandring, siden hjulene har lagt seg ut litt. Til forskjell fra Mojo SL-R har du her muligheten til å feste kjedeførere med ISCG-fester. Og om du angrer på den store hjulstørrelsen du har kjøpt, kan du kjøpe deg et nytt hjulsett, nye dempere og flippe adapterne som holder bakdemperen, og vips, har du en 26”. Fint for deg med beslutningsvegring.
Komplette er HDR’ene priset likt som Ripley, mens rammesettet alene ligger på 19 999,-.