Men for all del, denne artikkelen handler ikke om ham. Men han gav på kort tid Intense et image, eller bekreftet det de hadde, om du vil, som noe av det råeste på markedet, om ikke det aller råeste. Noe Intense ikke lot gå til spille. De kom med flere modeller som spilte på morrosykling, eksempelvis var Uzzi-serien allerede testet og klar da freeride-hypen slo til ut fra de kanadiske skoger.
Som for mange andre amerikanske highend-merker ble starten på det nye millenniet tung, med noen ikke så suksessrike design, men Intense klarte til forskjell fra mange andre å styre unna konkurs. Etter å – noe sent, vil noen si – ha blitt med på karbonkjøret, har Intense klart å beholde rollen som et av de store custommerkene, på lik linje som Turner og Santa Cruz. Aluminiumsrammene håndlages, med en patriotisme som kun amerikanerne kan mønstre, i lokalene deres i Temecula. Jeff Steber erkjenner at asiatiske fabrikker har et teknologisk forsprang på karbonrammer, og har dermed fått sin karbonsatsing outsourcet. Men har også frontet i nærmest alle intervju hvordan alle andre bestanddeler av rammene deres er håndlaget i Temecula, fra rammebolter til demperledd. Made In USA, må vite.
Det kan være naturlig å starte med 951 EVO, som sammen med M9, utgjør utforsatsingen fra Intense. Disse er videreføringene fra M1 som nevnt over, men nå i vassere form. Intense har sammen med Santa Cruz, patentert VPP-opphenget, og har perfeksjonert dette over tid. Forvent dermed gode tråkkegenskaper samt aktiv demping. Hørt det før? Javel, men det mer unike for 951 EVO er hjulene. Utforsykler er de eneste terrengsyklene hvor 26 tommer store hjul ennå er normen. Her er det heller snakk om 27,5. Hva sies ellers til slakke 62,5 graders styrerør? Geometrien ellers preges av korte kjedestag og et litt lengre overrør, og vandringen er som normalt for en utforsykkel rett over åtte tommer. I det store og hele en oppskrift for dønn seriøs satsing mot utforritt. Tilgjengelig i flere farger, til 21 000,- for rammen.
På den andre enden av skalaen finnes Hard Eddie, som er Intense’s rundbanealibi. Litt punk rock er det dog å finne i singlespeed-muligheten, og om du ønsker å gjøre den litt mer stirettet, kan du montere en 120mm-dempergaffel og se geometrien slakke seg. Men med en 100mm-gaffel er ikke styrevinkelen brattere enn 70 grader, som kan sies å være litt laidback for en 29er. Men for all del, Intense tilbyr også en matchende, klink stiv karbongaffel til deg som ønsker å banke over fjellet fra Rena til Lillehammer, og synes dempergafler er for de svake, de uten moral. Hard Eddie tar for seg av lommeboken din på temmelig lik linje som andre karbonhalvdempere i denne klassen, med en veiledende pris på 16 000,- og 4 000,- for karbongaffelen.
Carbine er importøren Dogstars bestselger for tiden. Denne allsidige stisykkelen blir hva du vil ut ifra hvordan du bygger den. Du kan velge å starte med 29er-rammen eller 27,5-lillebroren, og bygge opp til noe som blir en leken stisykkel, en endurorittmaskin eller toppturbanker. Karbonrammen byr på justerbar vandring, henholdsvis fem til 5,5 tommer på 29eren og 5,5 til seks tommer på 27,5eren. Begge byr på 67 graders styrevinkel, og pris på 21 000,-. Om du lener deg mer mot maratonritt eller vil ha en superlett stisykkel, finnes Carbine SL, som har litt lavere vekt, litt mindre vandring, og en tusenlapp ekstra på prislappen.