Det kan du også være. For sponsorene betyr gjerne seiersankende utøvere penger til produktutvikling, med kompetente tilbakemeldinger på produktene fra nevnte utøver i bonus. Når du kan gå i butikken og kjøpe samme sykkel som Gunn-Rita Dahle Flesjå bruker, kan du ta det for gitt at utstyret ikke hindrer deg i å bite fra deg på favorittsegmentene på Strava.
Men det er ikke lenger bare ritthalvdempere som er i fokus hos Merida. Satsingen fra Merida har blitt bredere med årene, det har dukket opp stifulldempere, og ikke minst seriøse dirtsykler. Her til lands bør det få notis at østfoldingen Adrian Tell sykler på Merida, med spons fra det internasjonale laget Merida Velo Team. Om du fnyser av dirtsegmentet i sykkelmarkedet, bør du ta en titt på pumptracks, og tenke litt på om ikke det kan hjelpe teknikken og styrken din. Brått har du bygget deg en i hagen din.
Merida Hardy Pro Team er en veldig, veldig velegnet sykkel om du brått får slike idéer. Eller om du ønsker en ny sykkel å ta med til de lokale dirtsa. Dette er Adrian Tells sykkel, og er designet med og for Merida Velo Team. For 2014 har Hardy Pro-rammen blitt 300 gram lettere, og kjedestagene er 5mm kortere. Alt for å gjøre det lettere for deg å holde farten oppe gjennom pumptracken eller å håndtere sykkelen gjennom rotasjoner og inverteringer på hopp.
Dirtsykler byr ikke opp til en deleliste full av luksus eller ekstravaganse, men Hardy Pro Team kan i alle fall by på en Manitou Circus Expert-gaffel, Avid Elixir 3-bremser og MTX-hjul. Maxxis DTH-dekkene på 2,15 tommer ruller lett, og gir deg fart på nærmest all slags underlag. Totalt ligger vekten på akseptable 11,5 kilo, og prisen er 11 999,-
Men selvfølgelig, med arven de har opparbeidet er hovedfokuset hos Merida på rittsykler. Og halvdemperen Big Seven Carbon Team er kanskje den mest medaljesugne av dem, i alle fall er dette det ypperste Merida har klart å produsere hva angår vekt, komfort og respons. Og det sier jo ikke rent lite, med tanke på tidligere testresultater og tilbakemeldinger i form av seire fra blant annet Dahle Flesjå og José Hermida. Om 27,5-hjul høres stutt ut, ta det med ro, det finnes også en Big Nine Carbon Team til samme pris og tilnærmet samme utstyr.
Her går Merida bort fra det hippe og trendy som har blitt gjengs på toppmodeller, 1x11-gruppene fra SRAM. Team-modellen kommer med SRAM XX og dertil en dobbeltkrank. Dette er gjerne basert på smak og behag, men mange lynraske syklister sverger ennå til å kunne droppe kjedet på forgiret heller enn å tvinges til å druse gjennom en rekke gir på et 1x11-oppsett. På jevnt underlag kan det også ha mye å si å ha de små nyansene det gir med 20 gir heller enn 11.
SRAM XX tar seg også av bremsekraften, og en RockShox SID XX fikser julingen fra underlaget. Hjulsettet kommer fra Fulcrum. Til prisen, 59 999,- hadde vi riktignok forventet å se karbonhjul. Mens hjulene her har litt karbon i navene, forblir felgene i aluminium. Men vekten på sykkelen er allikevel respektabel, 8,8 kilo uten pedaler.
Om det du nettopp leste nesten sprenger hele konseptet ditt av hva man må betale for en sykkel, blir du kanskje gladere av å lese litt om Big Seven 1500. Her får du samme geometri og utforming som Team-modellen over, med gjennomgående aksling og innvendig kabelføring, men aluminiumsrammen i kombinasjon med en sober deleliste tillater en vesentlig lavere pris: 15 999,-
Rittviljen til Big Seven 1500 bør ikke være noe dårligere, med komplett Shimano SLX, Fox 32 Float-gaffel og Mavic EN321-felger på SLX-nav. Vekten på 11,9 kilo er ikke det råeste vi har sett i det prissegmentet, men det er tydelig at Merida har prioritert soliditet og varighet når de har satt opp sykkelen sin. Ønsker du å kappe gram er det bare å sette igang så fort første slitasjedel sier takk for seg, og jobbe seg opp derfra.
Om du likte det du leste om Big Seven Team, men synes halvdempere rister løs kroppen din, bestanddel for bestanddel, har Merida laget Big Ninety-Nine CF Team til deg. Dette er den gjeveste rittfulldemperen deres, med 29 tommers hjul, 100mm vandring , karbonramme og tilsvarende utstyr som Team-halvdemperen over. Bakdemperen er en RockShox Monarch XX, og kan sammen med gaffelen kontrolleres fra styret. Sånn at du kan være lynrask.
Vekten er på 10,6 kilo, som er godt innenfor hva som er akseptabelt for en stohjulet fulldemper. Også her er det satt opp alufelger heller enn karbon, men med samme pris som på halvdemperen, 59 999,- er det litt mer levbart.
Og til slutt, om du ikke kunne brydd deg mindre om vekt- og karbonmaset, men bare vil kjøre gung ho på blåstier, kan Merida behage deg med en stifulldemper med en pris som gir penger til overs til mye Bamsemums og jåleøl. One Forty 3-B tar navnet sitt fra vandringen, 140mm, og kommer med 27,5-hjul og et demperoppheng som har høstet lovord fra blant annet ingeniørnerdene i tyske Bike.
For å få til prisen på 21 999,- får du ikke karbon og titan kastet etter deg, men delepakken er fornuftig, med rimelig Shimano SLX-nivå på gir, bremser og nav, mens Fox fikser demperne, med CTD-systemet foran og bak. At Merida får med en KS Lev-juksepinne også i prisen på 26 999,- synes vi er veldig bra. I sum får du her en kapabel og allsidig stisykke til en god pris, og det uten å ryke på kompromisser som vil ergre deg senere.