Forskjellen for Mondraker FG-syklene fra ifjor til i år er hjulstørrelsen. For 2014 har Mondraker gjort om geometrien til å passe 27,5-formatet. De mellomstore hjulene er på vei til å ta over for den 26 tommer store lillebroren, der hersker det ingen tvil, og dermed er det ingen overraskelse at spanjolene endrer modellrekkene sine. Det er heller merkelig at de i det hele tatt lanserte syklene i 26". Nå er uansett modellene på rett spor, og du kan velge mellom allsidige stisykler, beistliknende topptur/endurosykler og lynraske rundbaneresere.
Podium Carbon tilhører helt klart sistnevnte gruppe, og om du synes de fulldempede stisyklene har særpreg, vil du nok sperre opp øynene når du ser silhuetten av en slik. Den mildt sagt kompakte fronten på Podium er ment for å øke torsjonsstivheten mellom ramme, gaffel og stem, og skaper et virkelig spesielt utseende på veien. Stemet er felt ned i rammen, som i sin tur har sendt overrøret sitt i en voksen vinkel oppover for å tillate dette. Her finnes ikke mye plass til å bruke kroppsspråk i kronglete terreng, men om du på noe tidspunkt har tenkt at du savner den kontante styringen fra kraftigere sykler når du er på tur med halvdemperen din, er dette kanskje noe å prøve.
Podium kommer med 29"-hjul, som seg hør og bør for en ritthalvdemper, og med en veiledende pris på 25 990,- har den en sober miks av komponenter for å få råd til karbonrammen. Fox 32 Float CTD-gaffelen kommer uten Kashima-belegget, men fungerer finfint. Derfra blir det rimeligere utstyr, som SRAMs X5/X9, Formula C1-bremser og MDK-hjulsett. Til denne prisen får du ikke halve kongeriket, men utstyret tynger ikke sykkelen mer enn at Mondraker veier den til 11,1kg, og oppgraderinger kan du gjøre etterhvert som du får slitt deg gjennom gjørmeritt og lange treningsøkter.
Foxy- og Dune-syklene skapte de største overskriftene når Mondraker slapp Forward Geometry-konseptet sitt, og ut over hjulstørrelsen ser de ikke altfor ulike ut for 2014. Foxy er den mest allsidige av de, med 140mm vandring. Foxy-modellrekken kommer med matchende 140mm-gafler og 30mm-stem (som altså ikke må sammenliknes med stemlengde på sykler fra andre merker), kommer XR-modellen med 160mm-gaffel og 10mm-stem. Dette bikker den dermed litt i retning hardere stisykling. Eller enduro, om det passer bedre.
Den lengre gaffelen slakker sykkelen og styrevinkelen ytterligere, og er dermed en stor fordel om du ferdes i bratt terreng. Utstyrspakken reflekterer også dette, med juksepinne fra RockShox, 180mm rotorer på Formula The1-bremsene og og Easton EA70 XL-hjulsettet. Til prisen, 36 490,- skulle vi gjerne sett Kashima gaffel og demper, og større dekk enn 2.25-dekkene fra Maxxis. Men bevares, dette er ikke en sykkel som vil si nei når stien går fra cruisende barnålsunderlag til steinhelvete, eller den glitrende utforbiten plutselig kolliderer inn i en lang stigning.
Om du ønsker ytterligere hardført turselskap, er Dune-serien den voksne, barske storebroren til Foxy'ene. Her finnes 160mm vandring foran og bak, som sammen med 27,5-hjulene byr på komfort når det virkelig bombes på nedover. Utseendemessig likner Dune på Foxy, det er ikke de store forskjellene i geometri heller. Vandringen er strengt tatt den eneste forskjellen, sammen med utstyrspakken, som har noen endringer til det grovere. Som på Foxy XR kommer Dune XR med 10mm-stem heller enn resten av seriens 30mm-stem.
Vi er spesielt glade for å se Onza-dekk på Dune-modellene. Dette er et gammelt merkenavn i sykkelbransjen, men ikke lenger amerikansk, og ikke lenger ansvarlig for grusomme barends, men heller sveitsisk, og nå ansvarlig for det som har vist seg å være gode dekk for de som liker grep mer enn lav rullemotstand. Vi ser ikke for oss denne sykkelen på Birken, og tenker «Chapeau!» for valget av dekk. Nok om det. Utstyrspakken byr ellers ikke på så mange overraskelser, men gir solide og trygge deler, som en Reverb-pinne, SRAM X01-gruppe, E13-hjulsett og Formula The1-bremser. Her får vi Kashima-rør fra Fox, dog er prisen gått betraktelig opp, til 52 990,-. Prisen er allikevel ikke så gal om du tar i betraktning at denne sykkelen er klar for så godt som alt du klarer å utsette den for. Hafjell en dag? Enduroritt den neste? Mos på.
Om du er sjenert, og helst ser at andre syklister ligger unna, er nok ikke Mondraker svaret for deg. Disse syklene sanker inn utstyrsnerder en masse, og du bør belage deg på at mange vil ønske å prøve sykkelen rundt parkeringsplassen. Men den interessante designen kommer ikke fra intet, og kan tjene sin funksjon til fulle for deg, spesielt om du liker å presse på forhjulet når du sykler utfor, eller er redd for å havne for langt forover og dermed ryke på en OTB. Prøv noe nytt. Dette er jo nettopp det.