/ Sykler

Sesongens sykler: Niner

Ukens fokus setter vi på et lite, amerikansk merke som langt ifra fant opp 29-hjulene, men som ble så blodfans at de dedikerte hele stallen og merket til formatet.

Sist oppdatert: 3. februar 2014 kl 00.00
UNG LEGENDE: Niners store sønn er RIP 9, den mest allsidige sykkelen. En god kandidat for deg som ikke har fått med deg formelen for ideelt antall sykler; n+1.
UNG LEGENDE: Niners store sønn er RIP 9, den mest allsidige sykkelen. En god kandidat for deg som ikke har fått med deg formelen for ideelt antall sykler; n+1.
Lesetid: 5 minutter

I 2005 var 29'ere allerede etablert som en standard i sykkelverdenen. Riktignok en standard som hadde sine lyter, i form av kronglete rammegeometri, lite utvalg i dekk, felger og dempergafler, samt det faktum at det ikke ble hypet opp av sykkelmedia slik vi ser 27,5-formatet hauses opp nå. Allikevel fant Chris Sugai ut at dette var det han ville skape et high-endmerke rundt. Niner ble med det en av lederne for det de kalte storhjulsrevolusjonen, og selv om man kan diskutere hvilke merker som spilte hvor stor rolle til det kjedsommelige, fortjener Niner absolutt et nikk for jobben de gjorde. Med 27,5-hypen som har kommet kan man lure på om Niner angrer bittelitt på å ha satset alt på vognhjulene. For de som trives best på store hjul viser i alle fall Niner at 29'ere absolutt hører hjemme i markedet fortsatt.

Den største suksessen deres ble fort, og er fortsatt RIP 9, en allsidig stisykkel som trives like godt på flate østlandsstier som på vest- og nordnorske toppturer. Med denne viste Niner at de store hjulene kan monteres på en relativt langbeint fulldemper uten at det blir en monster truck som kun klarer å gå rett forover. Etter hvert som det kom lettere deler og dekk ble vekten til å leve med også, og for harde maratonritt var den et uvanlig, men slett ikke uegnet verktøy. SIR 9 var en annen modell som tidlig fikk legendestatus. På en tid hvor singlespeeds var hipt, kult og trendy så det holdt, spesielt om de var i stål eller titan, hadde Niner fingeren på pulsen nok til å levere en relativt rimelig customramme og -gaffel som umiddelbart fikk en fanskare over hele verden.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen