I 2012 var Norco etablert på det norske markedet via Racing Depot i Sandnes, tidligere i år leste vi at Isak Leivsson, en av Norges store utforsønner, var Team Norcos nye mann. For bare noen dager syklet han inn til en 31. plass i verdenscupen i Pietermaritzburg, Sør-Afrika. Ifjor tok han 12. plassen i verdenscupen i Hafjell, og bare det alene er grunn god nok til at vi bør stå parat med heiagjenguniform når Hafjell arrangerer VM senere i år. Vi digregerer igjen, beklager. Men Norco har nå en gang gjort noe veldig riktig i sin signering av unge, lovende Leivsson.
Dog er det ikke kun utforsykling de satser på. Norco har som sagt over årene kommet frem til riktig pene sykler, og en av disse må sies å være Sight Carbon LE. Hele Sight-serien, som er rettet mot alt-mulig-stisykling, må sies å tåle en lang titt. Karbonrammen har bølgende linjer, og et rent og pent demperoppheng av four-bar-typen. Hele serien er sort, med fargekoordinerte dekaler. Riktig gjennomført. Men selvfølgelig er det ikke utseende alene som drar lasset her.
Sight Carbon LE er toppmodellen, og til en veiledende pris på 49 990,- er vi imponert av hvordan Norco har utstyrt sykkelen. RockShox' reinkarnerte Revelation-gaffel er en dyktig traver, og matcher rammen med 140mm vandring. SRAM tar seg av gir og bremser, henholdsvis med XX1 og X0. Hjulene består av solide ZTR Arch EX på DT Swiss 350-nav. Erkekanadiske RaceFace fikser cockpitdelene med SixC-styre på Turbine-stem, bredt og kort, som seg hør og bør, og WTB Volt-setet holdes fast av en RockShox Reverb. I sum ser dette ut som en sykkel kapabel for hard stisykling hvor som helst i kongeriket.
Om du har en overdreven tro på utstyr, og ønsker å trå i overnevnte Leivssons fotspor, bør du vurdere Aurum, som er utforriggen Team Norco kjører på. LE-versjonen som proffene kjører på koster så det ljomer, men til en triveligere sum kan du fortsatt få samme rammen og geometri. Til 37 990,- må du dermed nøye deg med litt rimeligere deler, men utstyrslisten er allikevel ikke til å skamme seg over.
En Fox 40 tar imot juling, og bak står en Cane Creek-demper montert. Ellers finnes en salig miks av Shimano Saint bakgir og bremser, Spank-hjulsett og cockpit. Og en fiks detalj, nemlig at bolten til setepinnen er integrert i rammen. Og det skader heller ikke her at utseendet er å snakke om. Svart bakhjul til svart bakramme, hvitt forhjul og kjedefører til hvit forramme og gaffel.
Om du befinner deg et sted midt mellom disse to overnevnte, er det nok Range-serien du ønsker å se på. Og om du bare kan skyte en hvit pil etter prisklassene på disse, kan det hende du blir varm om hjertet når du ser prisen på Range 7.1 Alloy, som ikke spiser mer enn 25 990,- ut av kontoen din. Til den summen får du en Shimano-pakke, med SLX-gir, Deore-bremser og -nav, de sistnevnte montert med Sun Inferno-felger. Fox sørger for dempingen, med en 34-gaffel og en CTD-demper, dog uten Kashima-belegg.
Til og med dekkene er tipptopp, Hans Dampff fra Schwalbe har mange fans. Så her er det bare en heve-/senkepinne som mangler før du kan dryle rundt omkring i skogen og til fjells på en sykkel som ikke står tilbake for noe du møter av utfordringer. Oransje er den også. Oransje er raskt.