Som en del av de andre merkene vi har pratet om i denne spalten, møtte Saracen på et tidspunkt motgang, og ble kjøpt opp av noen større og rikere. I dette tilfellet Madison, en svær, engelsk distributør, med egen produksjon av sykler, klær og utstyr. Med det kom også en ny og friskere satsing. Idag serverer britene alt fra sti- og utforsykler til dirt- og landeveissykler, alle i relativt fornuftige priskategorier.
Det fulgte også en økt satsing mot verdenscupen i utfor, og idag leder den gamle MBUK-stjernen Will Longden WC-laget deres, med blant annet Sam Dale og Manon Carpenter som lagryttere.
Importen av Saracen, samt Genesis, et annet undermerke av Madison, tar Friksjon Sykkel seg av.
Myst Team er utformaskinen til Saracen, og den samme som Team Madison-Saracen bruker i verdenscupen. Hovedrammen er i aluminium, mens bakrammen er i karbon, og utstyrslisten er raskt overbevisende. En komplett Shimano Saint-gruppe, Fox Factory-gaffel og -demper samt DT Swiss R630-felger er robuste valg som vil gi deg mange ritt og run for pengene. Cockpitdelene kommer fra Pro, som ikke er like hett og hipt som RaceFace eller Renthal, men kommer med Shimanos støtte i ryggen, Atherton-gjengen som testryttere, og dermed en funksjon du neppe vil klage over.
At Myst Team ser kul ut i blandingen rå aluminium, rødt, sort og Kashima-gull gjør heller ingenting. Prisen på 48 900,- derimot, tar fort knekken på lommeboken. Men totalpakken du får for pengene kan allikevel ikke sies å være altfor ille, og kan tåle sammenlikning med tilbudene fra en del andre større merker.
Kili Flyer er tilnærmet en altmuligsykkel. Moteriktige 27,5-hjul, 120mm vandring foran og bak og relativt grove bestanddeler innbyr til lek og moro over hele skogen og fjellet. Shimano tar seg av drivverk og bremser, med en miks av SLX, XT og M615-bremser. Kore, kjent fra nittitallets GT-sykler, tar seg av hjul og cockpit. Og også her får du aluminium med kun et lag klarlakk over, i en kul kombinasjon med blått, sort og gull.
I all ærlighet må vi innrømme å ikke være helt imponert over valget av bremser. Til 31 900,- får du gjerne stautere stoppere enn Shimano M615 på andre sykler. Men prioriteringen fra Saracen har vært å få montert på Kashima-dempere foran og bak fra Fox, samt en juksepinne fra KS. Så vi klager heller ikke altfor høyt.
Hørtes 120mm vandring spinkelt ut, er det Ariel som er Saracens enduroalternativ. Vekten er oppgitt til den samme som Kili Flyer, på rett under 14 kilo. Men her får du 150mm vandring og en del grovere deler. Shimano Zee hører egentlig hjemme på utfor- og freeridesykler, men gjør god tjeneste på grove stisykler som denne. Igjen skulle vi gjerne sett noe litt tøffere enn Shimano Deore-bremser, men igjen liker vi også å se Kashima-dempere, KS Lev Integra-pinne – og i dette tilfellet – brede Maxxis Ardent-dekk.
Prisen går opp med en tusenlapp fra lillebroren Kili Flyer, til 32 900,-. Da får du også en Float K-bakdemper, bredere dekk og en Gamut-kjedefører til trøst.