Så vi sitter igjen med å vurdere syklene etter utstyrspakkene. At delene kommer fra velrenommerte leverandører føles trygt, og kan være den utløsende faktoren for mange potensielle kjøpere. Vi skal se litt mer på disse utstyrspakkene, på de fire modellene XXL mener er mest representative for Whites satsing på 2014-sesongen. Felles for disse modellene er hjulstørrelsen. XXL viser sin tro på 27,5-hjulene ved å dedikere hele den aktive delen av White-linjen til dem.
Damene først. Ikke nødvendigvis alle damer, for mange finner seg til rette på det man kan velge å kalle unisex-sykler. Men om du finner at syklene du har brukt tidligere alltid endte opp med setet i bånn og styret alltid fem mil unna, er det kanskje verdt å prøve en sykkel med typisk damegeometri. Altså et kortere overrør, kortere styrestem og generelt mindre størrelser. ANE er White og XXLs damesatsing, og tilbyr jente- og damesykler, både for landevei og terreng. XC 275 Pro ANE er den nest øverste terrengsykkelmodellen deres, og er rettet mot nybegynnere med ambisjoner. Prisen er 9 990,- og vekten ligger på 11,3 kilo. Da får du det som viser seg som standarden XXL setter seg: gjennomtenkte utstyrsvalg. RockShox Reba-gaffel, DT Swiss-felger på Shimano SLX-nav, SLX- og XT-gir, M505-bremser og Ritchey-cockpit er alle velfungerende komponenter som ikke vil feile deg på din ferd mot nye høyder og distanser.
Interceptor er den råeste modellen fra White. Forøvrig er dens fulle navn XC 275 Interceptor. Karbonramme er en selvfølge i dette prisleiet, sykkelens veiledende pris er 49 990,-. Vekten likeså, 8,5 kilo kan slås om du går for de letteste dekkene og unngår kompromisser. Men ønsker du styrke og levetid velger du heller deler som holder vekten på et akseptabelt nivå, men beholder stivhet og styrke. Og her finner vi slike eksempler. Vi liker å se SRAMs XX1-drivverk koplet med Shimanos eminente XTR-bremser. Likeså er DT Swiss' XCT1250 karbonhjulsett et bombesikkert valg. SID-gaffelen fra RockShox og Ritchey-cockpiten utløser ikke ooooh og aaaah av spenning, men vil vare og vare.
Om vi så tar et sprang ned en god del hakk, til innstegsmodellen XC 275 Lite på 7 499,-, er det fortsatt grunn til å bli glad av utstyrsvalgene som er gjort. Rammen er åpenbart nå laget av aluminium, som tillater et jevnt kvalitetsnivå til prisen. Drivverk og bremser kommer fra Shimano, med unntak av FSA-kranken. At XT-bakgiret er litt ekstra sexy gjør ikke stort for selve sykkelopplevelsen. Bedre ville det kanskje vært å gå opp et hakk på bremsene, som er de rimelige M395, men allikevel; til prisen er det slett ikke verst. Sammen med XC30-gaffelen fra RockShox, Ritchey-cockpiten og hjulene med Shimano-nav er dette en sykkel du helt fint kan sette igang med terrengsykkelkarrieren. Geometrien er litt mer oppreist og komfortabel enn de dyrere modellene, for ikke å drepe all motivasjon etter bare noen hundre meter.
Imellom de to overnevnte har vi det som kan være en innstegsmodell for de som er vant til trening fra før, eller som et trinn opp fra den første treningssykkelen. XC 275 Killer er en modell sånn omtrentlig litt under midten på treet, og koster 14 990,-. Med en vekt på 10,5 kilo og stiv karbonramme er det ingen grunn til at du ikke skal perse Grenserittet eller Lavkarittet, pustende og pesende oppå denne. Gaffelen, en RockShox 30TK Gold, er kanskje den første oppgraderingen vi ville gjort. Men at den står på er helt OK, for den åpner for deler som SRAMs X9 og X0-drivverk, Shimano 505-bremser og DT Swiss 444-felger på Shimano SLX-nav. Igjen, ikke noe man vil kalle juveler, men trygge og velfungerende komponenter ment for en lang og tro tjeneste.