Gekko er likeså under Sport 1s logo, men ble i sin tid satt i gang i en kjeller i Bogstadveien, nærmere bestemt Sykkeldelisk. Når Anton Sport tok over Delisk vokste Gekko, siden det brått ble vesentlig flere butikker å ta av. Og når så Sport 1 tok over merket ble det over 200 potensielle butikker å sende sykler til. Vips, så produseres godt over 3000 Gekko-sykler for 2014. Riktignok er det bare en tiendedel av Xeed-syklene, men allikevel et par hakk opp for det lille merket fra Oslo Vest.
Begge merker har sine halvdempere i fra konkurransenivå til skolesykkelnivå. Nå slipper de altså hver sine fatbikes. Fornuftig nok har de lagt de fire forskjellige modellene i hvert sitt prisleie, fra 9 999,- for den rimeligste til 19 999,- for toppmodellen. Disse tjukkasene er ikke av samme ekspedisjonsklare lest som Surlys stålhester, med boltfester til alle mulige konstellasjoner av bagasjebærere og singlespeedklare dropouts. Her er det mer strømlinjeform, egnet for deg som vil få inn treningsøktene i vintertiden og ha det gøy i marka sommerstid uten at brenner og sovepose behøver å bli med på turen.
Xeed Fat Tubby er den rimeligste av firkløveret, med lett aluminiumsramme og -gaffel. Delelisten er ikke ekstravagant, men med en veiledende pris på 9 999,- er det selvforklarende. Allikevel har Sport 1 fått en totalpakke som gjør dette til et riktig så godt kjøp. SRAM X7 gjør drivverkstjeneste, dog med et FSA Comet kranksett. Tektro Stopper deg, med sine HDC 330 hydrauliske bremser. Verdt å nevne er 12mm-akslingen på bakhjulet, som stiver opp betraktelig. Fint når underlaget ikke byr på barfrostkvalitet hva sporing angår. Og at både ramme og gaffel kan ta imot dekk med opp til 4,8 tommers bredde kan fenge de som alltid føler de synker ned i snøen eller myra. Montert er dog 4″ Vee V8 på 80mm felger, som er noe mer allsidig.
Fat Lard er toppmodellen med Xeed-logo, og kanskje den som tilbyr mest for pengene. På Fat Lard har de montert opp det eminente SLX-drivverket, med unntak av et RaceFace Evolve-kranksett for å fikse behovet for en 105mm aksling. Her får du gjennomgående aksling i både ramme og gaffel, gaffelen er forsåvidt av karbonsorten. Altså kan du forvente presis styring. Vintersyklistene og de som helst ferdes der få andre blir med vil trives når de ser 100mm felger med 4,7″ Vee Bulldozer-dekk. Avid Guide R-bremser byr på kontrollert ferd. I alt er dette en velutstyrt fatbike, spesielt med tanke på prisen, 16 999,-
Gekkos rimeligste modell, Firm Fat, faller mellom de to Xeed-modellene, med en veiledende pris på 11 999,-. Utstyrsnivået er et hakk opp fra Xeed Fat Tubby, med en komplett Shimano Deore-gruppe. Nettopp dette med komplette Shimano-grupper har vært et poeng for Gekko-syklene helt tilbake til Sykkeldelisk-dagene på nittitallet. Det, sammen med 15mm-aksling i gaffelen og 100mm-felgen foran er argumentene for å gå opp ifra Xeed Fat Tubby. Dessverre hadde ikke denne modellen kommet inn når dette ble skrevet, og bilde er dermed ikke å by på. Vi kan gi deg noen mentale bilder ved å fortelle at layout på logoer er likt som toppmodellen, og at fargen er sort.
Og toppmodellen, kalt Firm Fat+, er en pen og ryddig utstyrt sak. Med unntak av en RaceFace Turbine-krank er den satt opp med komplett Shimano XT, 100mm felger med Vee Bulldozer-dekk og en karbongaffel som klarer dekk med bredde opptil 5″. Også her finner vi gjennomgående akslinger foran og bak, og selve pièce de résistance er heve/senkepinnen. Vi tipper denne vil være bidragsytende til en og annen pers på Stravasegmentene der ute. Det koster å være kar, beklager det kjønnsladede uttrykket, og herligheten lander på 19 999,-. Allikevel ikke en ublu pris, gitt mye av konkurransen der ute, som byr på langt dystrere vekt og stivhet for pengene.