Danske Simon Andreassen tok en sensasjonell seier i sitt første verdenscupritt som senior i tsjekkiske Nove Mesto. Den unge dansken har vært en del av Specialized sitt globale profflag i mange år allerede. Andreassen viste seg frem for verden da han i både i 2014 og 2015 vant junior-VM i både terrengsykkel rundbane og cyclo-cross. Her er sykkelen han brukte i rittet i Nove Mesto.
SEIERSSYKKEL: Simon Andreassen vant sitt første verdenscupritt som senior på Specializeds nye Epic S-Works
Lesetid: 4 minutter
Simon Andreassen fylte 23 år på onsdag 30. september. Da det ble syklet kortbaneritt på tirsdagen før bursdagen hans var han ikke ranket blant de 40 som fikk lov til å sykle om seeding til torsdagens rundbaneritt. Dansken måtte se på mens konkurrenten hans gjorde opp om de 5 første startrekkene i sesongens første verdenscupritt i rundbane.
Likevel var Andreassen klar for å gjøre en ærlig innsats da starskuddet gikk for alvor for årets rekordkorte rundbanesesong. 23-åringen vant sitt første danske mesterskap som senior på søndag og Specialized hadde klart å snu seg rundt og laget en trøye med danebrog på brystet på den tatoverte terrengsyklisten.
Da starten gikk kjempet Schurter seg raskt fram. Andreassen sneik seg også med fremover. Men mens Schurter måtte slippe opp trykket på gassen for å ikke gå på en smell etter den harde starten, holdt Andreassen seg i nærheten av fronten av rittet. Den unge dansken syklet smart og viste hele veien at han er av de aller mest teknisk begavede syklistene i rittfeltet. Flere syklister prøvde seg på å rykke fra. Mathias Flückiger tok teten, men gikk på en magesmell og måtte bryte. Henrique Avancini rykket fra front i et håp om å ta sin første verdenscupseier i rundbane. Brasilianeren fikk det tungt også han.
Flere og flere falt fra tetgruppa inntil det på siste runden kun var den nederlandske 24-åringen Milan Vader og Andreassen som satt igjen i teten. Franske Maxime Marotte kom seg opp igjen, og gikk rett i tet, men også han ble offer for Andreassens iskalde taktikk og kontrollerte sykling. I mål var Andreassen nesten 10 sekunder foran Marotte. Den unge dansken kunne smile bredt over å gå helt til topps i sitt aller første verdenscupritt i seniorklassen.
Simon kjører med et ganske langt stem på 110 mm med det som ser ut som 17 graders negativ helling. Styret ser ut til å være et standard Specialized karbonstyre på 760 millimeters bredde. Også holkene er fra Specialized, Trail Grips i silikon.
Både gaffel og bakdemper er utstyrt med Specialized sitt eget Brain-system som låser demperne automatisk på jevnt underlag. Demperne er basert på RockShox sine nye dempere. En SID SL-gaffel og en RockShox-Specialized BRAIN bakdemper.
Andreassen valgte å sykle den middels tekniske løypa i Tsjekkia med stiv setepinne. Specialized sin egen S-Works-pinne i karbon. I motsetning til mange av sine lagkamerater på Specialized har Simon valgt å ikke bruke Specialized sitt korte Power-sete. Andreassen foretrekker heller landeveissetet Toupe, i en variant med karbonskinner.
Drivverket er SRAMs XX1 Eagle AXS trådløse gruppe med den helt nye 10-52-kassetten. Akkurat som Nino Schurter har Andreassen et spesielt krankdrev som monteres på direkte på SRAMs Quarq-krank for watt-måling. Det kan se ut som om Simon brukte en 34-tenners klinge i rittet i Nove Mesto. Bremsene er SRAMs Level Ultimate med 160 mm skiver både foran og bak. Som så mange andre SRAM-sponsa syklister ser det ut til Simon Andreassen bruker Shimanos XTR-pedaler.
Hjulene er Specialized sine nye superlette Roval Control SL med DT Swiss-nav med keramiske lagre og karbonfelger med 29 mm intern bredde.
Litt overraskende er det å se at Andreassen gikk for et lettrullende Specialized Renegade 2,3-dekk med små knaster tett i tet bak, kombinert med et FastTrak Control 2,3 foran. Renegade-dekket ser ut til å være et spesielt team-only-dekk, eller en prototype. Antageligvis med en annen gummi enn standard Gripton som vi andre kan kjøpe i butikken.
Verdenscupen fortsetter allerede i dag, 2. oktober klokken 16.50 med et nytt kortbaneritt i Nove Mesto. Da starter Andreassen i første rekke. Se rittet på Red Bull-TV.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.