Kjøper du sykkel brukt kan du spare penger men få topp kvalitet. Her er guiden til hva du må se etter når du skal handle terrengsykkel på bruktmarkedet.
BRUKT SYKKEL TIL SALGS: Når du skal kjøpe bruktsykkel er det flere ting du bør se etter for å sikre deg en god deal.
Lesetid: 7 minutter
Det kan være mange fordeler med å kjøpe sykkel brukt.
I denne guiden gir vi deg de beste tipsene til hva du må se etter enten du er nybegynner som skal ha din første sykkel, eller om du er erfaren og vil ha et hobbyprosjekt å mekke på.
Den fremste motivasjonen for å kjøpe en sykkel brukt, er som regel at man ikke vil bruke alt for mye penger, men fortsatt gjøre et godt kjøp.
Og det er fullt mulig, men det forutsetter at man gjør en god jobb på forhånd med å inspisere komponenter og eventuelt få prøvd sykkelen. Du har kanskje en helt bestemt drømmesykkel, la oss si en toppmodell fra Santa Cruz, men du innser at den er langt utenfor budsjett.
Da kan det å kjøpe den brukt være en løsning. Eller har du kanskje ikke lyst til å delta i runddansen der alle på død og liv skal ha nytt utstyr hele tiden, mens fullt brukbare sykler står og støver ned?
Uansett om du kjøper brukt eller ny sykkel, sørg for å velge riktig sykkel til ditt bruk.
En sykkel består av mange deler – flere av dem er slitedeler. Her får du en kort innføring i hva du bør se over før du kjøper.
1 Styrelager:
Du sjekker om styrelageret er slitt ved å holde inn forbremsen, legge litt press på styret, og bevege sykkelen fram og tilbake i fartsretningen. Er det slakke i styrelageret vil du kjenne en bevegelse, og antakelig en klunkelyd av metall mot metall.
Styrelager kan byttes, men det er en jobb som i mange tilfeller forutsetter spesialverktøy.
2 Svingpunkter:
Fulldempede terrengsykler og stisykler har gjerne flere svingpunkter, og disse er det kulelagre i. Kulelager er slitedeler som må byttes periodisk.
En kjapp sjekk er løfte sykkelen etter setet, men ikke så mye at bakhjulet forlater bakken. Hvis du da kjenner eller hører metallisk klunkelyd, kan det være slakk i ett eller flere svingpunkter.
Hvor mye dette koster å reparere vil variere fra merke til merke, men det kan være snakk om noen få hundrelapper, til et par tusenlapper.
3 Gir:
Sjekk at girøret er rett.
Hvis girøret er skjevt bør det byttes, og det kan koste alt i fra 1-400 kroner. Inspiser girene for skrammer, og ta et fast tak og kjenn om det er slark i bakgir/framgir.
Trill gjerne en tur på sykkelen og kjenn at girene er justerte og fungerer.
4 Bremser:
De aller fleste moderne terrengsykler har skivebremser.
En enkel sjekk er å klemme inn hendelen og kjenne at den har et fast trykkpunkt – og ikke føles svampete.
Se også på bremseklossene – hvis de er slitte koster det fort 500 kroner å få byttet et komplett sett.
5 Dekk:
Joda, du kan jo bare bytte dekk, men det koster fort penger.
Sjekk at det er rikelig med knaster igjen, og at ikke rullebane og sidevegger viser antydning til å morkne.
6 Ramme – slitasje – rust:
Begynn med det rent visuelle.
Er sykkelen vasket og ren, og bærer preg av jevnlig rengjøring? Det tyder gjerne på en selger som tar vare på sykkelen sin.
Ikke heng deg opp i små riper. De fleste slike er som regel av lite betydning for sykkelens funksjon. Ved dypere riper og hakk bør du derimot inspirere nøye.
7 Tannhjul:
Drivverket er utsatt for mye slitasje, spesielt om det ikke blir godt vedlikeholdt.
Det finnes enkle verktøy for å måle kjedeslitasje, men om du ikke har tilgang på det, kan du likevel sjekke visuelt. Hvis tannhjulene begynner å bli tynnslipte og spisse, er det på høy tid å bytte.
8 Dempere:
Spesielt om du kjøper terrengsykkel med dempegaffel eller dempegaffel og bakdemper, er det viktig å sjekke tilstanden.
Demperne utgjør en betydelig del av kostnaden på en moderne terrengsykkel, og om noe må byttes kan verkstedutgiftene bli store.
Visuelt kan du sjekke at det ikke svetter olje rundt foringer og pakninger mellom stag.
Dernest kan du på dempegafler sjekke at det ikke er slark mellom inner- og ytterbein. Sjekk også at alle brytere og justering og eventuelt låsing fungerer.
9 Hjul:
Løft sykkelen fra bakken, og spinn hjulene rundt. Sjekk at det ikke er kast i hjulene, og at alle eikene kjennes like stramme. Hvis du kjøper sykkel usett, be gjerne selger om en video av hjulet som snurrer. Begrepet «litt kast i hjul» kan bety alt i fra en ubetydelig verkstedjobb på 5 minutter, til at hjulet egentlig må kastes.
10 Kvittering:
Det er alltid et pluss å få med kvittering.
Skulle det oppstå noe som er innenfor lovens reklamasjonsrett, vil det være vesentlig smidigere å kunne vise til en kvittering.
Her handler du brukt sykkel
Forumet:Terrengsykkel.no samler flere av de aller største sykkelentusiastene i landet. Her kan du finne både helt standard sykler og spesialbygde stisykler.
Finn.no: Det enorme nettstedet for kjøp og salg i Norge kan være et bra sted å lete. Finn.no har også den kjekke funksjonen at brukere kan gi hverandre vurderinger, slik at du kan få en indikasjon på om selgeren har vane for å oppgi en reell beskrivelse. Finn.no tilbyr også alternativ for trygg betaling ved kjøp av brukt sykkel.
Politiauksjoner: Flere steder i landet arrangeres det sykkelauksjoner i regi av Politiet. Det er kanskje ikke det mest opplagte stedet å finne stisykkel, men du kan være heldig å gjøre et bra funn.
Utleie/butikk: På slutten av sesongen selger både butikker og utleie-aktører ut årets park med demo- og utleiesykler. Her kan du være heldig og gjøre et kupp, men vær ekstra nøye med å se over og få en god tilstandsbeskrivelse – utleiesykler kan få mye juling i løpet av en sesong, men er du heldig plukker du opp en som ikke har blitt brukt mye.
Fordeler med å kjøpe brukt
Du sparer penger
Det mest innlysende, og viktige. Dette er selvfølgelig forutsatt at du ikke kjøper katta i sekken, aka et restaureringsprosjekt hvor det påløper masse utgifter. Finner du riktig sykkel kan du få en som er så god som ny, til halv pris.
Du er en anelse miljøvennlig
Du redder neppe verden, men gjenbruk er aldri dumt.
Ulemper med å kjøpe brukt
Du løper en viss risiko.
Si at du finner en feiende flott sykkel til en bra pris, hvor alt ser ut til å fungere helt perfekt. Sykler er mekaniske, en symbiose av deler som beveger seg, og du kan få trøbbel etter kort tid. God dialog med selger kan hjelpe, men du har ikke de samme rettighetene som om du har handlet i butikk.
Du får kanskje ikke top of the pops.
Hvis formålet er å spare masse penger, må du regne med å ikke få det siste innen teknologi og trender. Utviklingen på terrengsykler har vært stor de siste årene.
Om sykkelen er noen år gammel, må du ta med i beregningen at verden har gått videre. Mange løsninger og standarder, som antall gir på kasetten, innfesting av hjul osv er endret de siste årene. At en sykkel kostet 50.000 i 2012 er lite relevant nå. Men om sykkelen bare er ett år eller to gammel, løper du ingen stor risiko med å gjøre bomkjøp.
Å kjøpe et oppussingsobjekt.
Ikke alle klarer å holde sykkelen i perfekt stand. Av og til kan du gjøre gode kjøp, dersom du kjøper en sykkel som har noen mangler og klunkelyder. Da har du nemlig gode muligheter til å få rabatt på prisen.
Første bud er da å ha et realistisk forhold til hva som må gjøres og hvem som skal gjøre det.
Kan du bytte lagre, drivverk osv. osv. selv, kan du få gjort mye for et par tusenlapper i deler.
Må du ha profesjonell hjelp flyr tusenlappene raskere.
Og sånn generelt
Vær ryddig i kommunikasjonen, og vær tydelig på hva pris eventuelt skal inkludere. Dette gjelder spesielt frakt/overlevering.
Å sende sykkel som selvemballert Norgespakke koster noen hundre kroner (sjekk posten.no).
Bli også enig om kjøpet skal inkludere eventuell overlevering.
I saken blir Finn.no omtalt. Landevei er eid av VG, som er eid av Schibsted. Finn.no er også eid av Schibsted. Landeveis redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette. Redaksjonen står fritt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.