NN: "Har du ikke tenkt å spørre meg om 650b da?"
TS: " Er det noe vits i det da?"
NN: "Nei, egentlig ikke"
Under lanseringen var det derfor en gjennomgående fokus på 29ere. Selv om ingen av modellene Specialized vippet oss helt av pinnen, er det likevel en relativt stor avgjørelse at de nå går helt bort fra 26" hjul på den klassiske fulldemperen Stumpjumper FSR, med kun étt unntak: modellen EVO. Same, but different:
Forandringene fra den Stumjumper FSR vi kjenner til i dag, er ikke drastiske. Det dreier seg om ny grafikk og farger, samt utstyr. Toppmodellene blir utstyrt med SRAM XX1, og Commandpost IR senkepinne. EVO-modellene får sine sedvanlige modifiseringer som kraftigere dekk, bredere styre m.m.
Stumpjumper FSR 29 EVO hadde vi med i en gruppetest i Terrengsykkel #42, hvor den ble solid testvinner. Under oppholdet fikk vi prøvd EVO 26" og 29"-versjonene hyppig mot hverandre, og dette er helt klart to morsomme sykler - på hver sin måte.
26"-varianten med sine 150mm vandring og "små" hjul vil nok falle i smak hos de erfarne syklistene som liker å herje og kaste sykkelen rundt, mens storebroren med 29" hjul og 130mm oppleves som mer stødig og trygg, men likevel bunnsolid.
Leken lillebror
En mer interessant nyhet under oppholdet i Valence var presentasjonen av nye Camber Carbon. For snart 4 år siden skrev vi om budsjettmodellen Camber som ble introdusert. Den gang ble den markedsført som en billig inngangsbillett for de som ville komme igang med stisykling. 120mm vandring foran og bak, og X7/X9-utstyr.
Modellen har blitt videreutviklet de siden da. Lettere utstyr, og modeller på dyrere prispunkt, men for 2014 har rammen blitt redesignet og slanket, og i den sammenheng lanseres to "nye" modeller; Camber S-works, og Camber EVO, begge i karbon.
Spesielt frontpartiet på rammen har fått en solid ansiktsløftning, og er nå mye slankere enn på 2013-modellene. Vi fikk prøvd både Camber S-works og Camber EVO et par dager, og førsteinntrykket er at dette er en sykkel mange norske terrengsyklister bør ta en titt på. Relativt kort vandring, men riktige vinkler og store hjul gjør dette til en veldig kapabel sykkel. Her får man mange av de gode egenskapene til storebror Stumpjumper FSR i en lettere og sprekere innpakning.
Modellene Camber 29, Comp 29, og EVO 29 har ramme i aluminium, Comp Carbon, Expert Carbon og Expert Carbon EVO har fronttriangel i karbon og bakramme i aluminium, mens toppmodellen S-works har full karbonramme.
EVO-modellene får i tillegg 120mm vandring i stedet for 110 foran, bredere felger, kraftigere dekk m.m.
Fortsatt vil det være modeller i hele prissjiktet fra 1850$ til 9250$.
Vi fikk ingen endelig bekreftelse på vekt, men foreløpige tall var:
Camber Expert EVO: 27 pund - ca 12.2 kg
Camber Expert: 26 - ca 11.8 kg
Camber S-works: 24 - ca 10.8 kg
Priser: (kun i dollar, inntil videre)
SJ FSR | SW SJ FSR CARBON EVO 29 | $9,000 |
SJ FSR | SW SJ FSR CARBON EVO | $9,000 |
SJ FSR | SW SJ FSR CARBON 29 | $9,500 |
SJ FSR | SW SJ FSR CARBON 29 FRM | $4,500 |
SJ FSR | SJ FSR EXPERT CARBON EVO 29 | $6,200 |
SJ FSR | SJ FSR EXPERT CARBON EVO 29 FRM | $2,950 |
SJ FSR | SJ FSR EXPERT CARBON EVO | $6,200 |
SJ FSR | SJ FSR EXPERT CARBON EVO FRM | $2,950 |
SJ FSR | SJ FSR EXPERT CARBON 29 | $6,500 |
SJ FSR | SJ FSR COMP CARBON 29 | $4,000 |
SJ FSR | SJ FSR ELITE 29 | $4,200 |
SJ FSR | SJ FSR COMP EVO 29 | $3,300 |
SJ FSR | SJ FSR COMP EVO | $3,300 |
SJ FSR | SJ FSR COMP 29 | $2,900 |
| | |
CAMBER | SW CAMBER FSR CARBON 29 | $9,250 |
CAMBER | SW CAMBER FSR CARBON 29 FRM | $4,250 |
CAMBER | CAMBER FSR EXPERT CARBON EVO 29 | $6,000 |
CAMBER | CAMBER FSR EXPERT CARBON 29 | $6,300 |
CAMBER | CAMBER FSR COMP CARBON 29 | $3,800 |
CAMBER | CAMBER FSR EVO 29 | $3,000 |
CAMBER | CAMBER FSR COMP 29 | $2,600 |
CAMBER | CAMBER FSR 29 | $1,850 |