– Dette er et av de mest krevende prosjektene vi har jobbet med. Det kunne Joe Buckley, som jobber med utviklingen av Specialized´s terrengsykler fortelle. Vi dro til New Zealand for å se på hva han, og Specialized har jobbet med for 2016.
Stumpjumper FSR 6fattie – Fulldempet feiting
Den ene sykkelen Specialized lanserte, fikk vi dessverre ikke prøvd. Tidligere i år lanserte Specialized to halvdempere med ekstra feite dekk under sykkelfestivalen Sea Otter – Fuze og Ruze.
FEITING: Specialized hiver seg på trenden med feite dekk for fullt.
I New Zealand fikk vi se noe som vi finner minst like mye – eller mer spennende: den nye Stumpjumper FSR 6Fattie. Sykkelen er basert på den originale Stumpjumper FSR. Den store forskjellen finner vi ved hjulene. Pluss-size hjul er ikke noe nytt. Surly har hatt sin Krampus med 29+ i flere år. Trek lanserte nettopp sin halvdemper Stache, og Rocky Mountain sin fulldempede Sherpa. Denne nye hjul/dekkstørrelsen er akkurat i startgropen, og det vil bli spennende å se hva slags fotfeste den får. Team-ryttere som Curtis Keene og Mitch Ropelato var tilstede, og da vi spurte hva de syns om Stumpjumper FSR 6fattie, var svaret ”sinnsykt grep”.
Stumpjumper FSR 6fattie får 135mm vandring bak, 150mm foran, og 148mm bred aksling bak, på grunn av dekklaringen.
Stumpjumper FSR – Kortere og med lasterom
Specialized har mye fokus på innovasjon, og lage løsninger som kommer rytteren til gode. De siste årene har de utviklet konseptet SWAT – Storage, Water, Air, Tools. Kort fortalt går det ut på å gjøre tilbehøret til syklingen mer integrert, og minimere behovet for å ha med ryggsekk/drikkesekk på tur. Dette har resultert i blant annet bib-short med lommer, flaskeholder med integrert verktøyboks osv.
NOE FOR ALLE: Stumpjumper FSR vil komme i fem versjoner, helt fra den billigste aluminiumsmodellen Comp, til S-Works.
Det er flere forandringer fra forrige modell, en av de er lasterommet i underrøret. Nå har Specialized tatt SWAT et steg videre. Ikke bare har de skrudd fast deler til sykkelen, nå er det gjort en utskjæring i flaskeholderen, hvor man har et lokk med flaskeholder. Her kan man plassere små poser med slange, verktøy og andre ting man måtte trenge i selve underrøret på sykkelen.
BAGASJEROM: Inne i underrører er lasterommet for SWAT-utstyret.
I tillegg har Stumpjumperen fått plass til et miniverktøy ved bakdemperen, slik som på rittsykkelen Epic. Grunnene til å ta med seg sekk på sykkeltur begynner å blir forsvinnende få, hvis man følger på med shorts med lommer, vest, og flaskeholder. Dette lille lasterommet gir selvfølgelig en liten vektøkning, men fordelen vil være at sykkelen alltid står klar. Vi har prøvd SWAT-komponenter før, og er ikke bare utdelt positive. Mye koker ned til smak og behag.
INNPAKKING: Pumpe, slange, og annet nødvendig utstyr pakkes i praktiske tøyposer, slik at det ikke rakler rundt.
ALLTID MED: Med SWAT-verktøy inne i ramma, har du alltid med deg det mest nødvendige.
Geometrien på klassiker-sykkelen har også fått seg noen justeringer. Litt slakkere styrevinkel, samt kortere kjedestag er kanskje de viktigste og mest merkbare forandringene. For å få til kortere kjedestag, har broen mellom setestagene blitt fjernet. Med disse geometri-forandringene, vil det si at EVO-modellene kuttes fra Stumpjumper-serien. Nå som Stumpjumper FSR har fått en overhaling på geometrien, blir steget opp til den grovere Enduro veldig lite, dermed blir EVO-variantene overflødige.
Sykkelen vil fortsatt ha 135mm vandring bak, og 140mm foran.
Specialized har hele tiden vært en pådriver for store hjul, og de gjentok nok en gang at de lager flere hjulstørrelser – så får rytteren velge selv. Syklene vil derfor være tilgjengelige med både 27,5 og 29 – og 27,5+ selvfølgelig.
Rhyme 650b - Sti og enduro til damene
Til nå har stisykkelen Rumor (29-er hjul og 130mm vandring f/b) vært den groveste sykkelen i sortimentet for jenter. Med Rhyme tas steget opp. Sti- og endurosykkelen for jenter får 150mm vandring foran og bak, og er i stor grad basert på Stumpjumper FSR. Forskjellen ligger i en bakdemper som har blitt tilpasset lettere ryttere, samt dame-spesifikke komponenter som styre og sete. En annen fiks detalj, er at den justérbare setepinnen vil ha forskjellig vandringslengde etter størrelse. Sykkelen vil selvsagt også ha det nevnte SWAT-rommet i underrøret.
FOR DAMENE: Rhyme er dame-utgaven av Stumpjumper.
Rhyme vil komme i tre utgaver; Expert, Comp Carbon og Comp, hvor Comp har aluminium frontramme, de to øvrige har karbon.
Sykkelen vil i motsetning til Stumpjumper FSR kun være tilgjengelig med 27,5-hjul, siden Specialized har et alternativ i Rumor.
Førsteinntrykk Stumpjumper FSR
Selv om vi ikke fikk prøvd den nye Stumpjumper 6fattie, fikk vi flere dager med sykling på den vanlige stumpjumper FSR i skogene rundt Rotorua i New Zealand. Stiene der minnet lite om hva man for eksempel finner i de fleste skogene rundt norske byer, her var det stort sett menneskebygde stier uten særlige tekniske knotepartier å snakke om. Raske utforkjøringer med hopp, trange svinger og doseringer derimot, var det nok av.
I løpet av testturene fikk vi prøvd både 29- og 650b-versjonen av Stumjumper. Mye er kjent fra dagens Stumpjumper-plattform, men om noe, har responsen i trange partier blitt enda et knepp bedre. Dette var spesielt merkbart på 29er-versjonen, hvor kjedestagene har blitt kneppet inn fra 455 til 435mm.
Teamet fra Specialized kunne fortelle oss at det hadde blitt gjort forandringer i demperoppsettet også. Der hvor vi tidligere har følt at Stumpjumper har den litt mer ”sporty” følelsen, med en fast demperfølelse, føltes bakdempingen enda mer bunnløs og myk i de verste utforkjøringene når vi kjørte med bakdemperen i helt åpen modus. Dette merket vi kanskje spesielt godt på 27,5-varianten.
SWAT som konsept, er vi ikke udelt positive til. Vi kan se fordelen ved å ha alt tilgjengelig på sykkelen, men det er fortsatt ikke alle turer hvor dette er ”nok”.
”Innovate or die” er et utsagn Specialized har flagget før. Specialized har tatt en klassiker og gitt den enda noen forbedringer, for å henge med i tiden. Kortere kjedestag og forbedret demping gjør at en sykkel vi allerede liker godt, opplevdes enda bedre.
Vi kommer tilbake med en mer utfyllende test av Stumpjumper FSR, og Stumpjumper FSR 6fattie!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.