Men tenk ikke at det bare er samme sykkel med forskjellig gaffel og utstyr. Nei, Specialized har laget to forskjellige rammer med tilpassede detaljer.
La oss begynne med WC-modellen først.Video fra Specializeds debut med Epic WC i Andorra. Omtalen av sykkelen fortsetter under videoklippet.
<iframe src="http://www.youtube.com/embed/kZMvohVYEGU" frameborder="0" width="425" height="350"></iframe>
Specialized Epic har alltid vært en rittmaskin. Den var den første fulldemperen som vant et VM-gull i rundbane og også den første fulldempede 29er-sykkelen som vant VM-gull og OL-gull. De siste årene har Epic kun vært tilgjengelig i 29er-versjon, og dette gjelder også for 2014.
Epic WC er en rendyrket rundbanemaskin. Rammen er konstruert med kortere vandring enn den vanlige Epic-modellen, i tillegg til at den har noe høyere krankhus. I tillegg er bakrammen unik for Epic WC med større og stivere kjedestag. De har funnet plass til dette ved at frontramma er konstruert kun for bruk med krank med bare ett tannhjul. Når de ikke trenger plass til frontgir og ekstra krankdrev kan de utstyre WC-modellen med kortere og kraftigere kjedestag. Dette gir økt sideveis stivhet noe rundbanesyklister er opptatt av. Sykkelen er satt opp med 95 mm vandring foran og bak og med en bakdemper som er satt opp litt hardere fra fabrikken enn den på den vanlige Epic-sykkelen som har 100mm vandring.
Begge rammene er lettere, har internt vaierføring og nye, tynne rør. Det mest umiddelbare er det tynne tverrstaget mellom seterøret og overrøret, over demperen. Dette er tynnere enn før, samtidig som demperen er plassert høyere på rammen enn før, uten at skrittklaringen er blitt noe dårligere. Dette er oppnådd ved at overrøret er bøyd og flatt. Med demperen høyt under overrøret har Specialized klart å finne plass til to flaskeholdere inne i rammetriangelet på både WC-modellen og den vanlige, bra!
WC-modellen kommer i to utgaver der toppmodellen S-Works veier 9,05 kilo uten pedaler. Det er ganske imponerende for en fulldempet 29er med Brain-bakdemper og med relativt kraftige 2,0-dekk.
I terrenget
Vi fikk oss en tur på en Epic WC S-Works der vi syklet 500 høydemeter på grus før vi dundret ned en konstruert stiløype ned igjen i sykkelanlegget i Copper Mountain i Colorado. Med klatring fra 3000 meter over havet sitter godfølelsen litt lenger inne en normalt, men det er liten tvil om at Epic WC er en kvikk sykkel i klatringene. Den føles kvikk og stiv, samtidig som dempersystemet gir godt grep, også med Brain-demperen stilt inn med ganske hard terskel. Årets brain-demper er også helt ny og terskelen mellom åpen og låst er mindre merkbar enn tidligere. I tillegg er antall klikk i terskeljusteringen nå kun fem, mot 14 tidligere. Fortsatt er det unike med Brain-demperen at den åpner seg for slag fra underlaget, men forholder seg stiv når du trår på jevnt underlag. Hadde vi kunne velge hadde vi ønsket oss terskeljusteringen på et litt mer tilgjengelig sted enn ved navet i bakhjulet. Vi satt demperen i midtstilling og følte det fungerte fint både opp og ned.
Nedover i anlegget i Copper Mountain var det åpenbart at Epic WC er bratt og skarp. Den kan kjøres fort også i teknisk terreng, men den er ganske hard og lite ettergivende. Fokuset er på grep oppover og i svingene bortover og nedover. Her hjelper det mye med bakdemper kontra stiv bakramme. I moderne rundbaneritt kjøres det kun i en og en halv time og da er det eksplosivitet i motbakkene som er aller viktigst, her leverer Epic WC varene. SRAMs XX1-gruppe er en selvfølge på denne sykkelen, da den ikke har mulighet for montering av frontgir. Rock Shox-gaffelen har Specializeds Brain-innmat. Denne lar seg justere fra toppen av gaffelbeinet. Fint i ritt med lange strekninger opp og ned. I småkupert terreng er det best å la den være i en midtstilling.
Epic WC fremstår som ganske kompromissløs og bidrar ikke med mye komfort i grovt terreng. Den er velegnet til det den er konstruert for, men vil også fungere bra i norske maratonritt med mye grus og korte terrengpartier.
Ny standard-Epic med bagasjerom.
Standard-Epicen kommer også i flere modeller med forskjellig utstyrsnivå, men forskjellene fra WC er at den vanlige Epicen har 100 mm vandring foran og bak, litt mykere innstilling på bakdemperen, og litt slakere vinkler. Rammen har også litt slankere og lengere kjedestag for å gi plass til dobbelkrank og frontgir.
I tillegg kommer de dyrere modellene i den vanlige Epic-serien i 2014 levert med en SWAT-pakke. Hva? Tenker du sikkert. SWAT står hos Specialized for: Storage Water Air Tools. Hva det innebærer er at Specialized har tilpasset rammen til montering av små verktøy og reserveslangetasker.
Vi har nevnt de doble flaskeholderne allerede. I tillegg har både WC og standard Epic fått et rom for et spesialtilpasset miniverktøy i tomrommet foran bakdemperen, inne i overrøret. Fikst! På de vanlige Epic-syklene vil du i tillegg få med en egen taske som monteres på en tredje skrue nedenfor flaskeholderen på underrøret. Denne tasken kommer fiks ferdig med reserveslange, gasspatron og en dekkspak.
Verktøyet i overrøret er superfikst, slangetasken på underrøret ser litt klein ut, men den er funksjonell på lange turer og i lange ritt der du ikke ønsker å ha på sekk. Det ser uansett cleanere ut enn å tape fast slange og patron til setepinnen eller styreframspringet.
Vi prøvekjørte standard-Epicen langs Colorado-trail som er en fin, jevn sti som går gjennom Copper Mountain til både Boulder og Vail. Sammenlignet med WC er bakdemperen litt mykere i samme setting, mens vinklene er en grad slakere og krankhuset noe lavere. Alt dette bidrar til gode og balanserte egenskaper i det meste av maraton-aktuelt terreng. Standard-Epicen kommer i utgangspunktet med dobbelkrank og noe kraftigere dekk enn på WC. S-Works-modellen kommer med Shimano XTR-oppsett på gir, mens Magura står for bremsene. Alle ritt-toppmodellene til Specialized kommer med de helt nye Roval Control SL 29-karbonhjulene som veier 1370 gram for paret i 29-tommers størrelse.