SETE/SETEPINNE: Body Geometry Phenom Comp/X-Fusion manic senkepinne 125 mm vandring
HJUL OG DEKK: Roval Control Carbon, 25mm indre bredde/Ground Control GRIPTON 29x2.3 Foran, Fast Trak GRID GRIPTON 29x2.3 bak
DRIVVERK: SRAM GX Eagle med Truvativ Stylo DUB krank m/32T
BREMSER: SRAM Level TL
Epic EVO er en standard Epic-ramme påmontert kraftigere og lengre gaffel med mer vandring, senkepinne og kraftigere dekk. Alt annet er likt som på den mer kompromissløse rittsykkelen Epic Expert ikke-EVO. Endringene som er gjort i forhold til standardmodellen er gjort for å gjøre EVO-modellen mer stivennlig og mer kapabel i krevende terreng.
Vi sitter veldig godt på Epic EVO. Geometrien på vanlig EVO er middels progressiv med ikke så alt for slak styrevinkel, middels langt overrør og middels korte kjedestag. I EVO-versjon er styrevinkelen en grad slakkere - 68,5 grader. Rammelengden krymper med en centimeter, samtidig som rammehøyden økes nesten tilsvarende. Stemlengde og styrebredde er den samme på begge modeller. Sykkelen føles passe lang, samtidig som det er lett å vekte fronten i klatringer, også sittende.
Som på alle Epic-modeller kommer også EVO-modellen satt opp med Specialized sin unike Brain-bakdemper. EVO-modellens gaffel er dog ikke utstyrt med denne automatiske låsefunksjonen som gaflene på standard-Epic har.
På en måte går det an å se på Epic EVO som en mer moderne Epic. Slakere styrevinkler, kraftigere dekk og senkepinner har blitt mer og mer vanlig også i skarpskodde verdenscupfelt i rundbane. I krevende maraton- og etapperitt med høyt stiinnhold er det blitt regelen, i hvert fall for alle andre enn de ekstremt topptrente og teknisk finslepne syklistene som kjemper helt i fronten av feltene.
Specialized Epic er i standardutgave en av markedets beste rittsykler. Den har gode egenskaper i teknisk terreng og et spesielt effektivt bakhjulsoppheng og demperoppsett. Brain-oppsettet ofrer noe komfort for enda høyere tråkkeffektivitet. Viktig for ambisiøse rittsyklister. EVO-modellen beholder alle disse gode egenskapene, men byr i tillegg på et par ekstra trumfkort. Den ekstra lange og mer robuste gaffelen gir økt trygghet og presisjon nedover. At den slakker opp både styre- og setevinkelen med en grad i ukomprimert stand motvirkes elegant av Specialized ved at X-Fusion-senkepinnen er uten bakoverbøy, slik at setet festes sentrert på pinnen. Standard-Epic har pinne med 25 mm bakoverbøy. Dette kompenserer for slakere setevinkel, men flytter også vekten ørlite grann mer fremover.
På Epic EVO sitter du med andre ord like godt over pedalene, men du har styret litt nærmere deg. Forhjulet får du litt lenger foran deg på grunn av slakere styrevinkel. Begge deler gir selvtillit og kontroll i krevende terreng. Høyere front og litt kortere rammelengde oversettes også til økt lekenhet.
Epic EVO føles ekstremt effektiv i klatringene. Den skyter fart over kanter og er kvikk både sittende og stående. Specialized sin særegne Brain-løsning kan stilles inn i fem nivåer. Bryteren for å justere det Specialized kaller Brain fade sitter helt bakerst på sykkelen på selve Brain-enheten som er montert rett foran bakakslingen på venstre side. De fem nivåene går fra helt uten Brain - altså demperen åpen som på en vanlig demper, til tilnærmet helt låst der Brain-enheten holder bakdemperen låst i de aller fleste sammenhenger.
Vi har tidligere kritisert Brain-løsningen for at den har en ubehagelig følelse mellom åpen og lukket. Brain-enheten fungerer enkelt fortalt ved at et tungt messingstempel tetter igjen demperfunksjonen så lengde det hviler i bunnen av Brain-enheten. Slås messingstempelet løst fra hvileposisjonen sin åpnes demperfunksjonen. I teorien skal dette kun skje når bakhjulet får slag fra underlaget. I følge Specialized skal også denne åpningen og lukkingen skje tilnærmet sømløst. Overgangen er ikke sømløs. Du føler et merkbart klunk i sykkelen når stempelet slås løst. I tillegg skjer det også over jevne kompresjoner og i situasjoner der du setter deg litt hardt ned på setet - altså ikke bare etter slag fra underlaget. I kneppene nærmest helt låst skjer det hele tiden. Følelsen er ikke en av økt effektivitet, men av uforutsigbarhet og at noe er løst.
Med Brain-fade-bryteren ett hakk fra helt åpen blir klunkingen sjelden vare. Du kan likevel klart føle at demperen varierer mellom fast og åpen, og du kan innimellom kjenne det velkjente Brain-klunket. Brain Fade-bryteren er helt utilgjengelig i fart så du må stå for valget du har tatt hvis du ikke ønsker å gå av sykkelen.
På turer i terrenget valgte vi oftest enten helt åpen Brain eller ett klikk fra helt åpen. Skal du på en ren grustur eller er villig til å gå av sykkelen før terrengpartier kan du bruke klikkene i den andre enden mellom stipartiene. Vi opplevde ikke at vi fikk voldsomt mye mer igjen for tråkket i innstillinger der det klunket mer, enn i innstillingen der vi slapp det markerte klunket i tide og utide.
Å sykle fort på tekniske stier med en sykkel med kort dempervandring og rittsykkel-lignende geometri er vanvittig gøy når både kropp og sykkel takler det. Den korte vandringen gjør at du aldri havner bakpå etter kompresjoner. Relativt lav front gir en god angrepsposisjon for flater og korte klatringer som du kan jage over for å få med deg mer fart inn i utforbakkene på den andre siden. Med senkepinne blir mye av faren ved lav front og bratt styrevinkel, sammenlignet med stisykkel unngått. Med vekten bak og lavt kan du pløye gjennom mye og droppe ned bratte renner og kanter uten frykt for å gå over styret.
Epic EVO eller Stumpjumper ST
Specialized lanserte kun for kort tid siden sin nye Stumpjumper ST. Denne sykkelen tar over for modellen Camber. Vi har testet Stumpjumper ST tidligere i sommer. Denne testen kan du lese i Terrengsykkel 77 i det digitale arkivet.
Stumpjumper ST blir frontet som en stisykkel som du kan sykle fort på. Epic EVO er en rittsykkel med ekstra stiegenskaper. Til tross for at syklene har mange likhetstrekk er de ganske så forskjellige i opplevelsen. Stumpjumper ST er litt over 1 kilo tyngre enn Epic EVO, men mye av denne vekten kan tilskrives de kraftigere dekkene.
Epic EVO beholder den stramme racing-følelsen som vanlig Epic har, delvis takket være Brain-systemet, men også både vandring og geometri bidrar til denne følelsen. Stumpjumper føles rask og kvikk, men ikke like knivskarp og effektiv som Epic EVO. De to syklene har helt klart overlappende bruksområde, men brukeren som foretrekker den ene eller den andre vil nok være litt forskjellig. Epic EVO vil funke best for rittsyklisten som har god teknikk og høyt O2-opptak, men en dragning mot rask sykling på krevende stier. Epic EVO belønner de med gode reflekser og teknikk med kontant fraspark og presise utforegenskaper, men den straffer deg også hardere hvis du ikke er offensiv og fullt konsentrert. Stumpjumper ST og tilsvarende sykler med noe slakere geometri, kraftigere dekk og 120 mm vandring er mer tilgivende og vil føles tryggere i grovere og brattere terreng, men også noe roligere i akselerasjoner og klatringer. Den vil tillate litt mer slurv i sporvalgene og ha større reserverer utfor, men også foretrekke en mindre offensiv teknikk i klatringene. Du bør sitte å trå mer på Stumpjumper ST. Da lar du demperne og dekkene jobbe. Epic EVO vil trives bedre med en angripende klatrestil, gjerne stående. Stumpjumper ST passer bedre til stisyklisten som ser for seg å sykle ett og annet ritt i teknisk terreng, enn rittsyklisten som trener og øver mest på sti.
Vi testet Epic EVO både i typisk ritt-terreng med åpne flater og bratte knekkere. Vi klatret raskt og effektivt mange høydemeter på grusveier, men vi testet også i typisk terreng som vi også liker å teste enduro- og stisykler i. I de partiene der det går fortest og slagene er størst blir det mer nervøst og utsatt med Epic EVO enn på en stiversting med 150 mm vandring og 2,5-dekk, men det er likevel overraskende hvor tøft og fort man kan sykle med en så lettmanøvrert doning som lynraskt lar deg endre retning, bråbremse og starte igjen, nesten uten forsinkelse eller treghet. Vi opplevde ikke å bunne hverken gaffel eller bakdemper på en ubehagelig måte, selv om vi brukte all tilgjengelig vandring og vel så det ved flere anledninger.
I klatringer føles også den marginalt høyere kranken som en fordel sammenlignet med standard-Epic. Du slår sjeldnere nedi underlaget med pedalene i tekniske klatringer og kan variere mellom stående mæling og sittende finspinning også i grovere terreng. Fremkommerligheten er suveren.
Specialized Epic Expert EVO er en helt fabelaktig bra rittsykkel. Den er sannsynligvis bedre enn standard-Epic for 95 prosent av oss i 95 prosent av tilfellene. Den gjør deg tryggere, modigere og raskere utfor, uten at du blir noe tregere i motbakkene. Vi hadde gjerne sett en annen løsning enn Brain-varianten. En fjernstyrt bryter med de vanlige tre innstillingene på bakdemperen hadde fungert bedre, slik som det er på Scott Spark. uten klunk og uten at man må gå av sykkelen for å justere innstillingene. Hadde Specialized strippet EVO-modellen for Brain-oppsettet ville de også spart en del av vektdifferansen mellom Expert EVO og den vanlige Epic Expert-modellen. Senkepinne og 2,3-dekk bør du uansett unne deg til de aller fleste norske terrengritt og treningsløyper. Vektdifferansen ligger dermed egentlig kun i gaffelen og er på 200-300 gram.
Specialized Epic Expert EVO er en super sykkel til tekniske maratonritt som Terrengsykkelrittet, Ultrabirken, Eventyrrittet, Furusjøen rundt og lignende maraton- og etapperitt i utlandet. Den er også en super rundbanerittsykkel til alt fra elite til master-cup og sportsklassen. I tillegg er den super som treningssykkel. Da den gir litt større marginer i terrenget enn renere rittsykler gir, det kan gjøre at du trener og øver mer i det terrenget du faktisk ønsker å sykle i. Specialized Epic Expert EVO er på mange måter rittsykkelen de fleste av oss med rittambisjoner egentlig burde hatt både de dagene vi monterer startnummer og de fleste av de andre.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.