Halvdemperens død har blitt spådd i mange år, men produsentene lanserer likevel stadig nye sykler uten bakdemper. De konkurrerer om å være lettest, men også stivest og mest ettergivende.
LUKSUSHARDTAIL: Specialized Epic S-Works AXSer satt sammen av markedets aller dyreste komponenter, inkludert wattmålingskrank og elektronisk gir.
Specializeds siste nyhet på halvdemperfronten er en helt nyutviklet Epic HT.
Ja, også halvdemperne til Specialized heter Epic. Navnet stammer helt fra Ned Overends VM-vinnende sykkel i det aller første terrengsykkel-VM i 1990, også den en super-hardtail.
I en lengre periode var det rittfulldemperen fra Specialized som het Epic, mens halvdemperne het Stumpjumper. De siste to generasjoner av Specializeds topphalvdemper har også båret navnet Epic.
Siste generasjon halvdemper fra Specialized, er nær sagt selvfølgelig, den letteste terrengsykkelramma de har laget noensinne. Rammevekten for S-Works-modellen på 775 gram i størrelse medium gjør Epic til den aller letteste masseproduserte terrengsykkelrammen på markedet. Nisje-merket Unno hevder deres er lettere, men Unno lager kun noen titalls rammer og kun i en størrelse.
Nye Epic HT kommer i fire forskjellige S-Works-varianter. Alle disse har den superlette rammen med vekt under 800 gram. I tillegg kommer Epic HT i hele seks versjoner med en rimeligere rammekonstruksjon med en rammevekt på 915 gram. S-Works rammen er også tilgjengelig i to fargevarianter løst.
Testsykkelen her er den aller dyreste i kolleksjonen. Utstyret er også hentet fra de helt øverste hyllene i utstyrsprodusentenes hierarki. SRAMs trådløse girsystem, Eagle AXS sikrer elektronisk girpresisjon uten ledninger eller vaiere. De brede karbonhjulene fra Specializeds eget hjulmerke, Roval er håndbygget med nav-innmat med ekstra inngrepspunkter og eiker fra DT.
Bremseskivene er montert med titanskruer. Setepinneklemma har titanskrue og stemet har titanbolter. Quarq-kranken kommer med ferdig installert watt-måler klar til bruk.
Foruten drivverket og bremsene som er fra SRAM, kommer alle sykkelens komponenter med Specializeds egen logo på, inkludert holker og dekk. Mange andre husmerker på komponentsiden er mindre gjeve enn tredjeparts merkevarer, men Specialized leverer klassebeste også på komponentsiden.
Som et eksperiment tok vi for oss sykkelens utstyrsliste og fant frem veil-priser på alle deler, samt ramma, som Specialized priser til 29 000 kroner.
Hvis vi kjøper alle delene som sykkelen kommer med til veil-pris oppgitt på Specializeds egne nettsider, eller til butikkpris i Norges største sykkelbutikk på nett, Bikeshop, ender vi opp med en totalpris kun 600 kroner over Specializeds totalpris for denne sykkelen.
Vi må kunne anta at Specialized da også har tjent godt på ramma, setepinnen til 1999 kroner, setet til 2500 og hjulsettet til 19 000 kroner.
Den spesielle SID-gaffelen med Brain-funksjon koster 19 000 kroner på Specialized.com. En vanlig Rock Shox SID World Cup-gaffel, lik Brain-gaffelen, bare uten Brain-funksjon, koster til sammenligning 11 000 kroner.
Vi kan med en gang slå fast at Specialized Epic S-Works HT AXS ikke er sykkelen du kjøper hvis du er veldig prissensitiv.
Den hakket rimeligere Epic S-Works HT Ultralight koster 10 000 mindre og kommer med mekanisk XX1 Eagle-drivverk uten wattmåler og en helt Brain-fri Fox 32 Stepcast-gaffel.
Specializeds nye Epic halvdemper føles som rå rittrakett fra første tråkk. Den lave vekten gjør at vi gjerne jager opp grusbakkene både ett og to gir tyngre enn vi vanligvis gjør. Girskiftene går unna med et markert klikk på kontrollenheten, som de elektroniske girspakene nå skal kalles. Det breie styret gir suverent moment under stående klatring og spurting. Wattmåleren gjør heldigvis sitt til at vi ikke overestimerer egne evner. Du blir sliten på en supersykkel som dette også.
Inn på stiene kommer den moderne geometrien godt til sin rett. Kort stem, bredt styre og lang ramme gir suveren kontroll. I slagete terreng føles ikke sykkelen så ettergivende som Specializeds PR-materiell skal ha det til. Sykkelen føles mer enn noe dønn stram og presis. Den lave vekten er en ting, men Specialized har klart å lage en superlett sykkel som føles superrobust og har skikkelig breie dekk som ikke punkterer på hvert minste slag.
Store 2,3-dekk er det som gjelder i moderne rundbane- og maratonritt. Vi starter testingen med 22-23 psi i dekkene, men går ned til 19 psi etter et par turer. Det lavere trykket hjelper på både komfort og grep, men det er fortsatt ikke tvil om at det er en realt stiv hardtail vi trakterer.
I krevende utforkjøringer gir geometrien med 68,5 graders styrevinkel og rammelengde på 455mm i large, inspirasjon til å slippe på. Det føles trygt å gi realt gass, selv med setet i full høyde. Størrelsene M, L og XL kommer alle med 75 mm kort stem. Noe som kompenserer noe for den lange ramma, slik at avstanden fra setet til styret er omtrent som før, selv om forhjulet er flyttet lenger fram. Det breie styret gir suveren kontroll. Dessverre føler vi igjen at Brain-funksjonen i gaffelen tar bort noe av sykkelens utforpotensial. Gaffelens Brain-funksjon gjør det den skal. Den låser gaffelen så fort du er på jevnt underlag og åpner den når du treffer et slag.
Men selv med Brain-Fade-bryteren, som er montert øverst på høyrebeinet, skrudd helt mot minst mulig Brain-funksjon, føles gaffelen stivere og mindre smidig enn vi ønsker oss. Brain-funksjonen som automatisk åpner for slag føles mer som en irritasjonsfaktor enn et pluss. I så måte fremstår den 10 000 kroner rimeligere UL-modellen av Epic S-Works som en modell å foretrekke, til tross for det mekaniske drivverket på denne. På den slipper vi Brain og kan låse gaffelen hvis og når vi selv vil.
Specialized Epic S-Works HT har potensial til å være den aller beste halvdemperen vi har prøvd, men Brain-gaffelen kommer litt i veien på akkurat denne modellen. Halvdempere er for ambisiøse rittsyklister nå oftest som en sykkel nummer to å regne. Rittfulldemperen er som regel førstevalget. Men er du på utkikk etter en rå og moderne ritthalvdemper er Specializeds nye Epic HT en sykkel som gir superkrefter oppover og selvtillit nedover.
SRAM Eagle AXS
SRAM Eagle AXS
SRAMs trådløse girsystem er i andre generasjon med AXS. Det som begynte som en 11-delt-gruppe på landeveien, har nå blitt et 12-delt girssystem som kan kombineres på tvers av terreng- og landeveisgrupper. På landeveis- og grussykler heter gruppene Force og Red AXS. Alt av AXS-komponenter kan kombineres, slik at du kan bruke terrengbakgir på grussykkelen, eller Eagle-kontrollenhet på en sykkel med flatt styre og landeveisdrivverk forøvrig.
Under testingen fungerte Eagle AXS-oppsettet på Epic-sykkelen helt feilfritt. Kontrollenheten kan trykkes på på fire forskjellige steder. Du kan programmere i en egen app hvilken knapp som skal gire opp og hvilken som skal gire ned. Vårt oppsett var programmert til å gire til lettere gir ved å trykke inn den største knappen og til tyngre gir ved å trykke tommelen opp på den øvre knappen. Knappene gir fra seg et tydelig klikk når du trykker på dem, og kjedet flytter seg akkurat dit det skal, hver gang. Du trenger ikke å time girskiftene, eller trykke litt ekstra for å lure kjedet på plass. Ett trykk = ett gir. Smakk, smakk. Ønsker du å gire mange gir på rappen kan du trykke flere ganger, eller holde knappen inne. Å gire fra den ene enden av kassetten til den andre går ikke like fort som på et mekanisk oppsett, men du slipper at giret beveger seg litt for langt eller litt for kort.
Bakgiret til Eagle AXS er til forveksling likt det mekaniske XX-giret. AXS-bakgiret har et lite batteri festet bakpå bakgiret. Dette lades raskt i en tilhørende lader. På full lading kan du sykle i minst 20 timer, de fleste vil få langt flere timer ut av et fulladet batteri. Lading tar en time. Et ekstra batteri veier 24 gram. Du parer gir og kontrollenhet raskt med et par små knapper på hver av enhetene. Knappene på kontrollenheten fungerer også som mikrojusteringsknapper. Trykk på knappen mens du trykker på girspaken i den ene eller andre retning for å justere giret 0,2 mm i samme retning som girknappen du trykker på. Knappen på bakgiret kan brukes til å skifte gir uten bruk av kontrollenheten, f.eks ved mekking med sykkelen i et stativ. Bakgiret har også en krasjfunksjon som gir litt etter å trekker giret inn mot sykkelen hvis det får et hardt slag. Dette kan spare deg for dyr brekkasje. Stram kløtsj er på plass som på de mekaniske SRAM-girene og knappen for å låse girarmen i åpen posisjon for å ta av bakhjulet er den samme som på de mekaniske girene.
Oppgraderingssett bestående av bakgir, kontrollenhet, lader og justeringsverktøy koster i overkant av 10 000 kroner. Bakgiret alene koster nærmere 8000. Det å knerte et bakgir kan med andre ord fort bli dyrt. Kontrollenheten bruker ett CR2032 myntbatteri. Dette skal i følge SRAM vare i to år med mye sykling.
Hovedfordelen med AXS-gir er at det aldri vil trenge justering så fremt girøret ikke bøyes. Motoren i giret gjør at det ikke vil bli treigt i gjørme, i tillegg til at det er programmert til å gi etter hvis det får et slag. Funksjonen er helt perfekt - det er opp til hver enkelt om fordelene er verdt den stive prisen.
Brain-gaffel har stor terskel også i laveste terskelinnstilling
AXS-bakgir veldig dyrt å erstatte
Ekstremt dyr
Ikke superettergivende
Lite krankdrev til rittsykling
Score
Utstyr mht pris 7
Grus 10
Teknisk klatring 8
Kupert sti 8
UTFOR 7
Finish 9
sykkelglede 7
Vinnerpotensial 9
Snitt 8,13
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.