Specialized lanserer helt ny Epic og Epic EVO uten Brain!
Historiens mestvinnnende rittfulldemper i verdenscup og mesterskap blir nå lansert i to nye versjoner. Lettere og stivere ramme, mer moderne geometri og i en EVO-modell uten Specializeds spesielle Brain-funksjon. Her er alt du trenger å vite.
NY EPIC: Specialized Epic er tidenes mestvinnende rittfulldemper - Nå i helt ny versjon
Lesetid: 7 minutter
Specialized Epic er en sykkel med en hel drøss med meritter å vise til. Specialized sier selv at syklister har tatt over 100 verdenscupseiere og pallplasseringer på sykkelen. Epic var den første rittfulldemperen som ble brukt til å vinne VM-gull i rundbane da Christoph Sauser vant i gullet i Val Di Sole i Italia i 2008.
Når nå Specialized lanserer sin aller nyeste versjon av den suksessrike sykkelen er det med flere endringer i forhold til forrige generasjon. Dette er sykkelen som Specialized sansynligvis ville ha lansert foran Tokyo-OL og som vil være Annika Langvad og Alan Hatherlys rittverktøy når rundbanesesongen sparkes i gang igjen på sensommeren.
Som med forrige generasjon er det heller ikke bare en Epic-versjon som lanseres, men to - vanlig Epic til rittsykling og Epic EVO tilpasset rask stisykling og krevende terrengsykkelritt med mye teknisk terreng.
Brain-funksjonen gjør at bakdemperen låser seg automatisk på slett underlag og åpner opp så fort bakhjulet treffer en hump eller slag. Brain har helt siden begynnelsen gitt en X-faktor til Specialized Epic som få andre sykkelmerker har klart å matche. Man kan justere Brain-enheten i flere nivåer, fra helt låst til at den ikke låser i det hele tatt.
At Epic er et effektivt rittvåpen ser vi av resultatlistene i store ritt, men til stisykling har Brain-funksjonen vært mindre populær, da den kommer med et markert klunk hver gang bakdemperen åpner.
Nye Epic beholder Brain-funksjonen på rittversjonen, men dropper den på EVO-modellene.
Den nye Brain-enheten og bakdemperen som er koblet til den, skal være smartere enn noen gang, og enda bedre til å skille mellom slag fra underlaget og syklistens påvirkning fra oversiden.
Selve Brain-enheten er i enda større grad enn tidligere laget som en integrert del av bakramma på sykkelen. Bakbremsen sitter foran Brain-enheten, som sitter inne i venstre kjedestag.
På alle rittversjonene av nye Epic sitter det også Brain-enhet i RockShox-gaflene som kommer på syklene.
Ny rammekonstruksjon og geometri
Akkurat som på forrige generasjon Epic har Specialized droppet den såkalte FSR-linken fra sine Epic-sykler. FSR-linken, gjerne kjent som Horst Link, er leddet som Specializeds andre sykler, og tidligere Epic-modeller har på kjedestaget, foran bakgiret. De siste års Epic-modeller har droppet dette leddet til fordel for en enklere, lettere og mer sideveis stiv rammekonstruksjon.
Nye Epic er synlig annerledes enn forrige generasjon ved at den ikke har et ekstra rammestag langs bakdemperen. Geometrien er også modernisert på en måte som gjør nye Epic til en av de aller mest progressive rittsyklene på markedet.
I rittversjon har Epic 67,5 graders styrevinkel og et krankhus som er senket hele 9 mm lavere enn på forgjengeren. Dette er kombinert med lengre frontramme, kortere stem og en bakramme som er oppgitt til å være 15 prosent stivere enn forgjengeren.
I nyeste versjon er modellene under S-works-nivå nå like lette som forrige generasjons S-works-ramme, mens den nye S-Works-ramma er 100 gram lettere enn fjorårets S-works.
De slanke linjene på nye Epic gir Epic et klassisk utseende, mens geometrien hinter til gode egenskaper i teknisk terreng. Lavere overrør gir god plass til gestikulerende kroppsspråk og en lang senkepinne, hvis man ønsker det.
EVO uten Brain og mer vandring
EVO-modellene kommer med senkepinne som standard. Frontpartiet er noe mer kantete enn tidligere. Vaierføringen er ryddig med en trippel-inngang på styrerørets venstre side for bakbrems, bakgir og senkepinne-vaier.
Som nesten alle rittfulldempere på markedet har også nye Epic 100 mm vandring foran og bak.
EVO-versjonen har blitt jazza opp med 110 mm vandring bak og 120 mm vandring foran. Dette gir EVO-modellen en enda slakere geometri med styrevinkel på 66,5 grader som standard.
En såkalt flip-chip i demperfestet lar deg rette opp vinklene ørlite grann til 67 grader, denne endringen hever også krankhuset 6 mm.
Nytt av året på EVO-modellene er at de ikke kommer med Brain. Mange stisyklende rittsyklister, eller rittsyklende stisyklister, inkludert oss i Terrengsykkel, synes dette er en oppgradering mer enn nedgradering.
Uten Brain-enheten er det lettere å justere bakdemperen til å være aktiv hele tiden, slik at vi unngår det typiske Brain-klunket, samt at det gir muligheten til heller å låse av bakdemperen etter eget ønske med spaken på selve bakdemperen.
Dette gir EVO-modellen mer av den følelsen vi liker i stisykler, et bakhjul som følger underlaget også i klatringer og som setter seg litt i svinger, når vi trykker til. For mange vil også Epic EVO være velegnet som rittsykkel, spesielt til litt mer krevende ritt, også uten Brain-funksjonen.
Ritt-Epic kommer i fire versjoner og som løs S-Works ramme. Epic EVO kommer i fire forskjellige versjoner, samt som rammesett.
EPIC SW 139.999 kr med S-Works ramme, SID Ultimate gaffel, XX1 AXS drivverk, Quarq wattkrank og Roval SL-hjul
EPIC PRO 102.999 kr med SID SL, XX1 AXS og Roval Control hjul
EPIC EXPERT 78.999 kr med SID Select+ X01/GX og Roval Control hjul
EPIC COMP 51.999 kr
EPIC SW Rammesett 59.999 kr
EPIC EVO SW 133.999 kr med S-Works ramme, SID Ultimate gaffel, XX1 AXS drivverk, Quarq wattkrank og Roval SL-hjul
EPIC EVO PRO pris ukjent med Fox Float SC 34, Shimano XTR og Roval Control hjul
EPIC EVO EXPERT 78.999 kr med SID Select+ X01/GX og Roval Control hjul
EPIC EVO COMP 54.999 kr med SID Select+, Shimano SLX og Specialized alu-hjul med Shimano-nav.
EPIC EVO BASE 43.999 kr med RockShox Reba RL, Shimano SLX, 2-stempels deore-bremser og Stout XC-hju
EPIC EVO SW Rammesett 47.999 kr
Epic EVO Expert inne til test
Vi har fått inn en Epic EVO Expert til test og har hatt denne i noen dager. Nok til å få et realt førsteinntrykk, men ikke helt nok for en full testrapport. Denne kommer her snarlig.
Så langt er inntrykket at den nye geometrien fungerer veldig bra. Nye Epic EVO er tillitvekkende i krevende terreng og føles solid og stram når den pushes i utforkjøringene.
Bakdemperen må settes opp ganske stramt for å unngå husking i klatringene og på grusveiene. Uten Brain-funksjonen og med litt ekstra dempervandring er det mer tydelig at Epic ikke lenger har det effektive FSR-leddet på kjedestaget. Dette gir noe mer aktiv demping uten at det fører til mer husking.
Vår test-EVO er helt middels utstyrt. Den har Rock Shox Select Pluss-demperenheter. Den nye kraftige SID-gaffelen i front og en Deluxe-bakdemper som krever 2,5 mm unbrakonøkkel for å justere returen bak. Drivverket er en miks av SRAM X01 Eagle og GX Eagle. SRAM G2 RS-bremsene har fire stempler.
Hjulene er Specializeds egne Roval Control karbonhjul med noe beskjedne 25 mm innvendig felgbredde og DT Swiss 350-nav. X-Fusion senkepinnen har 150 mm vandring på vår sykkel i størrelse large.
Dekkene er Specialized Fast Trak Gripton Control 2,3 bak og Ground Control Gripton Control 2,3 foran.
Epic EVO Expert veier 11,3 kilo med slangeløse dekk, uten pedaler og uten SWAT-verktøyet som følger med.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.