Santos 4.29 er alt annet enn en standard terrengsykkel. I hvert fall er ikke vår testsykkel helt A4. Først og fremst skiller den seg fra massene med sitt superavanserte Rohloff-nav. Dette byr på 14 gir innkapslet i et solid og tilnærmet evigvarende baknav. For å slippe kjedestrammer og torsionsarm festet i ramma har Santos laget en ramme spesialtilpasset Rohloff-navet. Rammen er også spesialtilpasset den spesielle reimdriften som Rohloff kan leveres med. Dette krever en ramme som kan splittes i baktriangelet for å få på plass reima.
Reima i seg selv er en karbon-gummi-variant som ikke strekker seg og som ikke krever smøring eller annet vedlikehold. Dette gjør den velegnet til både langtursykler og terrenggående sykler der kjedet ellers kan være en utsatt del.
Legendarisk gir-nav
Rohloff-navet er et av sykkelbransjens mest legendariske produkter. Det har vært på markedet i mange år og har på den tiden opparbeidet et renomme som et bombesikkert produkt med mange ihugga tilhengere. Navet byr på 14 interne gir som alle har lik avstand seg i mellom. Totalt byr de på et spenn i gir som matcher både todelte og tredelte oppsett på en vanlig terrengsykkel. I tillegg til at selve konstruksjonen av Rohloff-navet er tysk ingeniørkunst av beste sort fører det interne giret til at du slipper å bruke et utsatt eksternt gir og en bred frikrans. Det at du slipper frikrans kan brukes til å bygge et sterkere og mer symmetrisk bakhjul. Det at du slipper girarm kan spare deg for girbrudd og girørebrudd i terrenget.
Rohloff-navet brukes med en girvrider på styret som trekker vaier i begge retninger og krever to vaiere ut fra vrideren. Til tross for at du har fjernet frontgiret fra sykkelen vil du likevel har to girvaiere fra styret.
Du kan gire med Rohloff-navet når du triller og når du står stille. Du kan også gire når du trår, men dette krever at du slipper opp kraften litt mer enn du må på et veljustert girarm-gir. Mer om dette senere.
Elegant konstruksjon
Santos-rammen er konstruert i aluminium og er en rett så elegant sak med glatte sveiseskjøter og tjukk, fin lakk. Konstruksjonen er moderne med kraftig styrerør og integrert styrelager. Også skivebremsfestet på kjedestaget vitner om at Santos følger med i timen.
Vår testsykkel kom satt opp med lette American Classic-hjul og felger, men ganske tunge deler for øvrig. Sykkelen kan leveres med både stiv og dempet gaffel. Vår testsykkel hadde en fin stiv gaffel påmontert.
Vi var mest nysgjerrige på hvordan Rohloff-navet fungerte på denne sykkelen. Gode aluminiumsrammer har vi prøvd mange av før, med det sagt så er Santos-rammen av høy kvalitet. Den er både stiv og flott med fin geometri. Men den er ganske tung og føles i overkant hard i terrenget. Gaffelen er også både fin, hard og noe tung.
Rohloff-navet er funksjonell brukskunst. Så avansert at det er skremmende, så enkelt av utseende at det er lett å glemme. Det er en kjensgjerning at Rohloff-nav helst skal kjøres inn over noen titalls mil før de ruller og girer ordentlig mykt, men det hadde vi ikke mulighet til dessverre.
Girvrideren er enkel i bruk. Men vi oppfatter det som litt vanskelig å kjenne hakkene mellom girene, samtidig som vi noen ganger følte vi måtte vri litt ekstra for å sette i gang et girskift. Men det å kunne gire uten å trå samtidig er fint for bysykling og igangsetting i terrenget. Det som ikke er så fint er hoppet mellom 7. og 8. giret. Dette er mellomrommet mellom det ene og det andre girsystemet i mekanikken og et hopp er bygget inn av sikkerhetshensyn. Hoppet består i av at giring under kraftpådrag akkurat her ikke fungerer bra. Girer du mellom 7 og 8 med kraft på pedalene vil navet automatisk smelle giret ned på tyngste utveksling. Vi hadde hørt om dette fenomenet og kjent på det en kort tur for mange år siden, men nå synes vi at det var mer påtagelig enn vi husket det. At vi under sykling ofte befant oss mellom 6. og 10. gir gjorde ikke saken noe bedre. Vi hadde også forventet at navet fort skulle finne tilbake til det giret vi ønsket etter noen runder i 14. Men dette skjedde ikke før vi slapp opp nesten all kraft på pedalene. Frustrerende når du står og jager opp en bakke og ønsker et hakk lettere gir i midten av bakken, eller litt tyngre over toppen.
Girene for øvrig klikker fint unna både med og uten kraft på pedalene.
Reimdriften føles veldig direkte og er tilnærmet lydløs annet enn litt piping nå og da. At det er rent og pent der nede gjør oss glade til sinns og gleden over å slippe olje og slitasje er stor.
Santos 4.29 er tiltenkt bruk som en ambisiøs 29er-halvdemper til konkurranser i terrenget. Sånn som den er oppfattes den mer som en solid langtursykkel du gjerne laster opp med sidevesker og annen bagasje og sykler til Nordkapp med. Til det vil den være helt super og tilnærmet uslitelig og umulig å ødelegge. Dette er selvfølgelig egenskaper som også har noe for seg i terrenget, men en vekt på drøye 13,5 kilo, uten dempergaffel tar raskt godfølelsen bort i terrenget. I tillegg merkes det godt ved forsering av hindringer at det sitter veldig mye ekstra vekt sentrert i bakhjulet. Rohloff-navet veier 1820 gram inkludert girvrider og vaierføring. Sammenlignet med et komplett 3x10 oppsett er det ikke helt gæernt, men sammenlignet med nå ledende XX1-girsystem blir det voldsomt. Et XX1-oppsett med tilsvarende deler veier ca 700 gram. Krank og slikt tilkommer på begge oppsett.
Rohloff-systemet er så gjennomført og uttestet at du kan være trygg på at det vil vare og vare. For du navet montert på en dedikert ramme med justerbar kjedelengde og reimdrift har du en brukssykkel som vil tåle alt av slitasje du ønsker å utsette den for, nesten uten vedlikehold. Det er en forlokkende tanke, men til daglig bruk som en terrengsykkel oppfattes ikke disse fordelene som så store. Vi har få problemer med vanlige girsystemer i det daglige og liker bedre vektfordelingen på sykkelen som slike systemer gir.
Med det sagt, ønsker du deg en unik og gjennomarbeidet sykkel til lange turer i all slags vær. Til en vintergående fatbike vil nok Rohloff-systemet være bortimot optimalt, selv om girhoppet mellom 7. og 8. gir skaper litt irritasjon.
Prisen på Fast-Bikes egne sykler med Rohloff er veldig god og gjør det helt klart verdt det for en real brukssykkel.