Nyeste Santa Cruz Bronson kommer med stort hjul i front og mindre bak. Den er en leken og allsidig sti- og endurosykkel, også for deg som gjerne forserer lange klatringer.
Bronson har i flere år vært Santa Cruz’ halvgrove all-rounder. Solid og langbeint nok til enduroritt og lignende stisykling, og kvikk nok til lange turer på småkuperte stier i skogen.
Siste generasjon Bronson har fått såkalt MX-oppsett, også kjent som Mullet-oppsett, med 29er-forhjul og 27,5-tommers bakhjul. Betegnelsen MX er inspirert av moto-cross, der det er standard med større hjul foran enn bak. Mullet er som kjent engelsk for hockey-sveis. Altså effektivitet i front og fest og moro bak i nakken. Flere av det siste årets grove el-sykler har tilsvarende oppsett. F.eks: Canyon Spectral:ON, Merida E-one Sixty og Santa Cruz egen elsykkel, Heckler MX.
Med 160 mm vandring i front og 150 mm vandring i hekken plasserer sykkelen seg midt mellom Santa Cruz sine rene 29ere Hightower og Megatower, med innspill fra den mer kortbeinte 27,5-sykkelen 5010.
Hele Santa Cruz-linja er stappet full av stisykler som ser veldig like ut. Fra Tallboy i bunn med 120 mm vandring til Nomad på topp med 170 mm vandring, er alle bruksområder og vandringsalternativer dekket. Alle stisyklene til Santa Cruz, unntatt rittsykkelen Blur deler det samme VPP-opphenget for dempingen for bakhjulet. Bakhjulsopphenget er velprøvd og velfungerende.
Siste generasjon har demperen montert på nedre lenke-arm for ekstra lavt tyngdepunkt og kompakt bakramme. Dette skal også gi Santa Cruz sine ingeniører ytterligere muligheter for fintuning av opphengets utveksling og fjærrate.
Bronson MX er med sitt lille bakhjul beregnet på den uvørne syklisten som gjerne prioriterer litt ekstra lekenhet på bekostning av stabilitet i høy fart og maks fremkommelighet i slagete terreng. Det lille bakhjulet til tross, Bronson har noen millimeter lengre kjedestag enn 29er-søsknene Hightower og Megatower. Mindre bakhjul gjør likevel Bronson lett å løfte i front og kjapp i vendingene på stien. Mer om egenskapene i terrenget nedenfor.
Oppsettet
Testsykkelen kom bygget opp med andre hjul enn Santa Cruz’ normale S-nivå har. Forøvrig er sykkelen standard. Fox 36 Performance-gaffel i front er kombinert med RockShox Super Deluxe Select+ bakdemper. 12-delt SRAM GX-drivverk er paret med Code R-bremser og en RockShox Reverb-senkepinne. Styreoppsettet er fra Burgtech - alustyre og enduro-stem.
Til forskjell fra standardpakken kom testsykkelen oppgradert med et par Reserve 30 karbonhjul. Dette kutter en del vekt, men har ikke særlig innvirkning på sykkelens egenskaper forøvrig.
Fra start stod det på Maxxis DHF 2,5 EXO-dekk i front og et Maxxis Dissector 2,4 EXO-dekk bak. Bakdekket punkterte på første testtur og ble byttet til et Maxxis Assegai i 2,5-bredde med EXO+-sidevegger for de neste testturene.
Vi opplever at det kan være hakket lettere å punktere med 27,5-bakhjul enn med 29-tommer. Det mindre hjulet har lettere for å havne nede mellom skarpe steiner. En sykkel som er så kapabel som Bronson bør uansett utstyres med minst EXO+-dekk som standard. Ønsker du å bruke den i enduroritt kan du gjerne oppgradere til utfor-dekk med såkalt Double Down-sidevegger, eller bruke et skuminnlegg. Selv om sykkelen kommer med 2,4-tommers bakdekk som standard, er det rikelig med plass rundt 2,5-tommers dekket vi ettermonterte.
Demperne satte vi opp til syklist på 74 kilo pluss klær, sekk, sko og hjelm med ca 70 psi i gaffelen, noe mindre enn Fox anbefaler. Vi hadde returen relativt rask på 14 knepp fra tregeste nivå - altså 6 fra raskeste. Bakdemperen ble satt opp med ca 140 psi. Returdempingen 4 knepp fra tregeste.
Dette gjorde at vi brukte hele vandringen bak, men hadde igjen 2-3 mm reserve i front. Vi opplevde aldri å bunne bakdemperen kraftig, men på noen skarpe slag opplevde vi at den ikke helt klarte å åpne raskt nok til at vi unngikk et markert slag i bakhjulet.
Dekkene ble satt opp med 23 psi bak og 22 foran.
Rammen
Detaljene på karbonrammen er, som vanlig fra Santa Cruz ryddige og gjennomtenkte. Vaierføringen er funksjonell og går i innvendige rør for enkel mekking. Bakdemperen sitter lavt og midt i sølespruten, men er beskyttet av en liten skjerm. Santa Cruz gir full garanti på alle lager i ledd og vippepunkt.
Rammen har en tjukk og støydempende kjedestagsbeskytter og også en god beskytter på innsiden av høyre setestag. Undersiden av underrøret har en plastbeskytter nede ved kranken og en annen beskytter øverst på underrøret. Sistnevnte skal beskytte sykkelen mot gnisseskadene fra lasteplanet på en pick-up.
Vi skulle gjerne ha sett at beskytteren nederst under kranken både var bredere og lengre, men den står godt i mot de steinene den får slengt mot seg.
På testsykkelen i størrelse large er det god plass til flaske på underrøret der den hører hjemme. Santa Cruz har ikke kastet seg på trenden med oppbevaringsrom i rammen så du må beregne å ha reserveslangen, dekkpluggene, pumpa og miniverktøyet i en egnet stropp, rumpetaske eller sekk.
Sykkelen kommer uten kjedefører, noe vi stusser litt på, men du kan så klart ettermontere en. Vi opplevde uansett ikke å miste kjedet, men i en endurokonkurranse vil du ønske deg den ekstra tryggheten.
Selv om sykkelen kommer satt opp med et oppsvingt styre følte vi ikke at fronten ble for høy. I motsetning til på GTs nye Force beholdt vi 2 cm med spacer-ringer under stemet også.
Ute i terrenget
Geometrien på Santa Cruz Bronson MX er på ingen måte revolusjonerende eller spesielt progressiv. Vi opplever likevel at dette gjør den lettsyklet og allsidig. Det er ikke slik at lengre nødvendigvis er bedre. Rammen er uansett lang nok til at vi føler at vi kommer godt ned mellom hjulene ved behov. Styrevinkelen er slak nok til å gi trygghet ned bratte renner, men ikke så slak at styringen blir vinglete eller treg.
Setevinkelen oppleves også passe bratt. Det siste er spesielt bra da Santa Cruz Bronson er en super klatrer i teknisk terreng og gnager seg opp de bratteste kneikene du finner så lenge du har kraft i beina. Setets plassering spiller inn positivt her, sammen med det effektive bakhjulsopphenget.
Relativt bratt setevinkel plasserer tyngdepunktet godt over kranken på sykkelen, samtidig sikrer demperopphenget at sykkelen ikke setter seg dypt bakpå når stigningene blir bratte. Bakdemperen har en klatrespak - krevende å nå med flaske i holderen, men denne brukte vi uansett kun på grus og asfalt.
Bronson MX er laget for å være en leken og allsidig stisykkel. Den kan gjerne brukes i nedoverretta endurokonkurranser og anlegg og løyper der utfor-moro står i høysetet. Vi opplever også at den er overraskende lettsyklet i småkupert norsk skogsterreng. På en av testturene syklet vi en stirunde i Lillomarka utenfor Oslo, kjent for sine bratte kneiker og stadig varierende terreng. Vi opplevde at sykkelen inspirerte oss til å gi gass både oppover og bortover. Det lille bakhjulet førte ikke til at sykkelen vippet bakover i klatringene.
Spesifikasjoner
Ramme: Santa Cruz Bronson VPP C-karbon
Gaffel: Fox 36 Float Performance
Bakdemper: RockShox Super Deluxe Select+
Styre/stem: Burgtec alu/Burgtec Enduro MK3
Sete/pinne: WTB Silverado Race Saddle or WTB Volt/RockShox Reverb senkepinne
Hjul/dekk: Reserve 30 på testsykkel (Race Face AR/DT Swiss 370 standard)/Maxxis DHF 29x2,4 3C EXO TR foran, Maxxis Dissector 27,5 x 2.4 3C MaxxTerra, EXO TR bak (byttet til Maxxis Assegai 27,5x2,5 3C EXO+
Det tråkkeffektive VPP-opphenget får mye av æren her. Vi valgte å la demperen være helt åpen, også opp seige gnagere. Da nøt vi godt av suverent grep, samtidig som vi klarte å holde sykkelen i balanse og forhjulet godt plantet på underlaget.
Retningsendringer rundt bakhjulet fungerte også bra. Opp kanter og bratte krux der vi må høkke med oss sykkelen opp og over kan det virke som om det mindre bakhjulet virker positivt. Vi opplever at sykkelen er lett å få med seg, tross mye vandring og ganske høy vekt.
I raskt terreng er Bronson lett å få opp i fart. Bakhjulsopphenget holder seg høyt i vandringen og dytter oss fremover når vi legger kraft i tråkket. Også når vi pumper gjennom duvende terreng blir vi drevet fremover av den effektive sykkelen. I svinger er det lett å få trykket ned i sykkelen og ned i bakken, også på strekninger der vi valgte å beholde setet oppe.
Selv om vi slet litt med å finne gaffelens sweetspot er det enkelt å holde grep på forhjulet, også på løst underlag og ned bratte krux. Her føler vi at Bronson er vesentlig tryggere og tillitvekkende enn GT Force som vi testet for noen uker siden. Uansett om vi henger over styret over kanter nedover, eller henger litt bakpå er det nok vekt på forhjulet til at det biter, både i sving og i nedbremsinger. I partier der det er mye å vinne på å være maks aggressiv ville vi ha foretrukket å ha styret hakket lavere, noe også sykkelen tillater.
I raske og krevende utforkjøringer opplever vi på mange måter at MX-oppsettet gir det beste fra begge hjulstørrelsen. Fronten oppleves som bunnsolid og presis, samtidig som den flyter over store steiner og hull ved behov. Bakhjulet og rammegeometrien forøvrig gir sykkelen en veldig kvikk og leken popp. Sykkelen er lett å løfte på kort varsel, også i partier der vi allerede er midt i bratthenget. Sykkelen er også ganske så lett å sykle på bakhjulet med, enten det er for å pumpe gjennom noen kuler, eller for moro skyld i grusklatringene.
Uten å teste Bronson mot Hightower eller Megatower direkte er det vanskelig å si om det mindre bakhjulet utgjør en virkelig forskjell, eller om det er sykkelen forøvrig som har en geometri som gir god popp og stabilitet. At Hightower og Megatower har kortere kjedestag enn Bronson MX kan gjøre at også disse trives med forhjulet i lufta.
Vi er derfor litt tilbakeholdne med å si at det er oppsettet med forskjellige hjulstørrelser som gjør Bronson så kul som den er. I utgangspunktet synes vi oftest at 29er-hjul er bedre på det aller meste, nesten uansett, men det mindre bakhjulet blir nødvendigvis noe mer solid og stivt, samtidig som det inviterer til bruk av skikkelig grove dekk.
Bunnlinja for Santa Cruz Bronson MX
Santa Cruz stisykler følger en velprøvd og velkjent mal. Bronson MX åpner ikke noen nye bruksområder, men er et litt annerledes alternativ til California-merkets stisykler med 29er-hjul foran og bak. Uavhengig av hjuloppsettet fant vi virkelig tonen med Bronson MX i mye mer variert terreng enn vi hadde forventet på forhånd. Den går som en kule utfor, så klart, med overskudd til lekenhet og krumspring som både bidrar til og går på bekostning av ren, effektiv fart, men den har også et herlig driv i slakere terreng.
Vi i Terrengsykkel har snakket varmt om Santa Cruz’ VPP-utstyrte sykler mang en gang tidligere og Bronson MX beviser nok en gang hvor effektivt dette hjulopphenget er, både i tråkk og i bratte utforkjøringer.
Geometrien på Bronson MX setter ingen nye rekorder for slak og lang, men den vil derfor fungere veldig bra for veldig mange i mange forskjellige typer terreng. Er du på utkikk etter en leken, kvikk og superrobust stisykkel til lange turer i marka, men også grisekjøring nedover vil du gjøre lite feil med Bronson MX - Bare vær klar over at du må ha to forskjellige dekkstørrelser tilgjengelig i dekksamlingen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.