Den er både allsidig og solid. For rundt 20 000 kroner får du en rimelig og solid stisykkel fra Specialized, og du kan bruke den både med 29- og 27,5+ hjulstørrelser.
Drivverk: Shimano Deore 1x12, Specialized Stout Pro 30t krank
Bremser: Shimano M4100, 180/180 bremseskiver
Geometri størrelse L:
Styrevinkel: 66,5 grader
Setevinkel: 74 grader
Kjedestag: Justerbare, 425-440 millimeter
Rammelengde (reach): 460 mm
Rammehøyde (Stack): 639 mm
span id="test-av-specialized-fuse-comp-29">
De aller fleste stisyklister kjøper i dag fulldemper når de skal ha ny sykkel. Men det finnes fortsatt gode grunner til å vurdere en hardtail. Den er rimeligere, krever mindre vedlikehold og gir direkte følelse med underlaget. Kanskje trenger du ikke fulldemper i det terrenget du sykler?
Fuse er en serie på tre sykler fra Specialized, laget for stisykling. Modellene heter Fuse, Fuse Comp og Fuse Expert. Vi har testet modellen som heter Comp til 22 999 kroner, som pris- og utstyrsmessig plasserer seg mellom de to andre.
Aluminium lever(er)
Fuse Comp har en fin aluminiumsramme. Den har kraftige over- og underrør, med slanke kjede- og setestag, med forsterkninger rundt seterøret. Det er plass til to flaskeholdere, og delvis intern vaierføring som er pent gjort.
Den har moderne geometri, lang og slak slik trenden tilsier. Rammen har også en annen kjekk funksjon: justerbare kjedestag. Fuse er nemlig laget for å kunne brukes både med 29-tommer hjul, og 27,5 tommer hjul med såkalte pluss-dekk. Dekklaring er det plenty av.
Justeringen av kjedestagene er ikke veldig komplisert – alt du trenger er en 4mm og 6mm unbrako for å løsne og stramme noen bolter og akslingen. Specialized har en bruksanvisning på nettsidene som er lett å følge, vi brukte i underkant av ti minutter på en slik operasjon.
Vi målte kjedestagene til 425 millimeter i kort posisjon, og 440 millimeter i lang posisjon. Merk at i korteste innstilling vil kjedet få mye slakk på tyngre gir. Om du har en intensjon om å ha kjedestagene permanent i den korte innstillingen, bør du kappe kjedet et ledd eller to.
Sykkelen har 130 millimeter vandring foran, noe som er fint til allsidig stisykling, og tilsvarende det vi har sett på lignende sykler. Med dette plasserer Fuse seg midt mellom ritthardtailer med ekstra gaffelvandring som gjerne har 120 mm, og grovere sti-hardtailer som kommer med gafler med 140 mm vandring, eller mer.
Fuse Comp er utstyrt med den nye flotte Deore-gruppa fra Shimano, med 1x12-drivverk. Dette er både funksjonelt og hensiktsmessig på en slik sykkel.
Bremsene er av rimelig sort, også de fra Shimano. Men vi synes det er bra at Specialized har valgt å bruke den litt kraftigere varianten med 4 stempler i kaliperne på bremsene.
Ellers er det in-house komponenter fra Specialized på denne sykkelen. Verken sete, stem, styre eller krank har noe særlig bling-faktor, men de gjør jobben. Styret er bredt og fint – 780 millimeter på rammestørrelse large som vi har testet.
Hjulene er utstyrt med Shimano-nav, og brede felger som gir god støtte til de store, 2,6 tommer brede dekkene.
Vi har testet Specialized Fuse Comp på flere turer i Oslomarka, på varierte stier. Alt i fra fine flytstier på myk skogsbunn, til mer krevende og teknisk terreng.
Ute på stien
Ikke la deg lure av vekten når du løfter Fuse Comp fra gulvet. Vårt første inntrykk er at sykkelen både er kvikk og responsiv. Inn på første sti føler vi at kraften går rett i pedalene og ut gjennom bakhjulet.
Uten ledd og demper bak føles sykkelen strammere og mer direkte enn fulldempere. Vi føler en mer direkte tilknytning til bakhjulet og kan kjenne terrenget i føttene og i kroppen på en annen måte enn på en fulldemper. Når vi trår til på pedalene slipper vi å bekymre oss for husking eller fleks. Rammen er stiv i alle retninger.
De store dekkene passer sykkelen godt. De overrasker med både grep og kontroll. Her spiller nok også dekkvolumet inn. Dekkene fjærer godt mot underlaget og som eneste dempende element bak på sykkelen er de viktigere enn på en fulldemper.
Deore-drivverket er supert. Det tok sin tid før Shimano kom på banen med en gruppe sykkelgir som gir deg 1x12, men dette var verdt ventetiden. Girene skifter presist, og kvalitetsfølelsen er god.
Du skal være ekstremt fintfølende hvis du klarer å kjenne forskjell på Deore og de dyrere XT eller SLX-girene. En faktisk forskjell er at du ikke kan gire flere gir om gangen med Deore, men det løses uansett greit med mange trykk på knappene i stedet.
Med store, brede dekk er fremkommeligheten på denne sykkelen veldig god. Vi tok oss selv i å både prøve- og klare flere crux som vi har strevd litt med. Den direkte og kompakte følelsen inspirerer og gir oss lyst til å prøve krevende klatringer.
Nedover føles Fuse Comp forutsigbar, men også ganske leken. Den er ikke like slak som for eksempel Canyon Stoic, men med sine 66,5 grader styrevinkel føles den på ingen måte nervøs.
I likhet med nevnte Stoic har den også et langt frontparti. Jo mer vi kom oss fram og over styret, jo mer moro fikk vi ut av sykkelen. Det tok ikke mange minuttene ut i første tur før vi begynte å lete etter små kanter og kuler for å få litt luft under hjulene.
Å sykle hardtail i slagete terreng krever en litt egen teknikk. Ofte vil man legge mer vekt på forhjul og gaffel for å hente ut demping her, samtidig som man avlaster bakhjulet.
Fuse lar seg også sykle med vekten bakpå. Den er lett å få opp i front og med setet lavt kan man dempe slagene som kommer gjennom bakhjulet med lårene.
Etter å ha prøvd både kort – mellomposisjon og lang, valgte vi å sykle med kjedestagene i kort innstilling. Det gjorde sykkelen veldig manøvrerbar, uten at den føltes kort eller nervøs. Justeringsmekanismen er enkel å bruke, vi opplevde ikke at skruer løsnet eller andre problemer.
Dempegaffelen er, som den ofte er på rimeligere sykler, et lite ankepunkt. Den fungerer helt fint i rolig tempo, men når vi virkelig drar på nedover, henger den ikke helt med på notene.
Når farten blir høy og frekvensen på slagene blir høy, føles gaffelen rett og slett litt treg, og dempingen «pakker seg», det vil si at gaffelen klarer ikke å bevege seg i takt med slagene som kommer. Vi valgte å kjøre litt kjappere retur, slik at gaffelen henger mer med på notene nedover.
Her har for eksempel Stoic, til litt lavere pris en hakket dyrere og bedre dempegaffel.
Heldigvis har sykkelen både store og solide dekk. Specialized-dekkene med 2,6 tommer bredde på 29-tommers hjul tar unna terrenget helt rått. Flere ganger når vi bommet på godlinja og forberedte oss på punktering, reddet de oss.
29-tommer hjul er helt riktig på en slik sykkel, og selv om rammen gir mulighet til å kjøre 27,5+, tror vi neppe dette er noe vi ville ha gjort. 2,6 tommers dekk er uansett stort nok. Pluss-dekk er gjerne tynnere i veggene og oppleves ofte mer ustabile, uten at de gir noe mer demping eller grep.
Det lange fronpartiet i kombinasjon med det det brede styret (780mm på vår testsykkel i large) gir god kontroll i utforkjøringene, og godt moment når vi skal jobbe oss opp og ned små crux på stien.
Så er det garantert mange som lurer på: rister det ikke fælt, da?
Jo – det gjør det. Det er en hardtail, og er du vant med å herje rundt på en stisykkel med 150 millimeter vandring både foran og bak vil det selvfølgelig kjennes. Du må regne med at kroppen vil ta mye mer av slagene, spesielt i lange og vedvarende utforkjøringer. Når du sitter på setet og dunker av gårde på sti, får du hvert minste lille slag opp i ryggen.
Fuse Comp skinner kanskje mest i litt lavere hastighet, på småkuperte stier uten de verste steinrøysene. Den føles både kvikk og inspirerende, og motiverer til å tråkke på litt ekstra.
En naturlig oppgradering på denne sykkelen, vil være dekkinnlegg. Da vil du kunne tillate deg å kjøre forholdsvis lavt lufttrykk for å jevne ut de verste slagene, uten å være så redd for at felgen tar skade eller at du punkterer.
Vi endte opp med å kjøre rundt 17 psi bak, og 15 psi foran, satt opp slangeløst. Med lavt lufttrykk får du jevnet ut de aller verste slagene, men med en viss økning i punkteringsfare.
Det er mange gode grunner til å kjøpe en hardtail. For mange er 40 000 -50 000 kroner for mye å bruke på en stisykkel, og da kan en slik hardtail være et godt alternativ.
For nybegynnere som skal prøve seg i terrenget og kanskje oppsøke en av mange sykkeldestinasjoner som Trysil eller Hemsedal med tilrettelagte stier, vil dette være midt i blinken.
Akkurat på gruslagte stier som dem vi finner i Trysil og andre nyere sykkelanlegg rundt omkring er de perfekte forholdene for en stihardtail. Her trenger du ofte ikke dempingen en fulldemper byr på, samtidig som du ønsker solid redskap som tåler klønete landinger på hopp og lar seg enkelt pumpe med gjennom kulepartier i løypa.
Mange velger også å kjøpe en slik hardtail for å ha som vintersykkel med feite piggdekk – vi ble fristet til å gjøre det samme etter å ha testet Fuse Comp.
Alternative produkter
Det er flere som lager hardtailer til stisykling av denne typen, vi har testet både Canyon Stoic og Orbea Laufey. Modellen Fuse får du også som nevnt i en dyrere variant som heter Expert, til 35 499 kroner, samt en rimeligere modell med mindre hjul, som heter Fuse 27,5 til 17 999 kroner.
Konklusjon
Specialized Fuse Comp er en rimelig og morsom terrengsykkel. Den er godt utstyrt til prisen, og er både leken og morsom. Den har egenskaper som både nybegynnere og erfarne vil sette pris på.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.