Nye tester av stisykkel
GT Sensor Carbon Elite gjør seg greit både oppover og bortover, men den levner ingen tvil om hvor den trives aller best: nedover. Trives du også med shuttle- og heisbasert stisykling, er den et åpenbart godt valg.
Trek Fuel EX 7 har en bra utstyrspakke til en lav pris, og justerbar geometri gjør den til en veldig kapabel stisykkel.
Med tanke på å få verdi for pengene, leverer Canyon som regel varene. I 2024 er Canyon Spectral CF8 CLLCTV ikke noe unntak. I sin prisklasse er muligens Spectral CF8 så bra som det blir, nesten kjedelig bra, vil vi hevde.
Test av billige stisykler
Disse syklene ligger i prisklassen pluss/minus 30 000 kroner. Vi lar oss overraske over hvor bra flere av syklene er, til tross for en ganske lav pris.
Merida One-Forty er vår soleklare anbefaling hvis du skal ha stisykkel til en hyggelig pris.
Du skal også lete hardt og lenge etter argumenter for å ikke se på Canyons Spectral AL6 29.
Trek Fuel EX er en klassiker fra amerikanernes rike historie, og den er gjennom årene blitt revidert en rekke ganger og kommer med forskjellige utstyrsnivåer. Trek Fuel EX 7 er den desidert billigste og er av aluminium, men til en såpass lav pris imponerer den.
Stumpjumper Comp Alloy er et rimelig alternativ fra Specialized for dem som vil prøve seg på sti.
Nei - stisykling er kanskje ikke en veldig billig hobby - men som med andre aktiviteter er det også mulig å begynne et sted, uten å tømme lommeboka helt.
De dyreste syklene er etter hvert blitt notorisk bra, og det er som regel kun nyanser som skiller dem. Utstyrsgruppe, vekt, og naturligvis litt hvordan de oppleves på stiene.
I 2023 og 2024 har vi testet rimeligere alternativer, som nok ikke er for deg som har drevet med stisykling i mange år og vil pushe grensene, men som likefullt er ganske spennende, da det er mer nyanser i denne kategorien og mulighet for å gjøre noen kupp – kanskje spesielt etter hvert på bruktmarkedet.
Kjøper du en hardtail, altså sykkel uten demping bak, kan du slippe unna med sykler ned mot 15 000 kroner, men skal du ha en fulldemper, altså med stisykkel med demping både foran og bak, mener vi (med noen ytterst få unntak) du bør bruke minimum rundt 30 000 kroner.
De beste stisyklene
Det er også slik at hvis du legger litt mer penger i potten, så vil du som regel få en bedre sykkel. De dyrere syklene har gjerne både lettere rammer og dyrere - og dermed også bedre utstyr, som alt vil være med på gjøre sykkelopplevelsen enda mer morsom.
Vi har testet en rekke alternativer, men her finner du noen av de ferskeste og beste eksemplene på hva en god stisykkel er:
Trek Fuel EX er kanskje en av de aller beste allrounderne på markedet.
Pivot 429 Trail Enduro - med 120 mm vandring bak, 140 mm foran og et hypereffektivt DW-link-oppheng er en Pivots allsidige stisykkel en av våre absolutt favoritter til kupert skogssykling.
Deviate Highlander 140 EXT er en solid stisykkel litt utenom det vanlige. Et spesielt bakhjulsoppheng og entusiast-dempere fra italienske EXT suspension gjør at denne skiller seg fra hopen.
Canyon Spectral 125 CF - en ny og moderne modell fra Canyon. Den kom særdeles godt ut i vår ferske test.
Specialized Stumpjumper EVO - Stumpjumper-serien fra Specialized har vært populær i en årrekke - vi testet EVO-varianten.
Canyon Spectral - hvis du synes sykkelen over virker interessant, men vil ha mer vandring, kan denne være et alternativ å sjekke ut.
Rocky Mountain Instinct har vi testet både i rimelig aluminiumsversjon, og en dyrere karbon-variant.
Santa Cruz Bronson MX - grov stisykkel fra Santa Cruz med ulik hjulstørrelse foran og bak.
Trek Fuel EX 2020 - populær stisykkel fra Trek som har utviklet seg over tid. Vi testet en rimelig aluminiumsversjon av denne sykkelen i 2020.
I denne sykkelkategorien er spennet stort. Hva som skiller egenskapene på syklene, avgjøres i stor grad av geometri og dempervandring, og til dels demperoppheng.
Demperopphenget er konstruksjonen som aktiverer bakdemperen på.
Og måten man konstruerer et slikt demperoppheng på, har mye å si for hvordan sykkelen oppfører seg.
Hva skal du se etter?
Stisykler er satt sammen av mange komponenter, og det er ikke alltid så lett å vite hva man skal se etter. Derfor har vi satt opp en liste i prioritert rekkefølge under, over hva du bør sjekke når du skal kjøpe.
Dette gjelder uansett om du skal kjøpe nytt eller brukt.
Senkepinne: dette er en oppfinnelse som for alvor revolusjonerte stisyklingen. Med en senkepinne kan du senke setet i fart, uten å ta hendene av styret. Dette er noe vi mener alle moderne terrengsykler og stisykler bør ha.
Bremser: Det hjelper lite at du har det morsomt i utforkjøringene, hvis du ikke kan stole på bremsene dine. Gode bremser skal både være kraftige og gi god modulasjon, altså fordeling av bremsekraft.
Dempere: Dette kunne like gjerne vært nummer to på lista. Gode dempere hjelper deg å forsere hindringer i terrenget på en smidig og forutsigbar måte. Jo dyrere dempegaffelen eller bakdemperen er, jo flere justeringsmuligheter får du til å stille inn demper-enhetene optimalt til ditt bruk.
Men hva med gir? Vi har ikke glemt girene. Men faktum er, at de aller fleste sykkelgir på markedet gjør det de skal - de girer. Ikke alle er like lette, eller raffinerte i følelsen, men du får skiftet til lettere eller tyngre gir på en enkel måte. Men skulle vi valgt, hadde vi for eksempel prioritert gode dempere over ett dyrt bakgir 10 av 10 ganger.
Og hva med resten? Det er flere andre komponenter på en stisykkel man også må ta hensyn til, men som er rimelig enkelt å bytte ut selv, eller oppgradere over tid, som ikke haster like mye. Dekkene er ett eksempel på dette.
Aluminium eller karbon?
Moderne stisykler får du både med karbon- og aluminiumsramme. Det er fordeler og ulemper med begge materialer. Den mest tydelige forskjellen på de to, vil du se på prislappen på sykkelen. Jevnt over vil en stisykkel med likt utstyr ellers, ha en prisforskjell på 5-10000 kroner mellom versjonen med aluminiumsramme og karbonramme.
Karbonrammer er i de fleste tilfeller lettere enn aluminiumsrammer, og tillater både andre konstruksjoner og noe renere design enn hva en aluminiumsramme med sveiseskjøter gjør. Med karbonramme kan man også lage funksjonelle designløsninger som bagasjerom på sykkelen, noe du finner på karbonvariantene av Specialized Stumpjumper og Trek Fuel EX.
Stivhet blir ofte trukket fram som et argument - med karbon er det noe lettere å oppnå en stiv ramme uten at vekten øker så mye.
29 eller 27,5-tommer hjul?
I 2023 kommer de aller, aller fleste moderne stisyklene med 29-tommer hjul. Siden hjulstørrelsen gjorde sitt inntog rundt 2010, har den blitt mer og mer utbredt. Vi har gjort en inngående test av forskjellen mellom de ulike hjulstørrelsene som du kan lese her.
Det er gode grunner til at de fleste stisykler har 29-tommer hjul. De store hjulene ruller utrolig godt over ujevnheter, og gir større stabilitet i stor fart. De små 27,5-tommer hjulene er derimot kvikkere, og tar igjen noe av tryggheten i at de lettere lar seg kaste rundt på i terrenget.
I de siste årene har vi sett stadig flere produsenter også lansere sykler som er såkalte mullets, altså sykler med 29-tommer hjul foran og 27,5 bak, for å hente ut det beste av begge de to hjulstørrelsene.
Stisyklister over hele verden har det fortsatt gøy på begge hjulstørrelser.
Prisnivå og utstyr
Stisykling er på ingen måte en billig hobby. Hva en god stisykkel koster, vil variere avhengig av rammemateriale som nevnt over, og utstyrsnivå.
Etter å ha testet stisykler i over 20 år, kan vi i 2023 slå fast at hvis du skal ha en «OK» fulldempet terrengsykkel, må du ut med cirka 30 000 kroner eller mer. Dette gjelder hvis du kjøper ny sykkel.
Kjøper du brukt, kan du selvfølgelig slippe unna med en noe lavere pris.
Prisene på bruktmarkedet varierer, men har du litt flaks kan du få gode alternativer til rundt 20-25000 kroner, og kanskje rimeligere også.
Alle våre 30 tester av stisykler